September 2018

En sista provning och avslutningsmiddag

September 28, 2018 in Portugal ⋅ 🌙 20 °C

En rundtur på Setúbal, en provning av Moscatel de Setubal och en väldigt bra buffé på Dona Isilda fick avsluta denna dag och resa. I morgon är det väckning kl 5 för transfer till Lissabon AirPort.
    Chauffören Ben avtackades med insamlade pengar och även guiden Martin fick ett stort tack för sin insats. Det har ju varit en stor grupp, 43 personer. Vi var 20 från vår vinklubb.
    En kul vecka som gått väldigt fort!

Fátima och Setúbal

September 28, 2018 in Portugal ⋅ ☀️ 32 °C

Sista dagen! Ett lunchstopp i Fátima, som är en vallfartsort för katoliker. Tre barn fick uppenbarelser av jungfru Maria här 1917. Det blev en stor händelse i den katolska världen. Och nu är det en imponerande plats dit många vallfärdar.

Nu är vi i Setúbal söder om Lissabon.

Vingårdsbesök i Duoro och Dao

September 27, 2018 in Portugal ⋅ ☀️ 26 °C

Otroligt vackert vid floden Douro med flodbäddarna där druvorna odlas som man sedan gör portvin av. Förmiddagsbesöket var på Quinta da Pacheca, där vi. bl.a fick pröva 30 år gammalt portvin, inte billigt precis, 65€ per flaska. Härligt ute på deras gård under trädens skugga!
    Lunch i Lamego, som är en känd vallfartsort dit man som katolik ska åka en gång per år och gå uppför den långa trappan på över 800 trappsteg till den lilla kyrkan, på knäna!
    Efter lunch åkte vi sedan vidare till nästa Casa de Santar i Dao med ny provning under ledning av Anna, som smittade med sin entusiasm. Här var det andra prislägen, riktigt bra mousserande vin för 4,20€.
    I morgon åker vi på en lång tur förbi Lissabon ner till Setúbal.

Viseu i Dao-regionen

September 26, 2018 in Portugal ⋅ ☀️ 30 °C

Lång bussresa idag, men nu är vi i vinregionen Dao, med huvudstaden Viseu. Här gör man framförallt röda, mörka tanninrika viner med druvan Touriga Nacional som huvudingrediens. På senare tid har dock vinerna blivit fruktigare, rundare och mindre tanninrika och riktigt bra!
    Portugal är känt för sina många druvsorter, 341 olika druvor är godkända för vinframställning! De flesta viner är en blandning av 4-5 olika druvsorter. Portugal är etta i världen om man räknar vinframställning per capita.

Monsaraz - Portugals vackraste by?

September 25, 2018 in Portugal ⋅ 🌙 32 °C

Monsaraz ligger på gränsen till Spanien, en liten by med 782 invånare. Undrar var de var nånstans? Vi såg bara 10 av dem. Mysig liten by var det i alla fall, kringgärdad av försvarsmurar från 1200-talet och med fin utsikt över Europas största konstgjorda sjö, Alqueva. Gränsen mellan Portugal och Spanien går mitt i sjön.
    Sedan vinprovning på Esporao, en av Portugals största vinproducenter. En mindre del av de mer exklusiva vinerna framställs på gammaldags sätt för att bevara traditionerna. Bl.a. fottrampas druvorna i stora marmorkar.
    Varmt var det även idag, +36°, vinkällaren var ett bra ställe att vara på 😎.

Évora

September 24, 2018 in Portugal ⋅ 🌙 26 °C

Taxistrejk i Lissabon vilket bidrog till trafikkaos i stan. Det blev ändå en rundtur med buss och promenad på stan. Varmt! 34°.
    14 mil österut från Lissabon och man hamnar i Évora där vi nu checkat in Hotel Villa Galé, det är lite varmare här +38°, +29° på kvällen vid 22-tiden. Vinprovning i Araiaolos och middag på vingården. Kommer att sova gott i kväll 😴Read more

Lissabon

September 23, 2018 in Portugal ⋅ 🌙 22 °C

Första kvällen. Nu har vi anlänt till Lissabon tillsammans med 18 goda grannar i vinklubben. Runt hörnet från hotellet där vi bor (Amazonia Lisboa Hotel ), hittade vi en bra italiensk restaurang (!) Pateo Bagatella, som fick inleda vår resa. Nu ska vi åka mellersta och norra Portugal runt, 120 mil på 6 dagar. Hänger du med?Read more