Dinosaurussen en referendum in Sucre

February 23, 2016 in Bolivia ⋅ ⛅ 21 °C

's Middags na de mijn tour in Potosí nemen we een bus naar Sucre, de officiële hoofdstad van Bolivia (al is La Paz het politieke en financiele centrum van het land). Sucre is een relaxt stadje gebouwd door de Spanjaarden in Koloniale tijden. Je hebt meer het gevoel dat je in Madrid rondloopt dan in Bolivia. Meteen als we aankomen gaan we boodschappen doen op de markt, een spektakel hier! Allerlei verkoopvrouwtjes prijzen hun waren aan, en je moet echt de hele markt over om je avondeten bij elkaar te scharrelen. Zo heb je een vleeshoek, een groente hoek, een winkeltje-van-alles-hoek met pastasaus en boter, en een paar vrouwtjes naast elkaar verkopen broodjes. Maar de topattractie zijn de vrouwtjes die verse sapjes verkopen, voor zo'n 5 Boliviano (75 cent) heb je een heerlijk vers geblend sapje, en krijg je zelfs nog een refill :)

Het is maar goed dat we meteen naar de markt zijn gegaan, want de volgende dag is het zoals in het vorige stukje al werd aangekondigd de dag van 'Het Referendum' in Bolivia. Omdat het zo'n belangrijke dag is, krijgt iedereen vrij (al is het op een zondag). Alle bedrijfjes, restaurants, cafes, openbaar vervoer, marktvrouwen iedereen is vrij en het hele land ligt dus plat. We hebben in de middag wat rondgelopen en het was net een auto-vrije-zondag zoals wij die kennen (auto rijden is verboden, behalve voor politie/ambulance etc). Iedereen loopt op straat, kinderen spelen met trap-scootertjes op de weg. Een vreemde dag om de toerist uit te hangen.

De volgende dag gaan we naar de Dinosaurus voetprinten die een paar jaar geleden zijn ontdekt. Doordat een cement fabriek is gaan graven naar zand is een grote muur met voetafdrukken te voor schijn gekomen. Archeologen/Paleontologen zijn erbij gehaald, en het blijkt dat het afdrukken van dinosaurussen zijn. En wat een site: de meeste voetafdrukken, de meeste tracks (dus voetsporen in 1 lijn) en de site is het best bewaard in de hele wereld. Om 12 uur gaf een van de Paleontologen een tour en kon je heel dichtbij komen, dan zie je pas echt wat een grote afdrukken het zijn. Op de foto's kun je ook nog verschillende soorten afdrukken onderscheiden (ronde van 4-potigen en klauwen van een soort T-Rex die op 2 poten loopt).