Stage Zambia

Currently traveling
  • 2,360days

Kerst in Macha

December 26, 2017 in Zambia ⋅ 🌙 27 °C

Ik wilde graag kerst vieren in Macha om te zien hoe ze dat hier doen! De avond ervoor heb ik van Amanda (buurmeisje) en Amy een kerst sok gekregen met lekkers. Super lief!! Op kerst ben ik naar de kerk geweest en het was compleet het tegenovergestelde als in Nederland. Heel leeg, haha. Thuis heb ik smiddags mama heerlijke mango bananen cake gebakken want die ging ik meenemen naar het Christmas Dinner. Het was bij Chris en Marlys, Amerikaans koppel en met Chris loop is sinds kort ongeveer 3 keer per week hard, maar het is vaker 2 keer vanwege de regen of andere dingen. We waren met een groep van 30 expacts en het was erg gezellig en het eten heel veel en heel lekker!! Maar het echte kerstgevoel heb ik niet echt gehad. Weer klopt niet en je eigen familie hoort gewoon bij kerst. Ik vind het ook geen enkele probleem om de volgende naar stage te gaan. Tweede kerstdag is hier geen vrije dag.Read more

Zonsondergang bij de dam

January 7, 2018 in Zambia ⋅ ⛅ 24 °C

Het was een heerlijk weekend hier. Strak blauwe lucht en rond de 33 graden. Heerlijk na twee weken veel regen en af en toe koud genoeg om een vest aan te trekken. Jaja als het rond de 20 graden is en het is bewolkt en afgekoeld door de regen dan is het hier KOUD. Ik hoor jullie al lachen. Zaterdag gewassen en buiten wat gewerkt voor stage en savonds naar de dam geweest. Met zo'n mooie strak blauwe lucht dan is de zonsondergang vast heel mooi. En wat was het prachtig!! Echt helemaal genieten kon ik niet want vijf meisjes zijn hier door wat meiden die hiervoor zijn verwend met speelgoed en luisteren totaal niet en zaten continue aan me, op me en mijn haar was erg interessant. Dus twee uur gedram om eten, drinken, zonnebril of speelgoed was ik op het einde kapot. Niks gegeven natuurlijk maar wel jammer dat ze zo zijn geworden hier. Een avontuur dus. Vandaag lekker rustig aan gedaan en bijgekomen!Read more

Filmpje stageplek

January 12, 2018 in Zambia ⋅ ⛅ 17 °C

Gisteren heb ik een filmpje gezien wat ze een jaar geleden gemaakt hebben voor Bloomberg om te laten zien dat ze waar hun geld heen gaat en waarom de financiering door moet gaan. De beelden in Macha vind ik echt heel mooi en laat mooi zien hoe mijn plek hieruit. Het mooie groene gras, de gewassen en de lab, semi field system, veldwerk en de auto's waarmee we op veldwerk gaan. Daarnaast zie je Jenny mijn begeleidster praten. Dr Thuma, hij heeft dit onderzoeksinstituut opgericht en Limonty, met wie ik het meeste samenwerk. Om een beetje een idee te krijgen is hierbij de link. https://youtu.be/K_cpLf4b8Qs Het gaat echt om de beelden en inhoudelijk is natuurlijk ook interessant.

Omdat dit een fotoblog is. Hierbij mijn nieuwe huisgenoten. Schildpadden!!! Ja deze leuke dieren spot ik af en toe lekker waggelend in mijn tuin. Super leuk! Ze zijn helemaal niet zo bang en ik vind ze echt geweldig! Elke keer weer bijzonder om ze tegen te komen in mijn tuin of op straat!

Heerlijk weekendje

January 14, 2018 in Zambia ⋅ ☀️ 20 °C

Ik heb echt een heerlijk weekend gehad! Na 3 weken was het weer eens tijd om naar de supermarkt te gaan. Ik ben met mijn begeleider Jenny en haar zoontje Kito naar Choma gegaan op zaterdag. Eerst hebben heerlijk geluncht. Vervolgens heb ik goed ingeslagen in de supermarkt. Weer genoeg eten voor de komende tijd!! Jeeeh! Daarna zijn we bij een lodge even gaan zwemmen. Heerlijke om na een maandje in het zwembad te liggen. Vooral omdat het al 1,5 week geen regen is geweest en ruim boven de 30 graden. Zondag heb ik lekker geslapen tot 8 uur. Pannenkoeken gebakken voor ontbijt. Naar de kerk geweest. Vervolgens beetje opgeruimd in huis en met Yvonne gebeld. Daarna ben ik met Chris en groep van 10 nurse students uit Amerika die hier voor 2 weken zijn de watertoren opgeklommen. Er zijn hier twee toeristische attracties de dam en de watertoren. Dus het was tijd om hem te beklimmen. En het was super mooi! Zo mooi dat ik een tweede post vol met foto's ga plaatsen. En nu kijk een film samen met de nurse students. Zoals ik zei een heerlijk weekend!!Read more

Watertoren!

