Båttur med delfiner

April 3, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 20 °C

Det blev en fin tur på havet idag. Molnen hängde som över bergen, men ute på havet var det sol och varmt och i det närmaste vindstilla. Det hindrade inte att flera blev sjösjuka av dyningarna och fick varsin citronklyfta av besättningen att sitta och suga på. Citron innehåller mycket tanniner som minskar salivproduktionen och därmed känslan av illamående.

Tre timmar på havet för 35€ på en stor katamaran, det var definitivt värt sina pengar. Vi såg mycket delfiner, framför, på sidan och under båten. De hoppade och lekte, svåra att fånga på bild, de är snabba!Delfinspaningen är reglerad, det får bara ligga två båtar i taget i högst 10 minuter, för att inte störa delfinerna.
    Har man tur kan man även se valar här, men sådan tur hade vi inte.

Men vi såg Jellyfish som är en elak typ med långa gifttentakler, den ser ut som en plastbit som flyter omkring. Blir man bränd av en sån behöver man uppsöka sjukhus snarast.

En skön dag på havet! Vidya var mycket nöjd med att få vara i sol och värme hela dagen. I morgon är det väckning 02.30 för henne för att ta fakirflyget hem till Sverige efter fyra nätter här. Och vi går in på vår sista vecka.