Beijing första dagen

March 24, 2019 in China ⋅ 🌙 8 °C

Det är 9 mil från hamnen till Beijing, så det är ett äventyr bara att ta sig dit. Taxi till Tanggu Railway station och sedan Ultra express tåg (350 km/tim), taxi igen och tre timmar senare var vi framme. Som tur är ska vi inte tillbaka till fartyget ikväll. Vi har bokat två hotellnätter här.

Var på Himmelska Fridens torg idag. Det är verkligen stort! 1 miljon människor ryms här. 1 oktober kommer man att fira att det är 70 år sedan folkrepubliken Kina bildades. Då blir det nog fullt på torget. Idag söndag var det rätt mycket folk men torget är så stort så det märks inte.
    Vi hamnade mitt i den dagliga flagghalningscermonin vid solnedgången.. Där blev vi stående en timme utan att kunna komma därifrån. Men det var intressant också, framförallt att det kan dra 1000-tals människor som väntar på att få se en flagga ska halas. Mao hedras verkligen fortfarande. Vi hoppade dock över att hedra hans balsamerade kropp (eller om det är en vaxdocka) med vår närvaro, (stängt söndagar).

På kvällen åt vi Pekinganka, vad annars 😉. Kul restaurang och det smakade bra!
    Imorgon muren.