Cuba! 🇨🇺

February - March 2024
A 21-day adventure by Roderick Read more

Havana-nah-nah dag 1

February 11 in Cuba ⋅ ☀️ 29 °C

Zo is het alweer 4 dagen later dat ik toekom aan mijn eerste schrijfsel hier.
    De reis via Madrid naar Cuba verliep voorspoedig maar hakte er bij mij en de groep er flink in.
    We kwamen laat aan en de volgende ochtend vroeg was onze stadstour.
    De reisleider had ons al bij aankomst voorbereid op een vakantie vol tegenslagen: als vegetariër zou je alleen kool en tomaat eten, reisdagen waren lang en veel activiteiten stonden op losse schroeven omdat Cuba failliet is door covid-19.
    Het tegendeel blijkt waar, ook al is er wel veel schaarste maar alsnog leef je als toerist koninklijk.

Terug naar de tour. Eduardo, onze Cubaanse reisleider die vloeiend Nederlands spreekt, sleepte 12 zeurende bleke jongvolwassenen (ben nog even geen 30 dus dan kan dat nog) door de oude stad.
    Havana is erg verpauperd sinds ik er de vorige keer was. Maar ja, wat moet je als je leeft uit bonnenboekjes en het gemiddeld salaris nu ingeschat wordt op 200 euro per maand?
    Ons gedeelde leed (de vermoeidheid) schiep gelijk een band, waardoor toen eenmaal het eindsignaal was gegeven wij de kroeg indoken voor daiquiris en mojito's

Omdat iedereen vrijgezel is en allemaal tussen de 25 en 40 is, zijn er veel raakvlakken en ontstond er snel gezelligheid.

Ik vond mijn aansluiting vooral meteen bij de luidste zusjes van de groep en trek sindsdien voornamelijk met deze meiden op.

In de avond werden wij naar een kunstproject gebracht in een voormalige fabriek, wat heel interessant was maar waar ik niet heel veel van heb meegemaakt
    Want terwijl er Guns 'n Roses en Bon Jovi op gierende gitaren werd gespeeld, heb iktegen een muurtje aan liggen slapen.
    Eindelijk in het hotel om 00.30, de plek waar Hemingway ook altijd logeerde, wat het hotel bekend maakt. Toentertijd speelde de nachtdienst van het hotel alleen geen Spaanse rapmuziek af tot 04.30.
    En was ik klaarwakker om 06.00. Jetlag.

Havana dag 2

February 12 in Cuba ⋅ 🌬 29 °C

Als een reisorganisatie je mee wil nemen naar een culturele welzijnsorganisatie ben ik altijd sceptisch. Met het nodige ochtendhumeur vertrokken we dus naar een oude vuilnisstort die omgebouwd was tot een plek waar jongeren onderwijs in de kunsten en muziek kregen.

Geef ons om 10.00 al pure rum met een stukje chocola erin en speel live muziek en wij kopen wel kunst!
    Ik ben geëindigd met een kleurrijk hart op canvas. Ik hoor nu al het gegruwel van mijn moeder.

In de middag sjeesden wij door Vedado en zagen het Plaza de Republica en de omliggende highlights.
    Gezellig zoals je kan zien, met de zussen in een old timer

Veel beeldmateriaal van de Buena Vista Social Club heb ik niet, want we waren vooral heel veel aan het dansen.
    Zelfs de houtigere heteromannen kennen geen schaamte en zodra er muziek aanstaat stormen wij naar voren voor een dansje.

Havana dag 3!

February 13 in Cuba ⋅ ☁️ 24 °C

Verrassing, maar ik heb verkeerd gepakt. Te weinig, nauwelijks lange broeken en laundry is niet een bekend fenomeen hier.
    Dat het dan ook een hele dag stortregent op onze vrije dag komt helemaal goed uit!

Mijn reisleiderschapskwaliteiten komen weer naar voren als ik de groep aanspoor om naar een oud Jezus beeld te gaan, en de zonnebrand van ons spoelt in een tropische storm.

Het uitzicht op grote hoogte is vooral regenwolken en hangen in het hotel wordt bijna aantrekkelijk.
    Eerst nog 'een artisan market' waar Chinese fabrieksmedewerkers een uitstekende prestatie hebben geleverd, en waar wij voor de verkopers ontvankelijk voor oplichting lijken.
    Niet gelukt natuurlijk

Wanneer je in Cuba bent, ga je natuurlijk voor de lunch pizza eten. Comfort food ter compensatie voor de zompige schoenen, het rillen en het vooruitzicht van een grauwe dag.

