• Siena

October 13, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 15 °C

På vägen till Siena berättar Bodil om Siena, etruskerna, familjen Medici och mycket annat. Dessutom några anekdoter om vår busschaufför. Han var väldigt stolt över att en gång ha fått skjutsa påven! Efter flera månaders kontroller att han var lämplig fick han godkänt som en betrodd chaufför och fick skjutsa påven, i 300 meter!

Han är yngst i syskonskaran och hans mamma såg framför sig att han skulle utbilda sig till präst. Han påbörjade också utbildningen, men så en dag fick han se två tjejer i bikini och då bestämde han sig för att prästyrket inte var nåt för honom.

Efter 1 1/2 timme är vi framme i Siena. Bodil kan Siena utan och innan och berättar bland annat om heliga Katarina som tillsammans med heliga Birgitta lyckades få tillbaka påven till Italien från Frankrike.

Så var vi förstås på Piazza del Campo, det ovala, vackra torget, där vilda hästkapplöpningar (La Palio) hålls två gånger varje år. En god lunch vid torget och sedan dags att fortsätta mot Montalcino och vingården Col d’Orcia.