Östersund - Arvidsjaur - Gällivare - Narvik - Harstad - Lofoten - Trondheim - Östersund Read more

Brrrrr

July 15, 2022 in Sweden ⋅ ☁️ 9 °C

Så har vi kommit iväg! Bil från Karskär till Östersund, 30 mil. Nu är vi incheckade på hotell Östersund. En kylig promenad på stan för att inhandla åkgodis till imorgon.
    +9° och NV kuling! Brrr 🥶.
    Tåget går imorgon 7.56. Sedan har vi åtta timmars tågresa till Arvidsjaur.

Tio timmars tåg

July 16, 2022 in Sweden ⋅ 🌧 9 °C

Vår tågvärd, Maja från Östersund guidar på resan och hjälper till med allt möjligt. Min telefon åkte i golvet och gick inte att ladda. Maja fixade genast fram en liten skruvmejsel och så var det fixat. Våra medpassagerare är från lite olika länder, Österrike, Tyskland, USA, m.fl och så Sverige förstås.

Vi har åkt genom skog och skog! Då och då blänker det till av vatten, Abborrträsk, Vindelälven, Avaviken eller någon mindre sjö. Vi åt lunch på Bergmans Fisk i Wilhelmina som vunnit flera SM i matlagning. Det smakade bra efter fem timmar på tåget.

På grund av nedsättning av hastigheten på vissa sträckor samt väntan på södergående tåg i Storuman fick vi en försening på drygt två timmar. Skönt att vi inte skulle vidare direkt till Gällivare, det hade inneburit fem timmar till…
    Nu är vi incheckade på hotell Laponia i Arvidsjaur. Regnet öser ner men souvlaki på älg och renfilé på restaurang Aphrodite var gott, och mycket!

Imorgon vilodag i Arvidsjaur. Då ska jag gräva fram lite mer fakta om Inlandsbanan.

En dag i Arvidsjaur o tåg till Gällivare

July 17, 2022 in Sweden ⋅ ☁️ 7 °C

I Arvidsjaur kan man titta på två saker, Lappstaden och Gamla prästgården. Lappstaden består av gamla häbbren (jo, det heter så) och kåtor med fyrsidigt tak. Den äldsta från 1700-talet och den nyaste från 1990-talet. Alla är i privat ägo och används två gånger om året: första söndagen i juni och vid Storstämningshelgen sista helgen i augusti. Den gamla prästgården är ett museum med inredning från början av 1900-talet, rätt fint faktiskt.
    Vintertid utnyttjar man vinterkylan för att köldtesta nya bilmodeller, tåg och tunnelbana. Kul att åka tunnelbana i Arvidsjaur 😊.

Efter lunch på favorithaket Aphrodite (mycket grekiskt nu för tiden 🤔) var det dags att åka vidare med Inlandsbanan.
    Inlandsbanan ja, här kommer lite fakta:
    Banan börjar i Kristinehamn och slutar i Gällivare, en sträcka på 1288 km, den byggdes under åren 1907-1937. Det finns fyra tåg som är från slutet av 70-talet. Men vi fick idag höra att fem nya är beställda och man har också fått statliga medel att rusta upp banan. Kul att man satsar framåt!

Två stopp på vägen. Vi promenerade över bron över Pite älv och så stannade vi vid den geografiska polcirkeln. Vi såg flera älgar och renar och vår granne bakom oss såg till och med björn! Vi hade en rolig tågvärd, Elisabeth som berättade om sin morfar som varit med och byggt Inlandsbanan och så underhöll hon oss med flöjtspel och sång!

Framme på tid i Gällivare 21.57, det var skillnad mot igår! Tidig start i morgon bitti mot Narvik och Harstad.