In Cuba is ALLES schaars. Mijn naïeve poging om dus kleding te gaan scoren blijkt moeilijker dan gedacht.
    Mijn benen en voeten inmiddels zwart van de modder bewegen zich voort tot ik de Unico zie. Hoera, hippe Europese kleding. Onbetaalbaar voor Cubanen, maar ik sla mijn slag.

Het voelt krom, hier kan ik alles krijgen met mijn creditcard en mensen leven hier uit bonnenboekjes. Ik heb lang niet genoeg spullen voor de arme bevolking meegenomen, maar meer dan mijn medereizigers.

Onze ontbijten zijn uitgebreid en soms gênant hoeveel wij krijgen terwijl mensen op straat ondervoed zijn (in ieder geval niet gevarieerd kunnen eten) en je weet dat in onze hotels dingen weggegooid worden.
    Ik ben inmiddels maar gestart met voedsel meenemen van het buffet om uit te delen.

Kleine zijstap van de dagomschrijving maar de situatie in Cuba is aangrijpend.

Als ik met mijn nieuwe citroenen-shirt terugkom hebben mijn compadres al een rumtour geboekt en iets laterkrijgen we uitleg hoe Havana Club wordt gemaakt. Toch wel essentiële informatie als je de hele dag door Cuba Libres wordt gevoerd.
    De rumtour smaakt naar meer rum, en ons afzakkertje zet zich door tot de maaltijd.

Ik ben klaar met Havana. Een grote stad en zo charmant is het niet. We vertrekken gelukkig vroeg de volgende morgen!

Het uitzicht van de typemachine is waar Hemingway op uitkeek als hij aan het werk was

Ook een handig kaartje dat men weet hoe lang ik rijd per dag!

Op weg naar Viñales

February 14 in Cuba ⋅ ☀️ 25 °C

We werden dit keer wel naar een commercieel 'natuurgebied' geloodst. Monocultuur, het kweken van exoten en boomkap zou noodzakelijk zijn. Natuurbehoud is niet een prioriteit kom ik achter.

Tot overmaat van ramp plantten wij een AVOCADOBOOM die vocht slurpt. De reisleider port mij op een gegeven moment als ik te vaak en teveel in opstand kom tegen deze onzin

In een gemeenschapsruimte spelen zij een paar liedjes en komen langs met hun fooienmandje. Je wordt aangekeken als je niet genoeg geeft, en er wordt om een tip voor alles gevraagd. Ook al vraag je niet altijd om een service of optreden.

We lunchen op een koffieplantage met rijst en bonen terwijl het winderig en koud is.
    We vieren Valentijn als single-groep en vertrekken naar een rivier voor een plonsje.

Als we aankomen in het hotel lopen we tegen de volgende schaarste aan: water.
    Twee keer per dag kan het hele hotel samen maximaal een uur het water gebruiken. Daarvoor en daarna moet je het doen met fleswater en zit wc doorspoelen er niet meer bij buiten deze twee uur. In de praktijk hebben we nog geen 1,5 uur water per dag gehad en het was bruin en ijskoud.

Als we naar het centrum van Vinales gaan om te eten, valt de stroom ook nog uit.
    Maar we hebben geluk, zij hebben aggregaten in de hoofdstraat. Tapas, bloody mary's en arroz de leche in het licht.

We gaan slapen en worden wakker met dit uitzicht...

Viñales

February 15 in Cuba ⋅ ☁️ 28 °C

Een dag op het platteland van Viñales. We kregen een wandeling door de vallei en zagen de productie van de belangrijkste landbouwproducten daar voor de verkoop: koffie en tabak.
    Het was heerlijk weer en de uitzichten spreken voor zich

In de middag reden we nog naar een cigarenproducent, wat vooral erg overpriced was voor stokjes ziekte die niet lekker zijn.

Voordat we bij het hotel kwamen voeren wij nog 5 minuten door een grot, waar natuurlijk fooi voor extra werd gevraagd!

Ik had tussendoor al snel rondgehold in het dorpje voor een gezellige etensplek en ik mobiliseerde de groep om na een mini-douche (het water was dit keer helemaal snel op) om te gaan dineren. Het gros luisterde en volgde mij, en de eigenwijzen liepen een slang tegen het lijf. En hun eten en ervaring was matig.
    Goed voor het ego en ze hebben hopelijk hun les geleerd.

