• Day 3–8

Aankomst in het paradijs

January 19, North Pacific Ocean ⋅ 🌙 28 °C

Van Bogota via Medellin naar Nuquí gevlogen. Medellin is een stad die ik 35 jaar geleden vermeden heb in verband met de criminaliteit, nu zou je het moeten vermijden vanwege de smog. En we moeten hier opletten! We vliegen met Saténa, een kleine maatschappij. En ze veranderen telkens de vertrek gate. Maar het is gelukt! Aangekomen in Nuqui nog een halfuur met een, tegen de zeegolven opboksend, bootje en daarna 10 minuten over het strand lopen met de rugzak. Maar dan zijn we in het paradijs.

We waren voorbereid op een wat ‘vijandig’ klimaat. Op deze locatie valt 6 meter regen per jaar, en gaat dagelijks de gevoelstemperatuur tot boven de 40 graden. Maar de regen blijkt alleen ‘s nachts te vallen, en je moet tussen de middag gewoon niks doen.

In het paradijs kan je zwemmen in een niet zo’n zoute warme zee, zonder kwallen en met prachtige golven. Er zijn nauwelijks insecten (wat wel weer zorgwekkend klinkt). En prachtig eindeloze stranden, waar je zo goed als niemand tegenkomt en geen afval ligt. En nog wel het meest bijzondere: het oerwoud vloeit uit tot in de zee. En na elke paar honderd meter lopen komt er een rijkelijk stromend koel zoetwater riviertje uit het oerwoud, waarin je na het zwemmen in de zee het zoute zeewater kan afspoelen. Dé plek om te onthaasten, waar we ons dan de komende dagen ook volledig aan overgeven.

De eigenaresse Elisabeth van Ecolodge La Bayka verwelkomt ons. Een geweldig aardige vrouw die duidelijk en langzaam Spaans spreekt. Met Engels kom je hier niet ver. Geweldig om te zien hoe hard ze hier hun best doen om de natuur weinig te verstoren. Ze verkopen niks in plastic flessen. En als je niet-organisch afval produceert, zoals plastic verpakkingen, wordt je verzocht dat weer mee te nemen. Water destilleren ze lokaal met hun eigen geproduceerde zonne-energie en kan je uit een vat tappen. En gebruik natuurlijk biologisch afbreekbare verzorgingsproducten!

Gelijk met ons komt voor het weekeinde een groep van 2 gezinnen uit Bogotà. Een erg werelds gezin. Tieners die 99% van de tijd met selfies bezig zijn, een macho vader en zorg dragende moeders. Leuk om te observeren. Natuurlijk worden we de avond voor hun vertrek uitgenodigd voor hun kampvuur. Nederland is dan erg ver weg…..