De Viche route

January 21, North Pacific Ocean ⋅ ⛅ 29 °C

Vandaag hebben we ons verdiept in de Viche Route. Vlakbij was namelijk een man die een leuke tour had gemaakt in zijn achtertuin. We konden de suikerriet en kruiden proeven. Daarna het riet met 4 mensen tegelijk uitpersen met een antieke pers (erg zwaar werk). Vermengt met citroen was het nu al lekker om te drinken. Maar Arno en ik waren wel erg voorzichtig. Eerder in Bolivia kregen we direct buikloop.

Viche is een sterke drank die al eeuwenlang in dit gebied vooral door vrouwen gemaakt wordt. Suikerriet wordt geperst, enkele dagen gefermenteerd en vervolgens gedestilleerd tot wel 60% alcohol. We hebben veel (ook moderne) smaken geproefd: Cabezón (het hoofd, dit is de sterkste en geschikt als schoonmaakmiddel), Viche (45% wat meestal gedronken wordt), Crema (met melk), Curaçao (met kruiden), een variant met koffie, een Viche als ‘wijn’ en een met peper.

En het is een eeuwenoud wondermiddel. Zo wordt het gebruikt om vrouwen te helpen bij de bevalling, voor het genezen van parasieten, darmpijn, slangenbeten, hoofdpijn, zwakte, om fysieke en mentale vitaliteit te geven, om de dag op te fleuren, om depressies te genezen, om verdriet af te schrikken en ook voor seksuele kracht en vruchtbaarheid.

De drank is sinds de droogleggingen van vorige eeuw verboden geweest. Het kwam in een illegaal circuit. De inheemse stammen in het oerwoud maakten de potten, de Afro Colombiaanse bewoners aan de kust destilleren en verhandelen de Viche. Wanneer je werd betrapt werd alles vernietigd. De drank werd veel gedronken door mannen, die vervolgens verslaafd raakten. En er waren veel slechte brouwsels.

Maar inmiddels is er geen drooglegging meer (alleen 2 weken voor de verkiezingen). Op 8 november 2021 is de Viche wet aangenomen. Viche is nu erkend als het collectief cultureel erfgoed van de vrouwen in de Colombiaanse Stille Oceaan (de Pacific). Hiermee is meteen gewaarborgd dat het niet vercommercialiseerd kan worden door grote buitenlandse brouwerijen.

We hebben een flesje met Viche en een flesje met Viche-koffie gekocht om thuis over het ijs te gieten. Geef maar even aan of je mee wil gaan proeven!