De groep blijft over het algemeen leuk. Er zit 1 dikke stomme Brabantse trol bij die alles beter weet dan ik maar eigenlijk gewoon een onzekere vreetzqk is. Met de rest klikt het goed. Ze zeggen te waarderen dat ik wat sturender ben en het is heel gemoedelijk

Viñales was net lang genoeg. Morgen een lange reisdag naar Cienfuegos

Cienfuegos

February 16 in Cuba ⋅ ☀️ 27 °C

Je zou met alle stranden en andere natuur vergeten dat hier ook een burgeroorlog woedde en het nu een totalitaire staat is. Vandaag maakten we een stop in de Varkensbaai wat natuurlijk vooral propaganda is.

Maar eerst rijden we terug naar Havana om te tanken(3 uur de verkeerde richting) maar de brandstof is elders op.
    De groep moet verplicht wachten op een golfclub waar alleen leden wat mogen kopen en wij dan ook alleen maar op een bankje buiten mogen zitten.

Getankt en wel rijden we weer naar het oosten en lunchen, wat me nu wel al uit mijn neus komt..
    En natuurlijk man met enge dieren om de nek daar...

De rit is lang en we rijden naar de kust die op zich veel goed maakt.
    Cienfuegos is een uitgestorven dorpje waar we na een half uur helemaal klaar zijn

Bij aankomst zitten we in een ander hotel, dat van ellende uit elkaar valt en smerig is. Zijn het niet de kamers, zijn het wel de vieze vette Canadezen die daar rondlopen met veel te jonge Cubaanse meisjes.

Er heerst onvrede, die gauw plaats maakt voor buikkrampen van de troep die we kregen als maal.
    Het klonk zo leuk, een all inclusive hotel met een privéstrand alleen het strandje is idyllisch en ik stort zelf elke minuut langer daar meer in.

De avond duurt nog lang: we spelen kaartspelletjes en doden wat tijd want in de kamer wil je ook niet zien.

Als we ons moed in hebben gedronken ga ik maar onder het vieze dekentje liggen en hoop ik dat de ochtend snel komt.

Cienfuegos-Trinidad

February 17 in Cuba ⋅ ☀️ 28 °C

Ons Edjekroketje (zo noemen wij liefkozend onze gids) komt met het geniale idee om wat langer op het strand te blijven en later weg te rijden naar Trinidad.

In een mom van een tijd ben ik omringd met rooie kreeftjes want het gros is zonschuw.

Het wanstaltige lunchbuffet bevat weinig vega's, maar met dit soort hoeveelheden voel ik mij ook niet schuldig om voor de hondjes vleesjes mee te nemen.

Een korte rit verder zijn we al in Trinidad. Het wordt laat in de middag dus we doen een snelle stadstour en moeten daarna alweer aan tafel verschijnen.

Maar niet voordat er hondjes gevoerd zijn!

We slapen in Casas Particulares. Het idee is dat dat een romantische B&B is, maar wij zitten met meerdere grotere groepen in 1 straat in huisjes die aanvoelen als ketens. De eigenares laat haar personeel rennen en er voelt weinig lokaal aan. Maar ik klaag niet want anderen hadden een kast vol kakkerlakken op de kamer!

Weer lekker geen warme douche en naar Guitarra Mia!
    Op het centrale plein is de hele stad uitgelopen want het is zaterdag. De live muziek varieert van Spaanstalige rap tot lekkere vrolijke salsa muziek.
    We borrelen tot de GROT opengaat waar wij die nacht feesten. Omdat de WiFi nog te slecht is heb ik nog geen foto's of filmpjes van daar gekregen maar die volgen.

Waar je Cubanen overal ziet dansen of tenminste ritmisch ziet zijn, is de Cubaanse uitgaansgeneratie het tegenovergestelde.
    Zij staan in de club stil, en lijken vooral naar elkaar te staren. Die houterige Nederlanders genieten echter met volle teugen en dansen tot laat (00.30)
    We willen enigzins fris zijn voor de volgende dag, op de boot.
    'S Nachts volgt mijn eerste avond ziek zijn.

Trinidad

February 18 in Cuba ⋅ ☁️ 27 °C

Het Cubaanse eten nekt mij. Rijst, ei, kaas, ananas en papaja klinkt nog niet slecht maar ik leer mijn badkamer van mijn hotel goed kennen.

