July - October 2015

Chiang Rai en kookles!

September 26, 2015 in Thailand ⋅ ⛅ 30 °C

Chiang Rai is een relaxt eerste dorpje om kennis te maken met Thailand, niet zo toeristisch en we zijn er op een zaterdag. Dit betekent zaterdagavond markt! Een markt voor locals (niet toeristen, fijn!) incl. optredens, dansen en lekker eten. We besluiten bij verschillende stalletjes wat lekkernijen uit te proberen en zo een soort Walking Dinner te doen. Allereerst proberen we een soort shaslick spiesjes, daarna Thaise loempiatjes en dan komen we voorbij een kraampje met groene curry en een gezellig eethoekje. Als het toetjestijd is komen we langs een wafel kraampje en nemen we een wafel met banaan en hagelslag, heerlijke combi!

Van de moeder van Anika krijgen we een Thaise kookcursus cadeau, laten we deze net toevallig die ochtend geboekt hebben. We gaan op stap met Addy, eerst naar de lokale markt om boodschappen te doen en wat dingetjes te proeven en we kunnen ons eigen menu samenstellen. We zijn ook maar met z'n 2en dus we kiezen alle lekkere dingen uit. Als starter een green papaya salad, deze hebben we al eens gegeten en nu willen we deze zelf maken. Mike blijkt de lekkerste te hebben gemaakt omdat hij iets meer lime gebruikte, dit maakt de salade iets minder pittig. Hierna gaan we aan de slag om een Chicken in coconut milk soep te maken, ook heel lekker. Door naar Anika's favoriet: Curry! We besluiten om de groene curry te maken, Anika met kip en Mike met visballetjes en kippenvel. Als toetje maken we gestoomde banaan in bananenblad. We mogen alles zelf opeten en de foto's en recepten krijgen we nagestuurd, een heerlijk relaxte dag.

Even buiten Chiang Rai wordt een nieuw tempelcomplex gebouwd, de White temple. Een beroemde Thaise kunstenaar staat aan het roer en geeft de tempel een moderne uitstraling. Thai houden van glitter en glamour en alles blinkt je tegemoet. In tegenstelling tot alle 'oude' tempels die we tot nu toe hebben gezien heeft deze zelfs tekeningen van superman, minions en hello Kitty. Ook de kunst is totaal anders en grenst zelfs een beetje aan het lugubere.

Dat is idd weer eens een wat andere tempel! Klinkt als een paar mooie eerste dagen in Thailand, leuk. Gr. Aukje

Bootje varen

September 24, 2015 in Laos ⋅ 🌬 15 °C

Vanuit Luang Prabang zijn er 2 opties om in Thailand te komen, een nachtbus (bleh) of een 2-daagse boottocht met een slowboat over de Mekong rivier. Needless to say, wij doen optie 2!

Het ticketoffice zou zich, volgens de Lonely Planet, in het centrum van het stadje bevinden. Daar aangekomen bleek er geen office meer te zijn, maar deze te zijn verplaatst naar een locatie 10 km buiten het stadje. Een geslaagde manier om meer geld van toeristen te krijgen, want nu moeten we een Tuk-Tuk (motor mannetje met laadbak) regelen. Gelukkig gaan er meer backpackers met de boot en kunnen we er eentje delen, scheelt toch weer in de kosten ;)

De boot op dag 1 was zeer relaxt, doordat het laag seizoen is, zijn er voldoende plekken beschikbaar en hebben we 2 bankjes met een tafeltje ertussen in weten te bemachtigen. Er zijn nog een paar andere NL-ers op de boot en in de middag zijn we aan het kaarten geslagen. Anika heeft leren 'toepen' en met haar beginnersgeluk en goede kaarten meteen de mannen dik ingemaakt. Verder genieten we van de mooie uitzichten over de Mekong en de dorpjes die bijna geheel geïsoleerd en ver uit elkaar liggen (geen weg ernaartoe, alleen bereikbaar via het water). Locals maken ook gebruik van de boot en als er iemand (of een lading scooters) wordt opgepikt/afgezet dan kijken we onze ogen uit naar het leven in deze dorpjes en natuurlijk ontbreken de zwaaiende kinderen niet. We komen ook nog een olifant tegen onderweg (zie foto).

