Jana´s verjaardag – Dagje binnenstad

October 21, 2016 in Nepal ⋅ ☀️ 24 °C

Vandaag is alles anders… Jana wordt al van ver met „Happy Birthday“ begroet :) Pramila komt dan naar Jana toe, en schenkt haar een super mooie zelfgemaakte kaart. Tevens krijgt ze een roze broche opgespeld, „Birthday Girl“ [kwam haar enigszins bekend voor…hoe zou dat nou toch komen ,-)] Vandaag zijn ze allemaal druk in de weer met opruimen en poetsen… is de moeder misschien op komst?
    De kinderen gaan naar school, maar wij vandaag niet. Hadden een vrije dag gevraagd vanwege Jana`s verjaardag en die gaan we samen met Kedar, een gids van de vorige keer dat Jana in Nepal was en contact mee heeft gehouden, doorbrengen in Thamel, het centrum van Kathmanudu. We nemen de bus naar beneden, naar de Pepsi Cola kruising waar alle bussen passeren. Helaas vanwege het tijdstip is het mega vol in de bus. We moeten staan maar kunnen niet omvallen want we staan letterlijk in de sandwich. Deze straat is echt een verschrikking! Beneden aangekomen stappen we over, maar in een taxi en niet in een bus ;0) Het is ontzettend druk en het duurt erg lang want we staan regelematig vast. We komen gelukkig wel op tijd op de overeengekomen plaats van bestemming aan en enkele minuten later komt Kedar ook aangestoven, op de motor. Tot onze verbazing spreekt hij erg goed Duits. Blijkbaar omdat hij via Chameleon reizen voornamelijk met Duitse toeristen op pad was, heeft hij besloten in 2003 Duits te gaan leren. 2 jaar geleden is hij zijn eigen bedrijfje begonnen, met behulp van een krediet van Chameleon reizen. We beginnen aan onze ontdekkingsreis door de binnenstad van Kathmandu, eerst door het toeristische gedeelte en dan door het echte Thamel. Het is zeer levendig er er wordt driftig handel gedreven. Overal kleine winkeltjes en handelaren. We zien zoveel dingen die voor ons totaal onbekend zijn, maar Khedar geeft uitvoerig en geduldig uitleg. Dan komen we aan de Durban Square, waar vele tempels en paleizen van vroegere koningen staan. Entree is 1000 roepies, wat ongeveer 10 EUR is en duur voor hier, maar dit geld komt in een fonds voor de wederopbouw van de gebouwen. We zien de schade die de laatste aardbeving aangericht heeft. Twee tempels zijn volledig ingestort en andere worden gestut. De tempels stammen uit het ~5e Jh. De koningspaleizen zijn jonger, maar ook zeer beschadigd. Kedar vertelt ons dat voornamelijk de historische gebouwen door de aardbeving getroffen zijn, en gelukkig minder de woonhuizen. We zijn ietwat verwonderd, want als we zo door de binnenstad lopen zien we vele oude huizen, maar doordat ze tegen elkaar aangebouwd zijn, hebben ze niet zoveel schade opgelopen. In tegenstelling tot de Durban Square in Patan, zijn ze hier nog niet begonnen met renoveren. Dit plein staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Daarom is het wel te hopen dat er snel geld vrijkomt. Op onze toer komen we aan verschillende kleinere tempelpleinen voorbij. Wat wel interessant is om te weten, is dat de Boeddhistische tempelcomplexen ook door Hindoes gebruikt (mogen) worden.
    Dan is het hoog tijd om even wat te eten. We bestellen Chicken Momo`s (met kip gevulde deegtasjes) in een Tibethaans Restaurant, lekker! Daarna slenteren we nog een beetje door de kleine straatjes en komen terug op ons beginpunt. Kedar moet morgen weer op een lange trektocht en daarom zeggen we voor nu tot ziens.
    Wij draaien nog een rondje, want Jana will nog iets van „Kuchen“ kopen voor de kids voor haar verjaardag. Dat is nog niet zo makkelijk… afgezien van donuts vinden we eerst niks, maar kijk, daar is toch nog een bakker! Hier hebben ze een soort van cake met een beetje chocoladeglazuur. Dat nemen we mee!
    Dan terug met de taxi. We verhandelen een goede prijs van 600 roepies. Waarschijnlijk wist de taxichauffeur niet precies wat hem te wachten staat…. Tot Pepsie Cola is alles ok, maar het laatste stuk tot Gothatar is echt off-road en daar had hij blijkbaar niet mee gerekend. Hij vloekt en tiert en will meer geld, 1000 ipv de verhandelde 600 roepies… We geven hem uiteindelijk 800 en lopen het laatste stukje.
    Terug bij de kids. Daar wordt een grote muziekbox buiten gezet want het is tijd om te dansen :0) Vooral de kleinere jongens zijn zeer in hun element. De meiden doen niet vanaf het begin mee, maar komen dan toch ook in de mood. Na het avondeten blazen we een paar balonnen op, steken theelichtjes aan, snijden de cake in stukken en "Happy Birthday to you" galmt door de keuken. Toch een beetje het verjaardagsgevoel en ze hebben allemaal veel plezier.