Volgepropt met reistabletjes stappen we op de catamaran. Toen we niet meer konden annuleren kregen we te horen dat het toch mogelijk ging stormen.
    Maar dan teruggaan naar het hotel is ook geen optie

Het klaart gelukkig snel op en we zoeven naar een eiland.
    Ik had vaag iets gehoord in de bus dat het eiland dat we gingen bezoeken Cayo de Iguana heette maar luisteren doe ik niet echt deze vakantie
    An, een andere meid uit de groep, ook blijkbaar niet en schreeuwt het uit dat er overal leguanen zijn.
    Die had dus ook niet geluisterd en wij hadden een intense zielsconnectie want zij bleek net zo panisch voor reptielen als ik.

We praten hier niet over kleine salamandertjes in kleine getalen, maar over beesten zo groot als krokodillen en minstens 300
    An en ik stellen ons stoer op en gaan wel aan land, terwijl we in elkaars hand knijpen en als een van die demonen sneller beweegt slaan we kreten uit.

Voor An en mij een zegen: het strand vinden de leguanen maar niks dus wij kunnen in rust zwemmen en als we eenmaal gekalmeerd zijn kunnen we er wel om lachen

Maar dan moeten we lunchen, op dat eiland. En natuurlijk weten die beesten ook dat het eten dat valt, van hun is.

Leguanen onder mijn tafel terwijl ik eet is een no-go, dus An en ik staan OP de tafels te eten (als er een hap ingaat want wij gillen vooral om de omsingeling van razendsnelle aanvallende monsters
    Volledig overstuur worden An en ik vervoerd op de ruggen van mannen naar het strand terwijl wij vasthouden voor ons leven.

We kunnen gelukkig nog even genieten van het prachtige stand maar zijn hyperalert dat we toch niet worden aangevallen alsnog.

Op de boot wordt er hard muziek gedraaid en zijn de armtierige Canadezen en Duitsers aan het zuipen maar liggen An en ik KO van alle spanning in een hoekje.

Op het vasteland is het gelukkig voor vandaag veilig. Ik zoek een restaurant uit waar ze, blijkbaar, de grootste pizza's maken die ik ooit heb gezien. Ik doe het rustig aan met mijn gevoelige maag.

De zusjes willen toch nog even naar de grot maar die blijkt dicht te zijn, we weten dat we in Cuba nergens op kunnen rekenen.
    Toch nog vroeg op bed, maar ook een vroege morgen weer want ik moest mijn vriendschap toch nog wat intensiveren met de badkamer
    Balen van de buikklachten

Trinidad, Topes de Collantes

February 19 in Cuba ⋅ ☁️ 24 °C

Als ik de deur open doe van mijn kamer is de stortregen net zo koud als de douche die ik moet gebruiken (de laatste keer enigzins warm douchen was dus in Havanna) en dan staat er een dagtour in Topes de Collantes gepland.

De semi-open jeep zorgt voor veel waterpret met de regen die maar aan blijft houden.
    De oude Russische bus trekt het nauwelijks om de bergen in te rijden en de chauffeur heeft haast dus we vliegen vaak bijna de bus uit. Wegieren doen alsof het een achtbaan is maar die zijn veelal veiliger

Op een uitkijkpunt heb je een mafklapper die met een vogelspin rondloopt om op je te laten lopen.
    Ik zie ook deze bui al hangen en de stops daarna vrees ik dat de volgende staat met een glibberaar om zijn nek.
    Ik instrueer mijn groep dat zij eerst voorop moeten lopen en alles moeten checken.
    Panische An die ook alweer helemaal over haar toeren is, is het roerig met mij eens.

Maar na de koffieboer, het andere lokale honing/notenzaakje en als we helemaal doorweekt zijn wordt het wel droog als we een wandeling van 4 km door de modder gaan doen
    Ik draag weer een trui want het is koud. In de waterval zwemmen slaan we dus ook bijna allemaal ook over.

Onze ranger zoekt allerlei dieren en we zien een staart van een boomrat en vogels wegfladderen
    Hij is teleurgesteld dat het heeft geregend en de slangen nu in hun holen blijven, ik juich.

Na de touwbrug is de lunchstop waar de slangenbezweerder kan zitten. Inmiddels heb ik de groep al zo opgefokt dat anderen ook niet de brug over durven

Nou, An en ik konden stoppen met hyperventileren want zij hadden alleen hondjes en kippen in het restaurant.

De stroom is weer uitgevallen als we terugkomen, zoals elke dag in dit gebied gebeurt.

