Introductiedag 1

October 15, 2016 in Nepal ⋅ ⛅ 23 °C

Dag 3
    Vandaag onze eerste introductiedag met Nabin. Om half 11 beginnen we met onze eerste les Nepalees :0) Hoe heet ik... En jij?... Waar kom je vandaan?... Ik/Jij, hij/zij… enz. Na de les is het eerst tijd voor lunch. Aangezien het de afgelopen week festival was, en het restaurant vandaag voor het eerst weer open is, moeten we eten wat de pot schaft ;) (harde noedels met een beetje groenten en wat kipstukjes). Dan vertrekken we richting Patan, een aangrenzende stad die blijkbaar de mooiste Durban Square (tempelplaats) zou moeten hebben. We rijden er naartoe met een lokale bus… een hele ervaring ;) Een busplan hebben ze hier niet, maar ze weten dat er elke zoveel minuten een moet komen. Een busbegeleider schreeuwt bij aankomst de richting/eindstation aan de wachtende menigte. Anders dan bij ons, er worden zoveel mensen meegenomen als gaat. Zittend is het okay, maar staand bijna een onmogelijk opgave bij deze wegen… functionerende schokdempers hebben de bussen al lang niet meer… Helaas is er voor ons geen zitplaats meer, dus proberen we ons dapper staande te houden. Als er hier al asfalt is, dan zijn er meestal lange onderbroken stukken met vele diepe putten, stenen, en wat voor andere hindernissen al niet meer. Verkeersregels kennen ze hier blijkbaar niet. Inhalen zowel links als rechts, afslaand verkeer moet zich een weg zien te banen door de wirwar van auto´s, bussen en de vele motors en scooters. De tegenliggers moeten op de rem om geen deuk op te lopen en er wordt veel getoeterd. We ondergaan het met een glimlach, ze zijn het hier zo gewend blijkbaar en noemen het vanaf vandaag ´georganiseerde chaos´ ;)
    In Patan gaan we naar de Durban Square met al zijn tempels en paleizen. Deze stammen uit het 17 Jh., werden echter bij de verovering door de Hindoeisten en later na de grote aardbeving in 1934 leeggeroofd en vernietigd. Ook bij de laatste aarbeving zijn ze helaas ook weer gedeeltelijk betroffen. Je ziet het aan de vele afrasteringen en stutpalen. Er wordt overal gerestaureerd dankzij hulp uit internationale geldfondsen. Heel toevallig treffen we Jan weer, de vrijwilliger. Hij heeft 4 weken in een hoger gelegen landelijke regio Boedistische monikken Engels les gegeven. Nu heeft hij tijd, verblijft een paar dagen in Kathmandu om de stad en omgeving te verkennen voordat de reis weer verder gaat en hij in het Annapurna gebergte langere tijd gaat trekken. Hij sluit zich bij ons aan en samen lopen we over het gigantische plein. In een van de oude tempelgebouwen bevindt zich het beroemdste Boeddhistische & Hindoeistische religie museum van Nepal. Het herbergt vele kostbare schatten uit het verleden, en er wordt uitleg gegeven over de vele goden die ze vereren. Op de terugweg nodigen we Jan en Nabin uit voor een kopje thee om even bij te komen. In Nepal hebben ze verschillende soorten zwarte, groene en Massala (mix van kruiden en specerijen) thee`s. Daarna klimmen we nog even op een verhoging om een paar overzichtsfoto`s te schieten, we nemen afscheid van Jan en rijden met de bus weer terug. Dit keer hebben we gelukkig een zitplaats, en ook nog op de laatste rij, dus we hebben een goed overzicht en kunnen alles goed volgen ;)