• Cruiz'in Europe
  • Søren Hornbæk
  • Cruiz'in Europe
  • Søren Hornbæk

Cruiz' in Europe

Vores drømmerejse!
6 måneder gennem Europa, uden nogle mål, men med en masse drømme om at opleve frihed og ikke mindst møde en masse mennesker og deres kultur. Vi plejer at sige: "vi starter i Esbjerg og så kører vi sydpå". 😊
Weiterlesen
  • Mijas by

    31. Mai 2024 in Spanien ⋅ ☀️ 24 °C

    Dagens udflugt går til Mijas. På vejen derop kommer vi forbi et stort Buddhistisk tempel, med flot udsigt over Fuengirola. Det er Torben og Ulla der har anbefalet os begge dele. Tak for det. ☺️
    Sikke en smuk by! Også kaldt den "hvide by". Der er en rute der hedder "de hvide byer" og der er den en del af. Vi mødte en franskmand som gjorde os opmærksomme på dette. Så nu må vi afsted til flere af de hvide byer.
    Mijas er meget turist præget og det forstår vi godt. Byen er kendt for skind og keramik og det bliver solgt mange steder.
    Der er virkelig smukt! Det var svært ikke at gå helt i fotokoma igen. Men smukke trapper med klinker, flotte gadelamper og udsmykning alle vegne. Hvad skal jeg gøre....? Der må bare tages billeder.
    Weiterlesen

  • Udsigtspunkt i Mijas

    31. Mai 2024 in Spanien ⋅ ☀️ 24 °C

    Mijas by ligger på en klippe. Udsigten er fantastisk. Hele kanten af klippen ud mod havet er lavet som et stort udsigtspunkt, med mange smukke detaljer og en park med springvand, lavet af mosaik, gør det bare hele perfekt.Weiterlesen

  • Hyggedag på pladsen.

    1. Juni 2024 in Spanien ⋅ ☀️ 21 °C

    Dagen i dag er brugt på afslapning. Der er jo lidt hårdt at holde ferie 😉.
    Vi gik en tur til stranden og Søren fik lov at hoppe i bølgerne. Det blev da også til et par drinks på strandbaren.
    Nu sidder vi og ser Champions League finalen. Heldigvis viser de den på campingpladsens ene restaurant. Dortmund mod Real Madrid. Gad vide hvem der bliver heppet på 🧐.
    Weiterlesen

  • Fuengirola

    2. Juni 2024 in Spanien ⋅ ☀️ 21 °C

    Efter træffet går vi til strandpromenaden. Der er liv og glade dage, gode drinks og fodbad med fisk. Det var en oplevelse! Fiskene kilder når de arbejder. 😂
    Gågaderne er sat til med restauranter og barer. Tænker at der er godt gang i den om aftenen og natten. Gaderne lugter også lidt af tis 🙁Weiterlesen

  • Gibraltar

    3. Juni 2024 in Spanien ⋅ ⛅ 21 °C

    Turen går til Gibraltar i dag. Selv på lang afstand ser vi den store klippe. Det er jo engelsk koloni, så vi skal gennem paskontrol. Først kører vi ud til Europa point. Et fyr som markerer Europas sydligste punkt. Hvis det ikke havde været så diset, kunne vi se til Afrika. Man kan godt skimte land, men det er ikke nemt på billederne. Planen er at tage op på klippen med gondol. Men køen er meget lang, så vi ender med at tage med en 6 pers. bus i stedet. Her har vi også en guide som glædeligt fortæller om hvad vi ser. Første stop er et udkigspunkt, hvor vi igen, næsten kan se Afrika. Guiden fortæller at der er ved at blive bygget så mange boliger, at deres indbyggertal stiger fra 32000 til 45000, hvis alle igangværende projekter bliver beboet af tilflyttere. Næste stop er en drypstenshule. Der er sat lys og musik på. Det lyder fantastisk! Næste stop er endnu et udsigtspunkt. Et tårn med en glasterasse. Det er sjovt at se folk gå i panik over at træde ud på glasgulvet. ☺️
    Herefter går turen ned af klippen igen. Inden vi kommer ned kommer vi til en 400 meter lang tunnel. De startede med at grave i 1879. Det tog 4 år. Tunnelen fungerede som fæstning. Den ligger stadig ret højt oppe og de kanoner der står der, er trukket op med håndkraft. Det har været noget af en opgave.
    Weiterlesen