January 14, 2018 in Zambia ⋅ ⛅ 15 °C

Vandaag voor het eerst op de watertoren gestaan. De watertoren is ongeveer 75 meter hoog en van binnen klim je via een ladder naar de top. En het uitzicht is fantastisch. Je ziet de hele omgeving van Macha. Ik was met de nursing students en ze hadden avondeten om 6 dus helaas konden we niet de zonsondergang zien. Maar ik ga zeker nog een keertje terug! Op de tweede foto wijs ik in de richting van mijn huisje en de derde foto zie je achter mij een aantal heuvels. En dat word mijn eerste hardloop doel. Ongeveer 14km os dat rondje. En hopelijk kan ik het over een tijdje rennen, nu ren ik 8km. Ik vind het echt zoooo mooi groen hier! De kleuren met het zand en de lucht, prachtig! Ik geniet er elke dag van!!Read more

Mijn eigen veldwerk trips

January 20, 2018 in Zambia ⋅ ⛅ 5 °C

Deze week had ik mijn eigen veldwerk trips. Hiervoor ging ik met andere mee om te kijken of ze de goede netten hadden waar wij geïnteresseerd in waren. Om er meer vaart achter te krijgen ging ik dinsdag, woensdag en donderdag zelf op veldwerk! En wat was het gaaf!! We navigeerde op gps coördinaten en zo zochten we huizen waarvan we dachten dat ze netten hadden welke wij wilde testen. We kunnen niet bij iedereen aankloppen we gebruiken de huizen van een andere grote studie. Ik ging samen met Limonty, hij is zeg maar mijn directe begeleider in het project, onze fantastische chauffeur Morris en de eerst dagen ging Sibajene ook mee, want het gebied waarin we wilde kende hij goed. Omdat ik te veel mooie foto's heb van dit waanzinnige maar ook vermoeiende avontuur. Plaats ik het in verschillende series. Hier zie op wat voor wegen we rijden. Een net die hangt in een huis en waar ik een test op doe om te kijken hoeveel insecticide nog erop zit. Dit was 6 jaar oude net in een hele goede staat. Ik was echt verbaasd! De resultaat van zo'n test. Dit was het resultaat van een andere net. En hoe we met de auto zo op het terrein rijden van iemands huis en dan hallo zeggen. Haha! Ik dacht dit geeft wel een mooi idee. Daarnaast doen we nog questionnairs en zetten een muggenval voor een nacht neer.Read more

Deel 2: eigen veldwerk

January 20, 2018 in Zambia ⋅ ❄️ 0 °C

Zoals ik zei te veel mooie en leuke foto's om te delen. In deze collectie: de meer toeristische foto's. Het veldwerk heb ik hier gedaan vanaf met een straal van 30km rondom Macha. En toch was er elke dag een verschil van landschap. Eerste dag wat ruimer opgezet. Wat heel fijn was want we hadden de mooiste en nette auto mee. Tweede dag zijn we in de bush geweest en rotsachtige gebied. Daar zijn deze foto's gemaakt en de derde dag meer tussen de velden en akkers. Het was echt genieten: het landschap, de ontmoetingen, lekker rondrijden in een 4x4 en met de mensen met wie ik samen was! We hebben echt op plekken gereden waarvan ik dacht passen we erdoor zoals de vijfde foto. En meerdere malen vroeg ik me af nog steeds geen lekke band. Helaas hadden we woensdag aan het einde van de dag wel een lekke band gekregen. Maarja ook weer een heel avontuur!! De auto van woensdag heeft wel het een en ander aan krassen opgelopen door alle takken en bomen waar we langs geschaafd hebben... achja daarvoor zijn we ook met deze auto's op pad gegaan!Read more