's Avonds komen we aan in Pak Beng, dit dorpje bestaat uit een aantal guesthouses en restaurantjes waar iedereen overnacht die deze tocht maakt. Onze gastheer verzorgt zelfs lunchpakketjes voor op de boot de volgende dag, prima geregeld.

Dag 2 hebben we een minder relaxte boot, nu geen tafeltjes en veel krappere bankjes. Omdat er meer locals meegaan hebben we maar 2 stoeltjes tot onze beschikking, en dan duurt een dag lang. Gelukkig kunnen we nog wel wat lezen en muziek luisteren. In de avond komen we aan in Huay Xai, de grensplaats met Thailand, wat aan de overkant van de rivier ligt.

De volgende ochtend maken we de oversteek en wederom blijkt de info van de LP niet te kloppen. Er is ondertussen een brug gemaakt naar Thailand, waar je voorheen nog met een bootje de grens werd overgezet. Dit betekent: eerst op zoek naar een Tuk-Tuk driver die ons naar de brug 10 km verderop wil brengen (zo'n 6 Euro). Uitstempelen uit Laos, een makkie. Geld wisselen naar Thaise Baht. Een bus over de brug pakken (1 Euro). Aan de Thaise grens worden we opgewacht door een vrolijke douane beambte die ons een mooie gratis stempel geeft voor 15 dagen. De grenspost ligt uiteraard niet bij het bus station zodat je zo'n 6 km terug moet om verder Thailand in te gaan. De mannetjes vragen hier 1,5 euro per persoon voor, maar Mike is zo klaar met deze nieuwe brug en de extra kosten dat hij lopend wil gaan. Anika vind dat niet zo'n goed idee met een zware backpack en 35 graden onder de brandende zon. Na een beetje onderhandelen kunnen we ook aan de snelweg worden afgezet, hier schijnen de bussen naar Chiang Rai langs te komen die je dan kunt aanhouden. Na 15 min is er nog geen bus langs gekomen, en komt hetzelfde mannetje met zijn Tuk-Tuk weer langs en wil ons nu nog wel een stukje verder meenemen naar het busstation. Onderweg zien we de bus bij een bushalte staan en kunnen we nog net rennen om deze te halen. Ter vergelijking, deze 3 uur durende busrit kost ook 1,5 euro. Op naar Chiang Rai!

Luang Prabang

September 22, 2015 in Laos ⋅ ☁️ 31 °C

In Luang Prabang aangekomen werden we meteen gegrepen door de sfeer in de oude stad. In onze ogen veel authentieker, romantischer en sfeervoller dan de hoofdstad van Laos. Dus wat beter te doen dan na aankomst voor een romantische Sunset de heilige heuvel (Phousi) op om van de omgeving te genieten. Voor de goede orde een keer een foto geplaatst die een realistisch beeld geeft van de vele Sunrise en Sunset momenten, tourist activity number one (al was de Sunset weer wel super).

De volgende dag besloten we in alle vroegte op eigen gelegenheid met de motorbike naar de Kuang Si Waterfall te rijden 'to beat the crowds', zodat we in alle rust zouden kunnen genieten van deze waterval en de omgeving. Dit was echt een goede beslissing, want dit was veruit de leukste waterval die we tot nu toe bezocht hebben op onze reis. We hebben er vijf uur doorgebracht met o.a. een hike naar de top van de waterval, varen op een Bambo vlot bovenaan de waterval, zwemmen en duiken in de waterval, een berenopvangcentrum, etc. Het was echt een topdag en de uitzichten tijdens de motorrit zelf waren ook weer fenomenaal, een echte aanrader dus.

Onze laatse dag in Luang Prabang doorgebracht met een bezoekje aan de 'Alm ceremony' (6:00 in de ochtend), waarbij alle monniken in een lange rij langs de lokale bevolking (en tegenwoordig ook toeristen) lopen en van iedereen rijst ontvangen (zo laten ze zien dat ze een eenvoudig leven leiden). Aan de andere kant zie je ze ook gewoon rondlopen met de nieuwste mobiele telefoons, al kun je dit tegenwoordig wel beschouwen als een basisbehoefte. Daarnaast hebben we voor de vorm nog maar de oudste tempel bezocht in Luang Prabang, Wat Xien Thong. Er zijn erg veel 'Wats' hier, maar de meeste reizigers hebben al zo veel en mooiere tempels gezien dat er amper nog een blik op geworpen wordt. De dag hebben we afgesloten met de eerste massage van onze reis, heerlijk! Nu maken we ons op voor een 2-daagse boottocht richting de grens met Thailand.

