Linbana till paradiset

April 5, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 17 °C

Faia dos Padres ligger ett par mil väster om Funchal. Det går en linbana 300 meter ner till en strandremsa som inte går att nå på något annat sätt. Här finns inga ljud, förutom havsbrus och fåglar. Man odlar vin, bananer och grönsaker här. Massor med blommor. Otroligt rofyllt och meditativt ställe. Det finns några bungalows att hyra och en restaurang, som var fantastiskt bra! Vi gav en espadan en ny chans, den där fula svarta med vassa tänder, ni vet, och här var den väldigt god! Och snyggt upplagd. Jag åt varianten med banan och Carin åt den med mango.

Vi var hos en vinproducent i bergen ovanför Camara de Lobos, Vinhos Barbeito, ett väldigt trevligt besök med en sympatisk man som visade oss runt och därefter en generös vinprovning, (som de inte tog betalt för). Vi bjöds bl.a. på ett vin från 1995 som kostade 109€ flaskan.

Vi var förstås på Cabo Girao också, en av Europas högsta havsklippor. Sen vi var där sist hade de byggt en glasplattform, hisnande att stå på glas med 580m ner till stranden och havet.

Så åkte vi norrut tvärs över ön till Sao Vicente, österut till Sao Jorge, Santana och Machico innan vi vände hemåt igen. Det blev en heldag. Vi hyrde en sprillans ny Nissan Micra som gått 3 mil av Williams Car Rental,
    en trevlig kille med kontoret på fickan 😎. Det funkade perfekt.