Wonderlijk doet de winkel het wel waar je met de creditcard kan betalen en ik sla eten in om later uit te delen aan de lokale bevolking

Van de korte nachten en het ziek zijn ben ik moe. Ik spreek toch maar de voorraad loperamide voor de lokale bevolking aan en vecht mij door het maal
    Trinidad zelf niet veel gezien maar verlangend naar een warme douche en een lange nacht, vertrek ik vol optimisme naar Camaguey

Trinidad - Sancti Spíritus - Camaguey

February 20 in Cuba ⋅ ☀️ 25 °C

Ik beloofde een filmpje van de grot en de WiFi was sterk genoeg om hem te ontvangen!

We rijden meer landinwaarts en maken een lunchstop in Sancti Spiritus.
    Een zeer rijke stad waar je alles kan kopen, wat vreemd aanvoelt in vergelijking met de rest van Cuba.
    Onze groep wil maar één ding: CHIPS

Winkels raken uitverkocht en ik denk dat er wel 25 zakken chips zijn gekocht.
    Ik wil graag meer voedzame dingen kopen voor de mensen hier maar het zijn vooral vleesjes en sauzen verder.

Na een lange reisdag arriveren we in Camaguey en zet de bus ons af bij de fietstaxi. An en ik rijden door een stad die grotendeels erg sloppenwijkerig is.
    Het was eigenlijk een beetje nietszeggend

Het Gran Hotel waar we verblijven heeft eindelijk een warme douche voor mij. Omdat ik nog wat zaken moet regelen besluit ik na het eten te douchen.
    Terwijl ik snel een trui haal van mijn kamer wordt er naast mijn raam een kip geslacht

De avond die volgt is hysterisch en bizar.
    Allereerst mag de reisleider wel naar boven naar het dakterras, maar moeten wij beneden eten.
    Gelukkig mogen we uiteindelijk wel naar boven en gaat er een rijtje van minimaal 4 obers staan staren naar ons zonder te bewegen of te helpen

Als we bestellen, moet dit met alle 4 tegelijk en blijkt de bediening noch Engels noch Spaans te spreken.

Onze drankjes zijn al niet wat wij bestelden maar we geven het een kans. Bij ronde 2 van de drankjes gooit een ober een glas Sangria over een meid heen die een mooie witte blouse draagt. Zij krijgt 1 servet en weigeren haar zout(voor de vlekken) te geven, trekken het zelfs weg als zij het wil pakken.
    Het begint al in te werken op de lachspieren, ook omdat er nog de hele tijd wordt gestaard.

Inmiddels hebben ze de muziek zo hard gezet dat de bas de glazen laat trillen. De highlight, de zwangere lieve poes die op onze schoten zit, maakt veel goed.

Ons eten is ook een spektakel. Ik krijg een pasta pesto van misschien 30 sliertjes met een saus van groffe munt en anijs.
    Anderen krijgen beschimmelde aardappelen en enchilladas maar zonder de pannenkoekjes.

We zitten in Cuba dus we zijn flexibel. Maar de meligheid neemt toe, want terwijl wij aan het eten en drinken zijn wil de bediening telkens onze borden en gevulde glazen wegnemen. We snappen de truc dat als we ons bestek neerleggen zij denken dat we klaar zijn.

Tot overmaat van ramp komt er een 'muzikaal' duo dat voor ons speelt en ons vooral tot stilte maant als we iets zeggen. En wat was het vals.

We proberen nog een toetje te bestellen: vier brownies met kaneel. Op tafel verschijnen twee brownies zonder kaneel en twee bevroren plastic bekertjes wat brownies bleken te zijn.
    Waarom twee verschillende? Omdat de mooi opgediende brownies alleen voor vrouwen waren. Maar ik was met 3 vrouwen dus het was ongemakkelijk en hilarisch dat zij dit bleven volhouden terwijl Floor met een brownie-ijsje voor mannen zat.

We hadden buikpijn van het lachen en toen kwam de rekening. Wij moesten én extra betalen voor de gevallen Sangria, maar ook omdat we dat extra servetje hadden gekregen.
    We wilden weg, maar als laatste bleek dat zij veel te weinig wisselgeld terug hadden gegeven.
    We renden bijna weg, al was het alleen al om de gehoorbeschadiging van de muziek.

De eerste avond geen misselijkheid! Ik wilde het vieren met een douche, maar toen ik die opendraaide viel de slang eraf en was het water natuurlijk ijskoud.

Gelukkig geen haar dat warm gewassen moet worden!