VangVieng

September 19, 2015 in Laos ⋅ 🌧 13 °C

Een paar dagen gerelaxed in dit stadje dat bekend staat om het tuben. In een opgeblazen binnenband van een tractorband drijf je een paar kilometer met de stroming van de rivier mee. Tot 2012 was dit vooral heel bekend van de vele feestjes (lees barretjes langs de kant van het water en veel drugsgebruik). Na ingrijpen van de overheid zijn er nog maar 4 barretjes over en is drugs verboden. Als we aankomen bij het startpunt worden we verwelkomd met een shotje en kunnen we aanschuiven voor een potje 'Flip-cup' aka bier estafette. Met een deel van de groep gaan we daarna tuben naar bar 2, dit blijkt nog geen 50 meter verderop te zijn...gaat goed zo ;). Mike voelt zich niet top en het wordt al iets later dus we besluiten om echt te gaan tuben, zo'n uurtje lang dobberen we op de rivier, zwaaien we naar Chinezen in kayak's en worden we door 2 jongetjes aan de kant getrokken. Na ons komt een groepje Koreanen binnen, die helemaal ladderzat zijn geworden bij de Bucketbar, naam zegt genoeg volgens ons ;)
    Helaas geen foto's van, want je wordt helemaal nat en dat vindt de camera niet zo leuk. Wel ons duik-ei voor het eerst gebruikt om het geld en de sleutel van de kamer droog te houden.

Ook hebben we nog een grot bezocht waar mooie stalagmieten en stalagtieten hangen :)

5-Sterren Wellness voor onze Bedbugs

September 16, 2015 in Laos ⋅ ⛅ 30 °C

We hebben nog steeds last van bedbugs (zie ook eerdere posts). Deze vampier beestjes houden ons uit de slaap 's nachts en vinden ons bloed heel erg lekker (brr).

Na veel research op internet te hebben gedaan (opvallend weinig verhalen van reizigers hoe zij ervan af komen), ziet Mike een verslag staan van iemand die als suggestie de sauna oppert. De bedbugs gaan namelijk dood bij temperaturen van 50 graden of hoger.

Dan zit er maar 1 ding op: naar het meest luxe 5-Sterren hotel in Laos, het Plaza gaan en daar gebruik maken van de sauna!
    De meneer bij de sauna kijkt wel een beetje raar op als wij ons verhaal vertellen (hij snapt er geen hout van). Hij denkt eerst dat wij zelf van de sauna gebruik willen maken. Na het laten zien van een plaatje van een backpack heeft hij ervan gemaakt dat onze tassen nat zijn en dat we deze willen laten opdrogen in de sauna. Na 3 keer te hebben uitgelegd dat het om bedbugs gaat laten we deze meneer maar in de waan dat onze tassen inderdaad nat zijn. Na even te bellen met de manager krijgen we toestemming, we kunnen onze tassen de volgende dag in de sauna leggen (zie ook foto). De tassen hebben er bijna 3 uur ingelegen en nu fingers crossed dat alle bedbugs dood zijn. Afgelopen 2 nachten hebben we nog geen bedbugs gevonden, dus we blijven hoopvol.

Hopelijk heeft het geholpen!!!

9/19/15Reply

En geen last meer? Foto's onder alle Posts nog een keer na elkaar bekeken, ziet er top uit! Geniet e nog van x Alice

Vientiane

September 13, 2015 in Laos ⋅ ⛅ 31 °C

Vientiane, de kleinste hoofdstad die we gaan tegenkomen op onze reis, maar een half miljoen inwoners. Als je rondloopt heb je ook meer het idee van een dorpje, heel gemoedelijk gaat het eraan toe. We kwamen aan op een zondagochtend en alle winkeltjes waren nog gesloten, het was zelfs lastig om een ontbijtje te scoren.

