• Vilken dag!

October 12, 2022 in Italy ⋅ 🌧 18 °C

Det känns som att vi hunnit med mycket idag!
    En fin morgon med lugnt väder. Man skymtar Elba i morgondiset, en fiskebåt är ute och tar upp näten, några hundägare är ute och rastar sina hundar, annars är allt lugnt.

Bodil (vår guide) har fått kontakt med en 88-årig farbror, Eugenio som är butiksägare till ett Enoteca. Han visade sig vara en försynt man men med bestämda åsikter och dessutom en riktig vinguru! Jätteintressant besök i hans butik. Här fanns allt! Han plockade fram en dammig flaska och berättade att det var en flaska rödvin från 1840. Den var inte till salu 😉.

Follonica hade sin mest inkomstbringande period när man bröt järnmalm på Elba, fraktade hit den och tillverkade olika järnprodukter. I en park kunde man studera alla möjliga intressanta maskiner. Inga skyltar fanns, så vi hade många vilda gissningar vad maskinerna hade använts till. Vi såg också en gigantisk maskin på biblioteket som tillverkade fotogenlampor! Här finns även ett gjutjärnsmuseum som flera av oss besökte.

Det var förmiddagen!

Efter lunch åkte vi upp till den lilla byn Campiglia, en liten fin, sömnig by uppe i bergen med en kyrka och ett fort högst uppe på toppen. Trevlig by där många florensare valt att köpa sig en lägenhet. Nu var det lugnt och söndagsstämning.

Sedan åkte vi vidare till Monte Solai på en fantastisk vinprovning. Väldigt trevligt och bra presenterat. Monte Solai är en ganska ung vingård, den startades 2009, men har fått fina priser och siktar nu på att bli en D.O.C. - certifierad gård. Vi provade en vit och tre röda viner.

Dagen var inte slut med det…

Vi åt middag hos Ghigo och AnnaLisa, en känd och populär restaurang i Caffagio. Det var en avsmakningsmeny med fem rätter, en sufflé som antipasto, två varianter på pastarätter som primo, grilled pork som secondo och slutligen en tiramisu. Puh! Fantastiskt gott!
    Några av oss avslutade med en grappa, den gjorde susen efter all god mat!

Otroligt gott och otroligt mätta var vi. Hög stämning på väg åter till hotellet och det kändes som att alla var väldigt nöjda med denna vår andra dag på resan.

Så nu är det buena notte 💤😴. Tidig start i morgon då vi ska till Siena.