Tillbaka på Karskär

July 22, 2022 in Sweden ⋅ 🌧 14 °C

Cirkeln är sluten, nu är vi tillbaka på Karskär. Vi sa hej till Småland, Knoll och Tott, lilla energitanten och Anna med morsan. Det har varit en kul grupp som vi lärde känna en bit i taget.
    Så åkte vi hem över Brunflo, Rätansbyn, Ytterhogdal, Ljusdal och Hudiksvall. Vi stannade för fika och våfflor på hembygdsgården i Ytterhogdal, en jättefin gård och väldigt goda våfflor!

Det var bara vi där i ett litet rum, men så kom en gammal man med rollator som fick hjälp över de höga trösklarna av en kvinna. De började genast prata med oss.
    Hon sa:
    - Om det inte varit för mannen här hade jag varit död! Han räddade mitt liv. Jag var med om en bilolycka och krossade skallen och var medvetslös när han kom till platsen. Föraren i den andra bilen dog omedelbart.
    Det visade sig att den äldre mannen varit polis och nu hade hon tagit kontakt med honom många år efteråt och nu var de ute och åkte husbil tillsammans.

Så började Alf, den före detta fjärdingsmannen i Piteå, polisen, kronofogdetjänstemannen m.m. att berätta. Vi blev kvar länge! Han skulle kunna ha ett eget sommarprogram! Han var nu 88 år men var helt klar och hade ett helt fantastiskt minne. Han hade fångat Sveriges farligaste bankrånare 1956 själv. Han hade blivit beskjuten, men kulan studsade på västen och gick ut genom skjortan.
    I Kalix hade han träffat på tre beväpnade rånare som han avväpnade med ett ogräsjärn. Allt detta berättade han väldigt färgstarkt och detaljerat.

Han hade också hjälpt Silbersky med lite juridiska saker och han hjälpte fortfarande folk att deklarera, vilket han gjort sen han var sex år.
    Så samlade han på hus! Han hade elva stycken runtom i Sverige när han hade som mest, men nu hade han sålt de flesta.

Nu kanske man tror att han överdrev. Jag tror det var dagsens sanning, kanske något lite kryddad bara 😉.

Det här var bara en liten del av allt han berättade medan vi satt i hembygdsgården och fikade. Till slut önskade vi varandra trevlig sommar och vi fortsatte mot Ljusdal och de tog sin stora husbil mot Karesuando.

Vi har hört talas om att det har varit varmt här hemma. Det har inte vi märkt något av! Och nu, tillbaka på Karskär är det 14°, precis vad vi är vana vid. Skönt, inga omställningsproblem 😉.
    Tack, ni som hängt med oss på resan 🙏. Den var riktigt kul.