Hurtigruten dag 2

July 19, 2022 in Norway ⋅ ⛅ 15 °C

Gårdagskvällen var fantastiskt fin! Jag var på däck till solen gick ner. Det gör den 00.40 bara för att gå upp igen 01.42. På övre däck finns en ”glasbur” man kan sitta i, väldigt bra när det blåser och är +13°. Idag har det inte varit samma fina väder, blåst rätt bra från SV, så ingen sjögång, men kyligt.

08.40 passerade vi polcirkeln söderut, vilket åtföljdes av en ceremoni på däck med fiskleverolja (!) och champagne 🥂. Fiskleveroljan var gratis, inte champagnen 😉. Lite kul var det ändå.

Nu har vi vårt längsta uppehåll, 2 1/2 timme i Brönnöysund. Fika och en promenad i hamnen. Det man slås av i alla hamnar är att det byggs mycket nytt och att husen är så moderna! De ser ut som Liljeholmskajen! Inte alls små färgglada, pittoreska låghus som jag hade förväntat mig.

Lite om våra medpassagerare.
    Vi är 18 personer på samma resa. Gradvis har vi blivit en grupp och lärt känna varandra. Många har man pratat med, få vet man namnet på. Det är ”han med mössan”, ”Smålandsparet”, ”engelsmännen”, ”han med knät” osv. Så har vi ”Eskilstunabröderna”, de träffar man på överallt, alltid nåt på gång och alltid glada, och så är de tokiga i geocaching. Så fort det är ett stopp på mer än 10 minuter rusar de iland och letar upp nåt plaströr och skriver sin signatur på en liten remsa i plaströret 🤔.
    Hur gamla? Mats är uppåt 70, lillbrorsan Bert några år yngre. Nyfikna på allt och pratar med alla.

Nu hör jag i högtalaren att kapten bjuder på aperitif på däck 6, dags att sluta skriva 😉.
    Sista kvällen. Ikväll bli det en trerätters i finmatsalen.