Asienkryssning

March 2019
Mars 2019 Read more

Packningsbekymmer...

March 13, 2019 in Sweden ⋅ ❄️ 1 °C

Det verkar bli väldigt skiftande väder på resan, svårt att veta om man ska lägga ner kamelhårskalsongerna eller badbyxorna. Bäst att ta med båda 🤔.

Nu återstår bara att slänga blommorna, tömma kylen, stänga väskorna och gå ut med soporna.
    Bra tid ändå att åka, flyget går 18.50 från Arlanda, byte i Köpenhamn, sedan direkt till Hongkong, 10t50m flygtid från Cph. Framme i morgon 14.45 om allt går som det ska. Men det kanske det inte gör, eftersom alla Boeing 737 max 8 är inställda pga olyckan i Etiopien i söndags.

Symphony of Lights

March 14, 2019 in Hong Kong ⋅ 🌧 15 °C

17 timmars resa plus 7 timmars tidsomställning men nu är vi här! Bra filmer på flyget gjorde resan lite lättare att stå ut med. I Köpenhamn hade vi 55 min på oss att byta, men eftersom planet var en dryg halvtimme sent pga radioproblem på Arlanda så blev det bråttom och det är lååångt mellan gate B06 och C33! Dessutom var det passkontroll däremellan och så skulle man fotograferas också! Men vi hann precis.

Hotellet (Harbour Grand) ligger fint på Kowloon-sidan med utsikt över Hongkong och Viktoria-bukten.
    I kväll var vi och tittade på Symphony of Lights som är ett ljusspel med musik som visas varje kväll kl. 20. Då ljussätts de höga husen både på Hongkong-sidan och Kowloon med laserstrålar. Otroligt läckert gjort!

Nu störtar vi i säng efter en middag på Wah Yuen Chiu Chow Cuisine. Bra ställe med trevlig personal som gjorde 👍 när de såg att vi åt med pinnar. Vi chansade lite bland de 200+ rätterna och det blev friterade krabbollar, friterade räkbollar, stekt ris och grönt te till, riktigt gott!

Temple street night market

March 15, 2019 in Hong Kong ⋅ ⛅ 14 °C

Nattmarknaden på Temple street var kul, leksaker, teserviser, kläder, halsdukar i en salig blandning. Nu har våra vänner och grannar Kate och Claes kommit, och vi hittade deras favoritrestaurang. Goda skaldjur som förvaras i plastbaljor på trottoaren (!) tills det är dags att tillreda dem.

Dagen tillbringade vi med en promenad på Avenue of Stars till färjeläget där vi tog en båt över till Honkongön. Vi kollade lite på Honkong Stock Exchange och hoppade sedan på en lokalbuss som vi såg skulle återvända till samma plats. Det kändes tryggt och det blev en liten rundtur upp på berget och tillbaka.

Victoria peak som är en ’must see’ i Hongkong hoppade vi över. Vädret är mulet och lite disigt, så jag tror inte att vi hade gjort Hongkong rättvisa om vi tagit oss upp dit. Annars är det ganska varmt och behagligt, 19-20 grader och ingen blåst. Det kanske är det varmaste vi får på resan?

Celebrity Millennium

March 17, 2019 in Hong Kong ⋅ 🌬 19 °C

Första dygnet till sjöss har passerat. Incheckning och ombordstigning fungerade smidigt trots mycket folk. Fin utsegling från Hongkong kl 20 precis när ljusspelet pågick.
    Fartyget är precis nyrenoverat så det är väldigt fräscht överallt. Det som gäller nu är tydligen 50 nyanser av beige. Inte marinblått och mahogny längre...
    Nu har vi installerat oss i hytt 2052, alltså plan 2 (med fönster efter uppgradering), och trivs bra där.
    Dagens mest bestående minne är en föreläsning om buddism. I övrigt har vi ätit gott, förstås, varit på två kvällsshower och sett oss omkring på båten. Det är en bra mix av passagerare, 52 olika nationer är representerade!

Taiwan

March 18, 2019 in Taiwan ⋅ ⛅ 21 °C

Första landstigningen Taiwan - Keelung. I Taiwan (f.d. Formosa) numera Taiwan eller republiken Kina bor 23 milj, huvudstad Taipei. Det är förbjudet att ta med mat eller frukt iland, en banan i väskan kan kosta 5000 kr i böter...

Vi åkte på en tur på nordöstra kusten, Taiwans highway one. Vi besökte också Cheufen Village som är en gammal guldbrytningsby. Mike, vår taiwanesiska guide var en glad prick. Han berättade att USA har 28 ’ambassader’ i Taiwan. Efter ett tag förstod vi att det var McDonalds han menade. Kul 😊.

Nu har man kommit in i det här livet, varannan dag ’at sea’ och varannan dag strandhugg. Ganska skönt faktiskt. Idag: Till sjöss, buddistisk meditation kl. 9, föredrag om Buddas liv 11.15, lunch 13, vinprovning 14, sedan lite ledigt 😴, extra bra middag och en riktigt bra show. Kanske kommer hem som buddister 🙏.
    Imorgon Sydkorea och Busan.