Wat is er te doen in deze hoofdstad van Laos? Niet veel eigenlijk. De enige reden waarom reizigers hier blijven hangen is de vele ambassades van omringende landen om een visum te scoren, zo ook wij. First thing maandagochtend meteen naar de ambassade van Myanmar, hier krijgen we te horen dat we woensdagmiddag ipv woensdagavond het visum kunnen ophalen, mooi, want dan kunnen we meteen door naar VangVieng, Tubing Capitol of the World ;)

In de tussentijd zijn we naar het bezoekerscentrum van COPE geweest. Deze organisatie zet zich in voor de inwoners van Laos welke een ledemaat zijn kwijt geraakt door 'bombies' (Clusterbommen). Laos is het land waarop de meeste bommen zijn gevallen per hoofd vd bevolking. Terwijl ze niet eens in oorlog waren (het gaat hier om de Vietnam oorlog). Dagelijks worden er nog bommen gevonden die niet ontploft zijn en ook dagelijks raken er mensen gewond en verliezen armen/benen. Deze COPE organisatie verzorgt protheses en fysiotherapie aan de gewonde Laotianen. Hierdoor tellen ze weer mee in de samenleving, een geweldig initiatief!!

Pakse and the Bolaven Plateau

September 11, 2015 in Laos ⋅ ⛅ 15 °C

We vonden het weer eens tijd om onze motor-rij-skills bij te werken en wat is nu een betere plek dan de 'Southern Swing' in Laos :)
    Bij Miss Noy (heel lief vrouwtje) hebben we een semi-automatic scooter gehuurd, dat betekent schakelen met je voet, maar nog geen koppeling. Anika is even voor een oefen rondje geweest en dit ging best aardig, dus we besloten op weg te gaan voor 'The Big Loop'. Na 40 km rijden kwamen we in onze eerste regenbui terecht en na een half uurtje schuilen leek het niet op te klaren. Zelfs de locals gebaarden naar ons dat het zo nog wel even door kon gaan. Wij moesten toch verder dus zijn (met regenponcho aan) op de scooter gestapt naar Tad Lo, een mooi authentiek dorpje met 3 watervallen. De vrolijke kinderen onderweg maakten de regen meer dan goed. Het 'sabaidee' (hello) in Laos is tot nu toe verreweg de leukste hello van onze reis.
    Na een nachtje slapen in een heerlijk bed gaan we vroeg op weg naar de Tad Soeung waterval en door via Sekong (mooi stukje jungle) naar het dorpje Ban Nong Oy. Hier is 1 GuestHouse en ook maar 1 restaurantje waar wat aangewaaide dorpelingen zaten. We konden alleen maar Noodlesoup krijgen, niet onze favoriet, maar weinig keus.
    De volgende ochtend zijn we een stukje terug gereden zodat we voldoende de tijd hadden om een aantal watervallen in de jungle te bekijken. Dit bleek in het regenseizoen een hele klus, maar met wat hals brekende toeren en vallen en opstaan zijn we toch bij een aantal geraakt. Anika is zelfs nog in een waterval gedoken omdat het glad was, dit was wel verkoelend na de warme wandeling door de jungle. Gelukkig niet de grootste, deze hebben we trouwens toch niet kunnen vinden in de jungle en zijn we misgelopen, hetzelfde overkwam een ander stel daar aanwezig.
    Een mooie 3 dagen door het Bolaven Plateu, o ja, Mike vond de koffie heel lekker ;)

M Tijm

Wow wat een natuurschoon!

Champasak

September 8, 2015 in Laos ⋅ ☀️ 11 °C

Na alle tempels van Angkor vond Mike (het moet niet gekker worden) het een goed idee een extra stop in te lassen in Champasak, waar nog een Angkor tempel te vinden is. Wat Phou, werkelijk een van de mooiste tempels die we gezien hebben. Niet zozeer de ruïne zelf, maar de combinatie met de schitterende ligging op een berg maakt een bezoek erg bijzonder.
    Verder is dit dorpje totaal niet toeristisch, maar heeft Mike hier wel de lekkerste friet en mayo (ook bijna enige) van de reis gegeten. Een Waal was hier net een cafe/restaurant begonnen en had zijn eigen geheim voor de friet (wij weten het nu, maar het geheim van de smid verklappen we natuurlijk niet). Deze man was ook zo vriendelijk ons voor een zacht prijsje mee te nemen naar onze volgende bestemming, Pakse. Zo kwamen we aan in Champasak als een kudde vee en vertrokken we in alle luxe.