  • Gibraltars aber

    3. Juni 2024 in Gibraltar ⋅ ☀️ 21 °C

    Der er 400 aber på Gibraltar. Det vil sige i april blev det til 401. Staten passer de her aber, de er tatoveret med hvert sit nummer. Aberne er fordelt på 6 grupper. Vi mødte 3 af grupperne. Chaufførerne/ guiderne har navne til dem og har lært dem lidt tricks. Den ene, Slappy, giver highfive inden den får jordnødder. Det fik vi lov at prøve. Blondie åbner selv dørene. Det er ikke populært. Hun rasere bil og tasker hvis hun kommer ind. Så det får hun ikke lov til. 😳
    Men aberne sidder på rækværket og venter på godbidder, nogle hopper op på sidespejlet, andre op på taget.
    Søren turde godt have en siddende på skulderen. 🥴 Det er aben til højre.... 😂 Nårh nej...til venstre.
    Der er også kæmpe sommerfugle. Vi var så heldige at møde en, nede i byen.
    Inden vi forlod Gibraltar skulle bilen lige tankes. Benzinen koster nemlig kun 9.70 kr pr liter. 😄. Bagefter stod den på bilvask.
    Weiterlesen

  • Casares

    3. Juni 2024 in Spanien ⋅ ☀️ 23 °C

    Turen tilbage gik op til Casares. Den er en af de hvide byer, som vi blev anbefalet at tage til. Det er virkelig en smuk by, med stejle gader og mange trapper. Foran kirken er der en flot udsigt over landskabet. Der er helt stille og roen føltes ekstra rar efter at ha været i Gibraltar, hvor alt var hektisk og larmende.
    Det er dejligt at der ikke er så mange turister....men pludselig føltes det lidt forkert at traske rundt og glo på folks flotte blomster ved deres dør. Hmmm.... Det føltes lidt som om vi kom for tæt på, uden at ha fået lov.
    Nå men vi må jo godt... Og deres lille by er helt fantastisk.
    Vi så mange gåsegrippe, de kom faktisk ret tæt på os. Det er altså en kæmpe pipfugl. 🙂
    Weiterlesen

  • Turen til Ronda.

    4. Juni 2024 in Spanien ⋅ ☀️ 20 °C

    Landskabet er så flot. Bjergene er helt grønne af fyrretræer og efter næste sving dukker der nogle "skaldede" bjergtoppe frem. Det er så flot at køre tur i bjergene, scenen skifter så hurtigt.
    Vi kommer forbi et udsigtspunkt i 1065m højde. Vi stiger ud for at nyde udsigten og "kulden" slår os. Det er kun 16 gr her 🥶. 😂Luften er bare ren, skøn og kølig. Jeg har taget to videoer, fordi jeg elsker at køre i bjergene og glæder mig til at klikke på dem når jeg er hjemme igen. (Video nr 2 kommer med i næste fodaftryk)
    Weiterlesen

  • Ronda

    4. Juni 2024 in Spanien ⋅ ☀️ 24 °C

    Sikke en by! 🥰 Og sikke et vejr vi har 🌞. Vi kommer heldigvis tidligt om formiddagen og finder nemt en p-plads midt i byen. Byen er forberedt på mange turister og vi ser mange guider med deres hold. Det benytter vi os af og følger strømmen. Det plejer jo at være her de bedste oplevelser er.
    Vi starter med at gå gennem parken og ud til kanten, af den her store og ret høje klippe, som byen ligger på. Den udsigt er helt fantastisk! Bag os vrimler det med mennesker, men derude er der bare smukt og stilhed. Byen er meget smuk og ren. Der er flere kirker, men den her skilte sig ud ved at være flot udenfor også. Vi blev inviteret ind og se den forholdsvise lille kirke. Sikke et alter! Der er så mange detaljer. Meget smukt!
    Broen er byens helt store vartegn og det er der en grund til. Den er så enormt høj og flot. Der er en gangsti ned til bunden, så man kan kigge op. Den sprang vi let over og blev enige om at køre lidt uden for byen og se broen derfra i stedet. Stien er meget stejl og lang og stejl... Fik jeg nævnt at den er stejl? 🥴
    Resten af byen er også fantastisk smuk. Gågaden er overdækket og det gør det til en sval fornøjelse at gå gennem.
    Weiterlesen

