Tio timmars tåg

July 16, 2022 in Sweden ⋅ 🌧 9 °C

Vår tågvärd, Maja från Östersund guidar på resan och hjälper till med allt möjligt. Min telefon åkte i golvet och gick inte att ladda. Maja fixade genast fram en liten skruvmejsel och så var det fixat. Våra medpassagerare är från lite olika länder, Österrike, Tyskland, USA, m.fl och så Sverige förstås.

Vi har åkt genom skog och skog! Då och då blänker det till av vatten, Abborrträsk, Vindelälven, Avaviken eller någon mindre sjö. Vi åt lunch på Bergmans Fisk i Wilhelmina som vunnit flera SM i matlagning. Det smakade bra efter fem timmar på tåget.

På grund av nedsättning av hastigheten på vissa sträckor samt väntan på södergående tåg i Storuman fick vi en försening på drygt två timmar. Skönt att vi inte skulle vidare direkt till Gällivare, det hade inneburit fem timmar till…
    Nu är vi incheckade på hotell Laponia i Arvidsjaur. Regnet öser ner men souvlaki på älg och renfilé på restaurang Aphrodite var gott, och mycket!

Imorgon vilodag i Arvidsjaur. Då ska jag gräva fram lite mer fakta om Inlandsbanan.