• Day 7

Candle festival @ubon day 2

July 14, 2022 in Thailand ⋅ 🌧 26 °C

Na een heerlijk ontbijt in ons fantastische hotel zijn we weer met een grab-taxi naar het centrale plein gegaan en hebben we ons weer ondergedompeld in alle festiviteiten hier in ubon. Vandaag is de mooiste optocht en gaat de jury de mooie praalwagen kiezen.
    Het was al behoorlijk druk, dus we werden al op een eerder punt afgezet. Langs al die mooi geklede dames en heren lopen is zeker geen straf, wat een pracht en praal en allemaal vrolijke mensen. Wat opviel waren alle mannen die ook gekleed als vrouw aangekleed waren, zo grappig. Toch maar naar ons stekkie op de tribune gelopen, waar iemand van het leger iedereen tegenhield. De zon begon inmiddels behoorlijk te schijnen en na wat knikjes van de tribune toch maar geprobeerd of we op de tribune mochten. Zowaar mocht dat en zo hadden we een mooie plek om alle pracht en praal te bewonderen.
    Het was inderdaad nog mooier dan gisteren, meer dansers, meer muziek en de praalwagens liepen sneller door. Ook veel meer publiek en de dames achter Emma en mij hadden de grootste lol om een wagenvol met water waarop 2 mannen rijstplantte en eruit haalde en vervolgens met een grote vis de handen in de lucht stak. Ook de verklede mensen als dierenpoppen vonden ze geweldig. En al snel wilde ze allemaal selfies met ons.
    Sommige groepen dansers waren wel 120 man groot, echt een genot om het allemaal te zien.
    Inmiddels hadden we flink wat dorst en na een iced coffee en icetea hebben we een thaise massage genomen. Heerlijk!
    Daarna nog over de markt gelopen waar het aanbod eten/drinken en andere handelswaar niet te geloven zo groot was. Tussendoor stonden alle praalwagens te pronken. Vanwege de hitte moesten die ook koel gehouden worden, dus regelmatig werden die voorzien van wat water.
    Nog wat leuke spulletjes gekocht en daarna naar een restaurant. Nou dat hadden we beter kunnen overslaan, het was er echt te druk, kregen eten na elkaar en stijn kreeg zijn bord pas 2:15 uur na binnenkomst. Er kon ook geen mens engels daar. Gelukkig hadden we google translate zullen we maar zeggen.
    Met de grab terug naar het hotel en gezellig met de eigenaar nog wat gedronken hier beneden. Ongelofelijk dat deze plek 40 jaar heeft leeggestaan, 4 jaar geleden volledig is gestript en daarna met nieuwe constructie helemaal weer is opgebouwd. Mooi om te zien dat er wel veel oude details zijn teruggekomen, dat maakt het echt een uniek hotel. 3 jaar heeft hij erover gedaan en sinds maart is hij eindelijk open. Het is een echt een prachtige plek geworden. Nu lekker slapen, morgen gaan we de auto ophalen en naar onze nieuwe stek khemmarat.