Hurtigruten dag 1

July 19, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 13 °C

I morse checkade vi in på M/S Vesterålen, ett lite äldre men nyligen renoverat fartyg. Nu ska detta vara vårt hem i två dygn till vi kliver av i Trondheim torsdag morgon.

Efter att ha bytt till en hytt med fönster (vilket vi hade betalt för), gick det bra att äta en andra frukost på båten. Vi hade visserligen ätit frukost på hotellet, men efter ett par timmar gick det bra att äta en macka till. Sjön suger 😉.

Fantastiskt vackert med fjordarna omgivna av de upp till 1000 meter höga bergen. När fartyget lägger till varierar stoppen mellan en kvart upp till ett par timmar. På Svolvaer, som räknas som huvudstaden på Lofoten hade vi två timmars stopp.

Det är vackert hela tiden, men finast var Raftsundet, som är en slingrig led med många mindre öar och Trollfjorden där det är så trångt att det bara är några meter till den branta klippan. Klippan är 550 meter, så det finns högre, men det är speciellt eftersom man kommer helt nära berget.

Idag har vi haft fint väder också med rätt mycket sol. Ingen värme än, men det blir lite varmare dag för dag.