Tekniska problem

March 20, 2019 in South Korea ⋅ ☁️ 15 °C

I morse knastrade det till i högtalarna och så meddelade kapten Papadopoulos att man fått elproblem. Det innebar att vi gick väldigt långsamt, luftkonditioneringen stängdes av i allmänna utrymmen och det blev kaos i köket, och därmed även i frukostrestaurangen. Men ”ingen anledning till oro” enligt kaptenen och då blir man ju orolig 😳. Nåja, det blev inte värre och nu ligger vi strax vid kaj i Busan ett par timmar försenade.
    Å andra sidan avgår vi tre timmar senare för att inte missa någon tid i land.
    Alla länder har sina regler. I Taiwan skulle man absolut ha en stämplad fotokopia på passet med vid landstigning, som ingen tittade på.
    Här i Sydkorea måstes alla passagerare kliva av fartyget. Ingen får gå ombord förrän sista passageraren gått i land.
    Oss gör det inget, vi har planerat en utflykt så vi ska iland.
    Inte många nya bilder, så jag fyller på med några bra viner från vinprovningen igår.

Beomeo-sa och Jagalchi Fish Market

March 20, 2019 in South Korea ⋅ ☁️ 15 °C

Beomeo är ett buddisttempel i bergen utanför Busan. Templet är byggt 678 e.Kr. Med tanke på att det är i trä är det fantastiskt välbevarat.
    Sen var vi på fiskmarknad. Vi kom för sent för fiskauktionen, men det fanns hur mycket humrar, krabbor, fiskar, ålar och musslor som helst att titta på. De är levande och får friskt vatten hela tiden, men de ligger väldigt trångt.
    Medan vi väntade på bussen lyckades vi koppla in oss 10 min på ett hotells wi-fi, så det gick att få iväg lite nytt här, kolla mail och ett wf-drag 😊.
    (Det finns wi-fi ombord men det kostar 2-3000 kr)
    I morrn är en dag på sjön igen och sedan Seoul.

Seoul

March 22, 2019 in South Korea ⋅ ☀️ 7 °C

Fartyget lägger till i Incheon 4-5 mil utanför Seouls centrum. Seoul har 25 milj invånare (12 milj i staden), näst folkrikaste i världen. Hälften av Sydkoreas invånare bor här!
    Den här gången hade vi bestämt oss för DIY (Do It on Your own 😊), så det blev shuttlebus och sedan tunnelbana, det går faktiskt tunnelbana hela vägen till Seoul. Tunnelbanenätet är enormt och transporterar näst mest folk i världen och ändå upplevde vi ingen trängsel någonstans.

Vi åkte till Bukchon village, ett område med gamla hus, traditionellt byggda. Många besökare var också traditionellt klädda och blev gärna fotograferade i sina fina kläder. De gick att hyra per timme lite här och där, 10.000 won (ca 85kr) för 2 timmar.
    Sedan var vi i en fin park (National Folk Museum) vid Gyeongbokdung Palace och så åt vi en bra japansk/koreansk lunch innan det var dags att åka tillbaka till fartyget.
    I morgon sjödag med NV kurs till Tianjin i Kina.

A day at sea

March 23, 2019, Yellow Sea ⋅ 🌙 5 °C

Skönt med en sjödag igen att vila upp sig på 😊. Dagen började med meditation, det börjar bli en vana nu. På eftermiddagen spelade Tian Jiang, en amerikansk/kinesisk pianist klassisk musik. Vi såg honom kvällen före och han är väldigt snabb och duktig rent tekniskt. Tyckte på första konserten att det var mer teknik än känsla. Men dagens konsert var väldigt bra!

På kvällen hade vi bokat en japansk avsmakningsmeny med olika saké till varje rätt. Varje rätt och saké presenterades av Darwin, vår kypare. Fantastiskt gott och fräscht och sakén passade väldigt bra till.
    Som avslutning kvällens show i teatern.

I morgon Beijing och då ska vi klara oss själva igen 😳.

Beijing första dagen

March 24, 2019 in China ⋅ 🌙 8 °C

Det är 9 mil från hamnen till Beijing, så det är ett äventyr bara att ta sig dit. Taxi till Tanggu Railway station och sedan Ultra express tåg (350 km/tim), taxi igen och tre timmar senare var vi framme. Som tur är ska vi inte tillbaka till fartyget ikväll. Vi har bokat två hotellnätter här.

Var på Himmelska Fridens torg idag. Det är verkligen stort! 1 miljon människor ryms här. 1 oktober kommer man att fira att det är 70 år sedan folkrepubliken Kina bildades. Då blir det nog fullt på torget. Idag söndag var det rätt mycket folk men torget är så stort så det märks inte.
    Vi hamnade mitt i den dagliga flagghalningscermonin vid solnedgången.. Där blev vi stående en timme utan att kunna komma därifrån. Men det var intressant också, framförallt att det kan dra 1000-tals människor som väntar på att få se en flagga ska halas. Mao hedras verkligen fortfarande. Vi hoppade dock över att hedra hans balsamerade kropp (eller om det är en vaxdocka) med vår närvaro, (stängt söndagar).

På kvällen åt vi Pekinganka, vad annars 😉. Kul restaurang och det smakade bra!
    Imorgon muren.