  • Setenil de las bodegas

    4. Juni 2024 in Spanien ⋅ ☀️ 30 °C

    Vi fortsætter mod Setenil. Jeg har set billeder af en by bygget ind under klipperne og det måtte vi da se.
    Da vi kommer frem er der en pil mod p-plads, den vej kører vi selvfølgelig. Der holder mange biler og der bliver længere og længere ned til byen. Det går stejlt op mens vi jagter en plads.
    Vi må indrømme at efter at være godt gennembagt i Ronda, så havde vi ikke lyst til at gå flere kilometer ned ad bjerget, for senere at gå den modsatte vej. Så vi fortsatte op og fulgte p skiltene og håbede at vi så kunne komme ind fra modsatte side af byen. Juhuu... Lige indtil vejen ender i en p-kælder. Der skal vi ikke lige ned med vores store bil. Der er højt nok, men erfaringen siger os at der sjældent er ret meget plads inden for.
    Nå... Tilbage af samme vej og så tog vi lidt billeder oppe fra.
    Hvis nogen skulle overveje at se byen, så tag bussen. Den kører lige ind i centrum.
    Vi vælger at køre en omvej hjem til pladsen i stedet. Turen førte os gennem et landskab fuld af dyrket jord. Gule duftende kornmarker. Høstede marker og masser af halmballer. Det er længe siden vi har set landbrugsjord. Vi så også gedehyrder med store flokke af geder, gå på de høstede marker.
    Weiterlesen

  • Ardales

    6. Juni 2024 in Spanien ⋅ ☁️ 25 °C

    Endnu en af de smukke hvide byer! Vi er på bustur, på vej til Caminito del Rey. Bussen stoppede for at vi kunne drikke kaffe og spise morgenmad. Dejligt for os så vi kunne se den smukke by. Det var også god opvarmning til benene. Det er nogle meget stejle gader og så kører der altså biler alle steder 😳. Der er ikke meget plads. Helt sikkert et besøg værd.Weiterlesen

  • Caminito del Rey 1 ud af 5

    6. Juni 2024 in Spanien ⋅ ☁️ 27 °C

    Sikke en oplevelse!
    Det er et "must see" 🥰. Man skal kunne gå langt og tåle højder.....og broer, i 105 m højde, man kan kigge igennem 😳
    Vi så gåsegribbe i massevis. Der yngler 300 par i området. Der er et billede med blå himmel og en masse tordenfluer på. Hvis man zoomer ind, kan man se at det faktisk er gåsegrippe.
    Vi mødte også en stenbuk. 🥰 Guiden snakkede godt nok om træer med frugter på, som kunne bruges til chokolade....eller noget. 😳 Glemte lidt at høre efter. 😂
    De nye gangstier er kun 10 år gamle, på nogle af billederne kan man se de gamle. Så tror jeg ikke, vi havde taget turen. 😳
    På siden af bjerget er der et forsil. De fleste har overset den fordi udsigten er så flot.
    Broen er lidt en udfordring, men fedt at rykke sine grænser lidt.
    Weiterlesen

  • Marbella

    7. Juni 2024 in Spanien ⋅ ☁️ 25 °C

    Vores køleskab er tomt, så vi må ud at handle. Vi bliver enige om at køre til Marbella for at handle og så kan vi jo lige gå en tur i byen.
    GPS'en viser os ind gennem centrum og vi kan se at der er noget fest i byen. Så vi vover os ned i en p-kælder. Der var lige plads nok 🙂.
    Planen var ellers at parkere ved et større indkøbscenter og så gå ind til centrum. Men det viser sig at ovenpå p-kælderen ligger et "købmand". To fluer med et smæk! 😁
    Men en tur i byen først. Der er "Flamenca festival". Hvor heldige kan vi lige være. ☺️
    Mange damer er klædt ud i smukke kjoler og der er små scener overalt i parken, på promenaden og i gågaderne. Der bliver spillet musik hver sted og så bliver der danset flamingo, mere eller mindre professionelt.
    Dejlig oplevelse. Alle er glade og musikkerne prøver at overdøve nabo-scenen. Der er boder med mad og ikke mindst sprut. De unge mennesker går rundt med 1 liters kander med drinks. Eller hele ananas fyldt med drinks 🍍.
    Selve byen er smuk. Flotte brostensbelagte smalle gader. Flotte bygninger med mosaik skilte og krukker med blomster.
    Weiterlesen

