Op verkenning - Grootste stupa Nepal

October 14, 2016 in Nepal ⋅ ⛅ 23 °C

's Middags worden we opgehaald door een werknemer van de vrijwilligersorganisatie VSN (http://volunteersocietynepal.org/), in Nederland gepromoot door ISH (http://www.vrijwilligerswerknepal.eu/) . We lopen een beetje door de wijk en bekijken de school, weliswaar alleen van de buitenkant, want het is de voorlaatste dag van een 7-daags Hindu festival (vergelijkbaar met kerstmis). Dan stoppen we bij een klein weeshuis. We ontmoeten de "mama" van het huis en enkele van de 16 kinderen die hier verblijven. We nemen afscheid en zeggen tot snel ziens :)
    Dan gaan we naar het kantoor van VSN. We ontmoeten Dinesh, de directeur, en bespeken in het kort het verloop van de komende dagen. Nabin, een jonge medewerker, zal onze leraar en gids zijn voor de komende 3 introductiedagen. Hij heeft een taxibusje gehuurd en samen met een andere vrijwilliger (Dave uit Australië) rijden we richting centrum, waar we ons door het drukke verkeer moeten worstelen. Daar aangekomen lopen we dan door enkele straten met vele kleine winkeltjes, gaan lunchen en dan het hoogtepunt van de trip, een bezoek aan de Bouddhanath (Bodnath) Stupa (World Heritage). Dit boeddhistische heiligdom is de grootste Stupa van Nepal. Vooral in ballingschap levende Tibethaner omcirkelen de 40 meter hoge Stupa, draaiend aan alle gebeds´molens´die ingebouwd zijn in de wand en daarbij mompelen ze continu hun Mantra. Na de annexatie van Tibet door de China vluchtten vele boeddhistische monniken naar Nepal en met name Kathmandu, waarna ze zich voornamelijk in Bouddah vestigden; het wordt niet voor niets 'klein Tibet' genoemd. Bodnath is tegenwoordig een bedevaartsoord voor boeddhisten uit de hele wereld. In de omgeving zijn vele kloosters, waar boeddhisten uit aziatische en westerse landen leven. Dave uit Australie is boeddhist, en wil zich een paar maanden in zo´n klooster terugtrekken. Hij verhuist nu eerst naar een andere (boeddhistische) gastfamilie.