Been there "Dondet"

September 6, 2015 in Laos ⋅ ⛅ 24 °C

Op doorreis naar Laos hebben we nog een heuse wolkbreuk mogen trotseren midden in het centrum van Phnom Penh. Het water stond op sommige plaatsen bijna tot Anika haar middel. Gelukkig was het weer in Si Phan Don (4 Thousand Islands) erg goed en hebben we genoten van ons eerste verblijf in Laos. Wederom een stukje Mekong, maar in onze ogen mooier dan de Mekong in Vietnam (we worden verwend).

De tijd hebben we hier doorgebracht in een hangmat en eens nagedacht over wat te doen in Laos, daarnaast hebben we een dagje met de fiets de omgeving verkend. Van watervallen (stroomversnellingen) tot het spotten van de met uitsterven bedreigde Irrawaddy dolfijn.

Ondertussen zijn we aangekomen in Champasak met de ‘VIP’ bus. De ‘VIP’ bus was dusdanig goed geregeld dat we eerst een half uur ruzie hebben staan maken met de chauffeur en consorten. Er waren meer plaatsen verkocht dan er beschikbaar waren in de bus en dat betekende dat een van ons twee maar ergens tegen de deur geplakt moest hurken. Nadat alle backpackers in het busje eens goed uitgehaald hadden naar de organisatie, vertrok de persoon die ‘verantwoordelijk’ was met de staart tussen de benen. Uiteindelijk hadden we geen andere keus dan instappen (en gewoon betalen voor de stoel die je niet had), waarbij onze bacpacks bovenop de overige backpackers werden gegooid. Welcome to travelling in Laos!

M Tijm

Huh! Dat zijn zeker heavy rains

Sweet Dreams

September 2, 2015 in Cambodia ⋅ ⛅ 28 °C

Helaas konden we de bed bugs perikelen niet helemaal achter ons laten, omdat we op onze tussenstop naar Koh Rong Samloem in Sihanoukville opnieuw werden getroffen in het holst van de nacht. Ondanks dit feit besloten we om er zo weinig mogelijk van aan te trekken en te genieten van het eiland (nadat we de toilettas van Anika die het leed leek te veroorzaken ‘veilig’ opgeborgen hadden in een luchtdichte zak).
    We hebben besloten om onze 'joker' in te zetten, tijdens ons afscheidsfeestje hebben we van de meiden van jaarclub PUUR een 'luxe verblijf naar keuze' cadeau gekregen.

Onze bootreis naar het eiland hadden we gecombineerd met een heerlijke snorkeldag om een beetje te ontspannen na de opgebroken nacht. Dit was een erg geslaagde dag met veel moois onder water. Toen we op het eiland arriveerden, werden we enthousiast ontvangen en gevraagd om nog een half uurtje geduld te hebben. Ze waren druk bezig met het bouwen van een toilet en douche en dit zou binnen een half uur afgerond worden. Dit was al een bonus, want bij de omschrijving stond een gedeelde douche en toilet op het strand. Zo kregen we iedere dag uiteindelijk een stukje meer van onze kamer (handdoeken, wc-borstel, prullenmand, etc.). De eigenaren (twee stellen uit Oekraïne) waren echt super, het eiland was prachtig en het eten was erg goed. Helaas was het weer voor het eerst op onze trip echt regenseizoen waardig, maar tussen de stortbuien door was het zeker genieten. We hebben nog een mooie sunset meegepakt aan de andere kant van het eiland (na een hike door de jungle tussen de apen) en de full moon was ook mooi en helder. Helaas was er geen ‘Full Moon’ party, omdat er simpelweg bijna geen toeristen waren en dit blijkbaar alleen in het hoogseizoen plaatsvindt. Jammer, maar helaas! We hebben ook nog twee keer de wekker gezet voor een onvergetelijke sunrise, maar door de stromende regen was het een kwestie van wekker uit en omdraaien. Aan het einde van ons verblijf kregen we van Andrej nog een wensballon om op te laten, een erg leuk gebaar!

Nu zijn we weer terug op het vasteland, hebben we weer wat schoonmaakacties ondernomen tegen onze ongewenste medereizigers en maken we ons op voor de reis richting Laos.

Carina. Weer veel meegemaakt! Wat is dat bruine zwemmende dier?

9/7/15Reply

Fijn dat jullie genoten hebben van jullie "joker". Hopelijk hebben jullie de beestjes nu echt achter je gelaten en kunnen jullie weer lekker genieten!!

9/15/15Reply

Gave plek!