En dag i Arvidsjaur o tåg till Gällivare

July 17, 2022 in Sweden ⋅ ☁️ 7 °C

I Arvidsjaur kan man titta på två saker, Lappstaden och Gamla prästgården. Lappstaden består av gamla häbbren (jo, det heter så) och kåtor med fyrsidigt tak. Den äldsta från 1700-talet och den nyaste från 1990-talet. Alla är i privat ägo och används två gånger om året: första söndagen i juni och vid Storstämningshelgen sista helgen i augusti. Den gamla prästgården är ett museum med inredning från början av 1900-talet, rätt fint faktiskt.
    Vintertid utnyttjar man vinterkylan för att köldtesta nya bilmodeller, tåg och tunnelbana. Kul att åka tunnelbana i Arvidsjaur 😊.

Efter lunch på favorithaket Aphrodite (mycket grekiskt nu för tiden 🤔) var det dags att åka vidare med Inlandsbanan.
    Inlandsbanan ja, här kommer lite fakta:
    Banan börjar i Kristinehamn och slutar i Gällivare, en sträcka på 1288 km, den byggdes under åren 1907-1937. Det finns fyra tåg som är från slutet av 70-talet. Men vi fick idag höra att fem nya är beställda och man har också fått statliga medel att rusta upp banan. Kul att man satsar framåt!

Två stopp på vägen. Vi promenerade över bron över Pite älv och så stannade vi vid den geografiska polcirkeln. Vi såg flera älgar och renar och vår granne bakom oss såg till och med björn! Vi hade en rolig tågvärd, Elisabeth som berättade om sin morfar som varit med och byggt Inlandsbanan och så underhöll hon oss med flöjtspel och sång!

Framme på tid i Gällivare 21.57, det var skillnad mot igår! Tidig start i morgon bitti mot Narvik och Harstad.