Arvidsjaur - Narvik - Harstad

July 18, 2022 in Norway ⋅ ☁️ 13 °C

I morse var det tidig frukost och avgång. 8.06 åkte vi från Gällivare. Ett 20 minuters stopp i Kiruna och sedan vidare till Abisko, Katterjåkk till Narvik. Knappt fem timmars tågresa.
    Kul att se Kiruna, imponerande stort och nu håller man ju på att flytta centrala Kiruna. Där bor 6000 personer. Flytten går 3km österut och ska vara helt genomförd 2035.

Otroligt vackert när tåget går längs med Torne Träsk med fjällen runtomkring, de högsta av dem snöklädda. I Narvik fortsatte vi ytterligare två timmar med buss till Harstad. Nu har vi checkat in och fått i oss lite mat.

Sista natten med fast mark under fötterna. I morgon bitti ska vi ut på havet!

Hurtigruten dag 1

July 19, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 13 °C

I morse checkade vi in på M/S Vesterålen, ett lite äldre men nyligen renoverat fartyg. Nu ska detta vara vårt hem i två dygn till vi kliver av i Trondheim torsdag morgon.

Efter att ha bytt till en hytt med fönster (vilket vi hade betalt för), gick det bra att äta en andra frukost på båten. Vi hade visserligen ätit frukost på hotellet, men efter ett par timmar gick det bra att äta en macka till. Sjön suger 😉.

Fantastiskt vackert med fjordarna omgivna av de upp till 1000 meter höga bergen. När fartyget lägger till varierar stoppen mellan en kvart upp till ett par timmar. På Svolvaer, som räknas som huvudstaden på Lofoten hade vi två timmars stopp.

Det är vackert hela tiden, men finast var Raftsundet, som är en slingrig led med många mindre öar och Trollfjorden där det är så trångt att det bara är några meter till den branta klippan. Klippan är 550 meter, så det finns högre, men det är speciellt eftersom man kommer helt nära berget.

Idag har vi haft fint väder också med rätt mycket sol. Ingen värme än, men det blir lite varmare dag för dag.

Hurtigruten dag 2

July 19, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 15 °C

Gårdagskvällen var fantastiskt fin! Jag var på däck till solen gick ner. Det gör den 00.40 bara för att gå upp igen 01.42. På övre däck finns en ”glasbur” man kan sitta i, väldigt bra när det blåser och är +13°. Idag har det inte varit samma fina väder, blåst rätt bra från SV, så ingen sjögång, men kyligt.

08.40 passerade vi polcirkeln söderut, vilket åtföljdes av en ceremoni på däck med fiskleverolja (!) och champagne 🥂. Fiskleveroljan var gratis, inte champagnen 😉. Lite kul var det ändå.

Nu har vi vårt längsta uppehåll, 2 1/2 timme i Brönnöysund. Fika och en promenad i hamnen. Det man slås av i alla hamnar är att det byggs mycket nytt och att husen är så moderna! De ser ut som Liljeholmskajen! Inte alls små färgglada, pittoreska låghus som jag hade förväntat mig.

Lite om våra medpassagerare.
    Vi är 18 personer på samma resa. Gradvis har vi blivit en grupp och lärt känna varandra. Många har man pratat med, få vet man namnet på. Det är ”han med mössan”, ”Smålandsparet”, ”engelsmännen”, ”han med knät” osv. Så har vi ”Eskilstunabröderna”, de träffar man på överallt, alltid nåt på gång och alltid glada, och så är de tokiga i geocaching. Så fort det är ett stopp på mer än 10 minuter rusar de iland och letar upp nåt plaströr och skriver sin signatur på en liten remsa i plaströret 🤔.
    Hur gamla? Mats är uppåt 70, lillbrorsan Bert några år yngre. Nyfikna på allt och pratar med alla.

Nu hör jag i högtalaren att kapten bjuder på aperitif på däck 6, dags att sluta skriva 😉.
    Sista kvällen. Ikväll bli det en trerätters i finmatsalen.

Trondheim - Östersund

July 21, 2022 in Sweden ⋅ ☁️ 15 °C

Vi vaknade i Trondheim, båten lade till 06.30. Lämna hytten, äta frukost och planera dagen. Det tog sin tid, tur att vi hann av båten innan den gick vidare mot Bergen.

