Trondheim - Östersund

July 21, 2022 in Sweden ⋅ ☁️ 15 °C

Vi vaknade i Trondheim, båten lade till 06.30. Lämna hytten, äta frukost och planera dagen. Det tog sin tid, tur att vi hann av båten innan den gick vidare mot Bergen.

Trondheim var en trevlig bekantskap. Vi tittade på Nidarosdomen som var imponerande. Vi promenerade i Bakklandet, pittoreskt med kullerstensgator och gamla trähus i glada färger. Så gick vi de branta backarna upp till Kristianstens fästning, (det finns en anledning till att den här delen av stan heter Bakklandet). Det finns till och med en lift för cyklister uppför den värsta backen.

Fästningen Kristiansten byggdes 1681 för att försvara sig mot anfall från öster, dvs Sverige. Det var efter det misslyckade anfallet 1718 där Karl XII skjuts till döds 30 november och Armfeldt slår till reträtt som 3000 karoliner dör i snöstormen under återtåget mot Sverige. Allt detta skildrat i detalj på utställningen i fästningen.

Tagna av allt detta tog vi oss tillbaka ner mot stan. På gräsytorna nedanför fästningen förberedde man för en konsert med Brad Paisley, känd countrysångare.

En god fisksoppa på restaurang Skydsstation, sen var det dags att gå till tåget. Byte i Storlien och nu är vi tillbaka på hotell Östersund.