Madeira 2018

February - April 2018
A 67-day adventure by Gunnar och Carin Read more

Janne och Mia hÀlsar pÄ

February 23, 2018 in Portugal ⋅ 🌙 14 °C

I tisdags kom Janne (Carins bror) och Mia hit för att hälsa på en vecka. Idag är det fredag och vi har haft jättetrevliga dagar med promenader på stan, goda middagar och OS dessemellan. I onsdags var vi och lyssnade på fado i engelska kyrkan, fantastiskt duktig sångerska och bra musiker.

Idag har vi tagit en långpromenad till Camara de Lobos. Mäktiga dyningar rullade in mot den svarta lavakusten, ett riktigt skådespel! När vi kom fram blev det förstås traditionell poncha. Det var ju här den uppfanns! Den består av pressad apelsin- och citronjuice, kan även vara passionsfrukt, honung och rom. Inte dumt 😊.

Nu är det läggdags. I morgon curling, ja herrfinalen i OS alltså, och sedan botaniska trädgården och Monte.
    Och Sveriges guld đŸ„‡i skidskyttestafetten idag var ju överraskande och ’sjukt bra’ 👍, kul!

Jardim Botanica och Monte

February 25, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 11 °C

Botaniska trädgården och Monte var lördagens mål. Buss uppför hisnande backar, man hoppas att motor och bromsar fungerar... men det är ju Volvo-bussar, känns tryggt. Det är vanligt med bränder här och för två år sedan brann det ordentligt. Spåren efter branden syns här och där i form av svartbrända trädstammar. Papegojparken som jag sett fram emot var stängd efter branden. Parken var fin, men säkert mycket bättre längre fram i vår. Från botaniska trädgården kan man åka linbana upp till Monte. Fantastisk utsikt och fin kyrka. Härifrån utgår de speciella slädfärderna som man kunde se i filmen Windjammer på Vinterpalatset på 60-talet. Men man kan också åka kabinbana ända ner till stan, vilket vi gjorde. En fin dag, på kvällen middag hemma och femkortspoker. Carin tog hem segern đŸ„‡.Read more

Nunnornas dal

February 26, 2018 in Portugal ⋅ ☀ 14 °C

De hade det inte lätt, nunnorna på 1500-talet, när franska pirater härjade i Funchal. De blev tvungna att fly 15 km in på ön till en undangömd dal, Curral das Freiras, där de bosatte sig. Så småningom tröttnade de på dalen och flyttade tillbaka till Funchal. Dalen är väldigt speciell, omgiven av höga berg. Enda vägen hit förr var via en stenlagd stig utmed berget. Vi åkte bekvämt i taxi genom en tunnel som mynnar ut i dalen.
    I dag är Janne och Mias sista dag här, så ikväll blir det stor avskedsmiddag på stan. Får se om det går att flyga hem. Kaos på Arlanda och stopp på E4:an pga snö har vi hört och här ska det bli regnoväder.

Avskedsmiddag

February 27, 2018 in Portugal ⋅ 🌧 15 °C

Nu har veckan med Janne och Mia redan gått. Igår bjöd dom på en fantastisk middag på restaurang Tipografia. Riktigt läcker restaurang på alla sätt, gott, vackert upplagt och trevlig personal. Hotellet som restaurangen hör till var bland de snyggaste och läckraste jag sett, Castanheiro Boutique Hotel. Det skulle du ha gillat, Nisse!
    Här kan man se några bilder: http://www.castanheiroboutiquehotel.com/#

I förmiddags åkte Janne och Mia hem till snön och Sverige igen. Tack för en trevlig vecka och en fantastisk middag.

LÄng dags fÀrd mot Porto Moniz

March 1, 2018 in Portugal ⋅ 🌧 17 °C

Vi hoppade på en buss nere i stan som det stod Porto Moniz på. Den råkade stå där med dörren öppen, så varför inte... egentligen skulle vi ner på stan och handla strumpor. Det visade sig bli en heldagsutflykt, hemma kl 19. Porto Moniz ligger på Madeiras nordvästra udde vilket är ca 5 mil från Funchal. Det tog 3 1/2 timme att åka dit (!), många tunnlar och slingriga vägar.
    Men det var det värt. I Porto Moniz finns havsbassänger som man kan bada i när värme och väder inbjuder till det. Så var det inte idag. Men det var de häftigaste vågor jag sett som rullade in och bröt mot reven och kastades upp 5-10 meter i luften. Vilket skådespel! Vi hade några timmar att titta på havet och äta lunch innan det var dags att åka tillbaka.
    Bussen hem tog som tur var en snabbare väg, så vi var tillbaka i Funchal på ett par timmar.
    Får se om det blir några strumpor i morgon...