  • Camping Willsom

    9.–12. Juni 2024 in Spanien ⋅ ☁️ 20 °C

    Turen mod Sevilla går gennem mange rigtig store oliven plantager. Guiden, vi var med til Caminito del Rey, fortalte os, at regionen Andalusien producerer 15% af de oliven der bliver brugt på verdensplan. Det er alligevel en ret stor andel. Men når man ser mængden af plantager, så giver det meget god mening. Der er oliven så langt øjet rækker. 🙂
    Guiden fortalte også at de Nerier som er plantet langs vejene, ikke kun er smukke, men også tåler tørke. Det vigtigste er dog at dyrene ikke søger dem, da de er lidt giftige. Det er jo smart.
    Den sidste vigtige detalje som han fortalte, er at Spaniens nationalsport er: Siesta. 😂
    Vi kørte også forbi mange store solsikkemarker. Det er godt nok flot. 🌻☺️.
    Lidt synd at vores bil er så beskidt, at billederne bliver lidt uklare. Men med 13 m/s og en lille byge i går nat, så sætter det sine spor på alt. Hold nu op hvor det støver. Og på stranden blev vi totalt sandblæst, så vi måtte gå tilbage igen. Selvfølgelig først efter at Søren var blevet væltet rundt i de store bølger 😂.
    Campingpladsen her er hyggelig, med gode store pladser, uden sten. Men tilgengæld med meget tør og støvet rød jord. 😁
    Vi googlede en restaurant tæt på og fandt en i et industriområde, men pyt vi ville bare lige ha lidt nem mad. Hold nu op, hvor var det fint. Tjeneren talte ikke ret godt engelsk og menukortet var på spansk, så vi lod ham vælge til os. Kød til Søren og fisk til mig. Wow, hvor var det lækkert. 🥰 Og restauranten er da bare fantastisk.
    Weiterlesen

  • Sevilla - plaza España

    10. Juni 2024 in Spanien ⋅ ⛅ 23 °C

    Okay... Det er så stort at det ikke er til at beskrive. Alt er pyntet med mosaik og mønstrede klinker. Der er et mosaik for hver region i Spanien. Tårnene og bygningerne er dekoreret med mange detaljer. Det er meget smukt.
    Vi var så heldige at der var en gruppe som optrådte med flaminco dans og musik.
    Der er stillet op til koncert. Det pynter ikke, men pyt...
    Weiterlesen

  • Sevilla dag 1.

    10. Juni 2024 in Spanien ⋅ ⛅ 25 °C

    Meget hyggelig by... det vi har set indtil videre. Vi blev i den del af centrum hvor Flaminco showet blev opført. Det er virkelig en fantastisk by. Kæmpe park anlæg og mange historiske bygninger. Den del vi har set en meget baseret på turister, både Plaza de España, Katedralen og parken. Alle gågader vrimler med turister, men det er jo også fordi der er noget at opleve. Og sikke en by! Der er hestevogne overalt, men hvor der er hestevogne er der noget interessant at se.
    Der er lige en video mere fra Flamenco showet.
    Vi tager ind til byen igen i morgen, for at opleve en anden del. Måske en sejltur eller bustur med guide.
    Weiterlesen

  • Sevilla - Flamenco show

    10. Juni 2024 in Spanien ⋅ ⛅ 27 °C

    Wow... Det er godt nok intenst. 💃🕺Vi har været inde og se et show med musik, sang og dans. Klappe rytmen sidder længe i kroppen bagefter. De er så dygtige og vildt intense. 🥰.
    Vi kunne slet ikke få øjnene fra sangerne, der sad og fulgte danseren og klappede i takt med danserens vilde dans. Danserne var meget intense i deres udtryk og dans. I det hele taget så tag den oplevelse, hvis den byder sig.
    Guitaristen gav en solo, hvor han var fuldstændig væk i sit spil.
    Vi måtte først filme og tage billeder til sidst. Men hold nu op hvor var det fedt! Vi er helt høje af oplevelsen! 🥰🕺💃
    Weiterlesen