Trondheim var en trevlig bekantskap. Vi tittade på Nidarosdomen som var imponerande. Vi promenerade i Bakklandet, pittoreskt med kullerstensgator och gamla trähus i glada färger. Så gick vi de branta backarna upp till Kristianstens fästning, (det finns en anledning till att den här delen av stan heter Bakklandet). Det finns till och med en lift för cyklister uppför den värsta backen.

Fästningen Kristiansten byggdes 1681 för att försvara sig mot anfall från öster, dvs Sverige. Det var efter det misslyckade anfallet 1718 där Karl XII skjuts till döds 30 november och Armfeldt slår till reträtt som 3000 karoliner dör i snöstormen under återtåget mot Sverige. Allt detta skildrat i detalj på utställningen i fästningen.

Tagna av allt detta tog vi oss tillbaka ner mot stan. På gräsytorna nedanför fästningen förberedde man för en konsert med Brad Paisley, känd countrysångare.

En god fisksoppa på restaurang Skydsstation, sen var det dags att gå till tåget. Byte i Storlien och nu är vi tillbaka på hotell Östersund.

Tillbaka på Karskär

July 22, 2022 in Sweden ⋅ 🌧 14 °C

Cirkeln är sluten, nu är vi tillbaka på Karskär. Vi sa hej till Småland, Knoll och Tott, lilla energitanten och Anna med morsan. Det har varit en kul grupp som vi lärde känna en bit i taget.
    Så åkte vi hem över Brunflo, Rätansbyn, Ytterhogdal, Ljusdal och Hudiksvall. Vi stannade för fika och våfflor på hembygdsgården i Ytterhogdal, en jättefin gård och väldigt goda våfflor!

Det var bara vi där i ett litet rum, men så kom en gammal man med rollator som fick hjälp över de höga trösklarna av en kvinna. De började genast prata med oss.
    Hon sa:
    - Om det inte varit för mannen här hade jag varit död! Han räddade mitt liv. Jag var med om en bilolycka och krossade skallen och var medvetslös när han kom till platsen. Föraren i den andra bilen dog omedelbart.
    Det visade sig att den äldre mannen varit polis och nu hade hon tagit kontakt med honom många år efteråt och nu var de ute och åkte husbil tillsammans.

Så började Alf, den före detta fjärdingsmannen i Piteå, polisen, kronofogdetjänstemannen m.m. att berätta. Vi blev kvar länge! Han skulle kunna ha ett eget sommarprogram! Han var nu 88 år men var helt klar och hade ett helt fantastiskt minne. Han hade fångat Sveriges farligaste bankrånare 1956 själv. Han hade blivit beskjuten, men kulan studsade på västen och gick ut genom skjortan.
    I Kalix hade han träffat på tre beväpnade rånare som han avväpnade med ett ogräsjärn. Allt detta berättade han väldigt färgstarkt och detaljerat.

Han hade också hjälpt Silbersky med lite juridiska saker och han hjälpte fortfarande folk att deklarera, vilket han gjort sen han var sex år.
    Så samlade han på hus! Han hade elva stycken runtom i Sverige när han hade som mest, men nu hade han sålt de flesta.

Nu kanske man tror att han överdrev. Jag tror det var dagsens sanning, kanske något lite kryddad bara 😉.

Det här var bara en liten del av allt han berättade medan vi satt i hembygdsgården och fikade. Till slut önskade vi varandra trevlig sommar och vi fortsatte mot Ljusdal och de tog sin stora husbil mot Karesuando.

Vi har hört talas om att det har varit varmt här hemma. Det har inte vi märkt något av! Och nu, tillbaka på Karskär är det 14°, precis vad vi är vana vid. Skönt, inga omställningsproblem 😉.
    Tack, ni som hängt med oss på resan 🙏. Den var riktigt kul.