Procession till katedralen

March 4, 2018 in Portugal ⋅ 🌧 17 °C

Häromdagen var vi och besökte Santa Clara-klostret som ligger i ’vår’ backe. Där fick vi veta att det idag, söndag skulle gå en procession genom stan till katedralen. Vi gick lite fel och hamnade på en privat fest på jesuitkollegiet, men det ordnade upp sig. Efter att ha rundat hörnet hittade vi jesuitkyrkan där processionen skulle starta. Man tog ut Jesus och Maria i friska luften och gick i procession till ackompanjemang av blåsorkester och ödesmättade trummor.
    Efter det tyckte vi att vi fått tillräckligt av andlig spis och då satt det bra med ett glas vin nere vid hamnen.

Blandys - 200 Ă„r och 7 generationer

March 7, 2018 in Portugal ⋅ 🌙 18 °C

Idag var det dags för ett besök på Blandys Wine Lodge, guidad tur och provning av madeiraviner. Det ligger mitt i stan, så det var bara att promenera nerför backen, som vi nu kan utan och innan.
    Blandys är en av de två största vinfabrikanterna här på Madeira. De firade 200-årsjubileum 2011 och drivs fortfarande av samma familj, 7 generationer! Lite snappade vi upp före provningen đŸ·

Det finns fyra typer madeiravin, som görs på olika druvor och heter, från det torraste till det sötaste,
    Sercial, Verdelho, Bual och Malmsey. Madeiravinet uppstod för att det skulle hålla sig under långa sjöresor och därför tillsattes 90-procentig vinsprit, vilket gjorde madeiravinet omåttligt populärt, särskilt hos engelsmännen.

Ryssland och Sverige har också varit storkonsumenter. Sverige var världsledande per capita under mellankrigstiden. Vin&Sprit hade t.o.m egna fat härnere. Churchill älskade madeira liksom Gustav V och Gustav VI Adolf.

Ja, det smakade ju bra så vi kom ut med en flaska Velhelo, 10 år gammal av skaplig kvalitet.

Mattias och Felixen hÀlsar pÄ

March 11, 2018 in Portugal ⋅ 🌙 16 °C

Nu är Mattias och Felix här! Vi mötte dom på Funchals flygplats igår, flyget var en timme sent, men Felixen hade klarat den långa resan jättebra. Roligt med besök igen!
    Efter en period med dåligt väder fick vi en kanondag till idag. Vi var ute med kopian av Columbus skepp Santa Maria. Jag har alltid tyckt att det sett ut som ett riktigt turistjippo, men det är faktiskt en snygg kopia på Columbus skepp, riktigt välgjord och med mycket kul detaljer, t.o.m. ett litet museum under däck.

Det har blåst bra i flera dagar, men idag var det lugnt, soligt och varmt! De för tur med sig de här grabbarna 😎. Men kraftig dyning var det, så vi fick gunga ordentligt. Vi såg inga delfiner, men det blev en fin sjötur. Sen var vi på kaféet vid fortet och Felixen träffade några madeiranska kompisar som han hade kul med. Vilken energi!
    En härlig dag!

Mycket besvÀr för en glass...

March 14, 2018 in Portugal ⋅ 🌧 16 °C

Först måste man åka upp på ett högt berg... sen ska man titta på en gammal kyrka och sen åka släde jättefort nerför halva berget... lite läskigt, men kul, sen taxi resten, då blir man trött. Sen får man glass! 👍Read more

En vanlig dag

March 16, 2018 in Portugal ⋅ ⛅ 17 °C

Ja, nu har lugnet lagt sig efter Mattias och Felixens besök och dagarna är ’som vanligt’ igen.
    Som idag till exempel. Går ner till bageriet på morgonen och köper bröd till frukost. Äter frukost... kollar läget... vädret, wordfeud, mail och blogg, världen... sen en promenad nerför backen till stan.
    Tre stora kryssningsfartyg i hamnen, MSC Musica, Aida Blu och Berlin, de två första brukar vi se hemma också.

Går till Saluhallen, mycket folk och extra mycket grönsaker eftersom det är fredag. Köper dourada till middag, grönsaker och så hem till lunchen. Går ståndaktigt förbi restauranger och snabbmatsställen som det doftar gott ifrån. Lite överbliven pasta och tomatsås till lunch. Siesta...

Läser ut ”Och i Wienerwald står träden kvar” av Elisabeth Åsbrink. Ruskig och märklig historia om andra världskriget och Ingvar Kamprads samröre med nazismen och hans vänskap med juden Otto.

Fint väder idag, så vi går en sväng till ner på stan. Ett glas vin i solen, medan Aida lägger ut.
    Så här skulle man ha det, som Carin brukar säga.

Nu hemma igen, snart ska douradan i pannan och sen Designated survivor på tv.
    En dag, ett liv...