Bezoek van de Rotary Club

October 22, 2016 in Nepal ⋅ ⛅ 24 °C

Dag 10
    Vandaag is zaterdag, de enigste vrije dag die ze hier hebben want het weekend bestaat maar uit 1 dag.
    Voor en na het ontbijt zijn de kinderen wederom vlijtig bezig. Ruimen op, wassen kleding en zich zelf ;0) Wij zijn behulpzaam bij het aanleggen van een klein bloemenperkje. Morgen is de officiele opening van het kleine nieuwe (studie) gebouwtje en we vermoeden dat dat de reden is. Maar nee, ´s middags komt bezoek van de Rotary Club en ook moeder Uma komt weer terug thuis. De organisatie Rotary club omschrijft haar doel als het samenbrengen van beroepsleiders en leiders uit de zakenwereld die humanitaire diensten verlenen, het bevorderen van hoge ethische standaarden in alle beroepen en het helpen bij het opbouwen van goodwill en vrede in de wereld. Dan krijgen we een zeer officieel gedeelte en worden er verschillende speeches gehouden. Wij zitten tussen de kids op een grote matras en proberen met wat gekke bekken trekken de spanning een beetje weg te nemen. De kinderen krijgen allerlei dingen in de handen gedrukt, telkens met de nodige foto`s vastgelegd. Ze hebben rijst mee, snacks, eieren, vele koekjes, een solar gedreven lamp voor het nieuwe gebouw en nog een paar stoffen en andere dingen. Helemaal op het einde komt er dan ook nog een echte taart te voorschijn en alle kinderen en gasten krijgen een stukje aangeboden, mmmm :0) Dit gebeurt op een stukje krantenpapier want bordjes hebben ze niet. De kinderen hebben de lange procedure echt goed volgehouden en nu is het dan ook eerst tijd om eens flink een paar koekies naar binnen te werken, je ziet ze denken, dat hebben we wel verdiend ;-) Zo langzaam nemen de Rotary mensen afscheid. Wij hebben nog een gesprekje met de vrouw van de president, die samen een college in de nagelegen stad Lalitpur/Patan hebben. Ze nodigt ons uit voorbij te komen zolang we hier zijn. Als ze weg zijn koken de meiden gelijk een paar zakjes instant-noedelsoep. En ik moet zeggen, dat smaakt wel zo`n (pittig...) soepje.
    Daarna komt nog een andere sponsor voorbij. Hij heeft een oom in London (en een zus in Muenchen), die regelmatig geld inzamelt en bereid stelt. Hiermee werd het buro al gesponserd. Nu was er nog wat geld over in het fonds, en er is ook nog wat bij gekomen, dus hij komt kijken waaraan ze dit het beste uit kunnen geven. Het idee is, een toilet naar westerse standaard te installeren, want ze hebben hier alleen 2 Nepalese wc`s wat betekent, flnk door de knieen zakken ;0) Tevens willen ze de opening naar het dak sluiten zodat ze een beetje meer privésfeer hebben.
    ´s Avonds komt er ondanks de vele koekies en taart toch gewoon normaal eten op tafel (rijst met een Currybouillon uit groenten en eieren). Na het eten gaan we nog mee naar de kamer van de meiden waar veel gek gedaan wordt en we veel lol hebben met z´n allen ;)