Deel 3: eigen veldwerk

January 20, 2018 in Zambia ⋅ ⛅ 22 °C

Als laatste, wat jullie waarschijnlijk als eerste gaan lezen een serie foto's van de mensen hier op het platteland. De afgelegen boerderijtjes die ik bezocht heb, heb ik natuurlijk ook gefotografeerd! Daarnaaat ook binnenkant van een huisje en meer het Zambiaanse plattelands leven. Want door zo'n paar dagen veldwerk krijg ik wel een beter idee hoe het aan toe gaat. Je ontmoet mensen waar het eigenlijk super lastig is om ernaar toe te gaan met de auto, echt afgelegen. En dat is heel bijzonder! Mijn nieuwsgierigheid hoe de huizen aam de binnenkant eruit ziet wordt helemaal gevoed, want voor de bed netten ga ik vaak een huisje naar binnen of worden we uitgenodigd om binnen te zitten. Echt divers hoe de binnenkant eruit ziet en verschil in hoe schoon het is!Read more

Huishouden: wassen

January 21, 2018 in Zambia ⋅ ⛅ 3 °C

Het leek me leuk om een soort mini serie te doen over de huishoudelijke taken die ik hier doe. Wat het verschil is met hoe ik dingen in Nederland doe. Ik had dit idee al langer en daar is het dan! Vandaag gaat het over wassen. In Nederland deed ik altijd hop even tussen door wasmachine vullen en aanzetten en dan naar een afspraak/college of studeren. Ik had zelf geen droger maar ik hing het altijd op in mijn kamer. Hier gaat het iets anders. Zoals jullie waarschijnlijk wel hebben gelezen heb ik maar een paar uur per dag water en ik zou afvragen hebben ze hier wasmachines hoe gaat dat dan. Nou zoals je ziet op de foto's een wasmachine maar dan net anders. Deze machine is niet op een kraan aangesloten. Op vrijdag einde van de middag wanneer ik water heb, sluit ik een tuinslang aan van mijn wasbak in mijn badkamer naar het schuurtje in de tuin in de linker bak van de machine en zo komt er water in. Tegenover de machine staat nog een bak om mijn kleding te spoelen en die vul ik ook met water. Zaterdagochtend als ik hier ben doe ik meestal de was. In de linker bak stop in waspoeder in. Je kan niet zoveel als in een wasmachine aan was in stoppen. Dus een aantal kleding stukken per keer. Ik begin met wit en eindig met hardloopkleding en onderbroeken en sokken. Ik stop het in de bak. Laat de machine draaien voor iets van 9 minuten. Daarna beetje uitwringen en in de centrifuger voor zo'n twee minuten zodat het meeste sop eruit is. Vervolgens in de grote bak zo veel mogelijk sop uit spoelen en dan weer voor een paar minuutjes centrifugeren. En dan tadaaaaa was is klaar en kan opgehangen worden! Zoals je leest een intensievere methode maar in 1.5-2 wel al mijn wasje gedraaid inclusief beddengoed. Op deze manier heb je geen continue aanvoer van water nodig. Wasmachine die wij kennen zullen vast hebben in Zambia maar dit is een stuk beter dan de handwas!
    Naja zo doe ik het dus. Lekker in het zonnetje op zaterdagochtend! Over de zon gesproken. Het zou nu dik anderhalve maand regentijd zijn. Maar nu is het al ruim 3 weken droog en op dit moment 38 graden.. pffff. Hopelijk komt snel de regen want de maïs en andere gewassen beginnen er niet meer goed uit te zien.

Nog een week veldwerk

January 26, 2018 in Zambia ⋅ ⛅ 17 °C

Afgelopen drie dagen heb ik weer veldwerk gedaan. Heel leuk was het!! Ben gelukkig wat minder moe dan vorige week. Want het is wel erg intensief. De wegen die we gereden hebben zaten vol met gaten en we zijn over rotsen heen gereden. Eentje had zelfs allemaal hobbels. Ik had net het gevoel alsof ik in een achtbaan zat omdat je de hele tijd omhoog ging en dan weer naar beneden. We hebben zelfs een keer moeten omdraaien, omdat na de brug te steil omhoog was en zelfs onze auto dat niet zou kunnen. Maandag, dinsdag en woensdag ga ik weer het veld in. We moeten nog 1 positieve net vinden. Dat is een net die ouder is dan 6 maanden en de persoon die hem gebruikt heeft malaria gehad tijdens het slapen onder die net. Blijkbaar vrij lastig om te vinden. Hier een aantal mooie foto's wat in onderweg ben tegen gekomen. Ik ben een pro geworden met foto's maken tijdens het rijden, zie foto 3 en 4.Read more