• Day 14

Fina frukter och fula fiskar

February 16, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 16 °C

På fredagar är utbudet som störst i saluhallen. Alla bönder kommer till stan för att sälja sina produkter. Här är en bild på en pimpinela (andra namn pärongurka, chayote) och engelska tomater, som inte alls är tomater utan en frukt, ser mest ut som plommon, otroligt snygg när man delar den. Igår prövade vi en frukt som heter anona, (nästa bild) väldigt söt och god med vitt kött. När vi skurit den i bitar såg den ut som precis som kokt fisk, men smaken var annorlunda som tur var.

Fiskarna är alltid kul att se. Svärdfisk är en favorit, den har vi köpt ett par gånger nu, kostar 150kr kilot, inte jättebilligt, men antagligen halva priset mot vad motsvarande firre skulle gå på hemma. Den är väldigt god att bara steka och ha lite citron till!

Och så har vi espada eller dolkfisk, som är något av en nationalrätt här och väldigt populär. Den lever på 800-2000 meters djup, men går upp närmare ytan på natten för att äta och då kan den fångas med nät. När den kommer upp till ytan exploderar den av tryckförändringen och maginnehåll och inälvor kommer ut genom munnen. Den kan bli upp till en meter och ser skräckinjagande ut med sylvassa tänder. Den är lite glansig i köttet, lite lutfiskkänsla, inte min favorit...