Around the world 2016

April - August 2016
A 121-day adventure by Annet Read more

Kyoto

April 19, 2016 in Japan ⋅ ⛅ 15 °C

Vanochtend zijn Maija en ik aangekomen in Kyoto na een oncomfortabele nachtbusrit vanuit Tokyo. Bijna de bus gemist, omdat we de bushalte niet konden vinden! Rennen met 2 zware tassen gaat ook niet heel soepel. Maar gelukkig waren we 1 minuut voor vertrek bij de juiste bus :O

Na een dutje in het hostel zijn we op pad gegaan naar Arashiyama, waar een bamboo forest en een monkey park te vinden zijn. De omgeving is prachtig en heel anders dan Tokyo. Er staat nog genoeg op de planning voor de komende dagen: fietsen door de stad, dagje naar Nara en Osaka, naar een tempel op Koya-san. Maar nu eerst sushi eten!

Kyoto: deel 2

April 21, 2016 in Japan ⋅ 🌧 16 °C

Op de 2e dag hebben we van het mooie weer genoten door weer een fiets te huren om de stad te verkennen. De tempels liggen aan de rand van de stad, dus eigenlijk is een fiets ook heel handig daarvoor. Een van de highlights was een prachtige gouden tempel: Kinkaku-ji. Het park was wel ontzettend druk. Volgens mij heb ik nog nooit zoveel toeristen bij elkaar gezien!

Verder hebben we nog een aantal parken bezocht, waar je heerlijk doorheen kunt wandelen. Hier zagen we ook schilpadden :) 's Avonds hebben we gebowld en karaoke gezongen tot 4 uur met een heel groep mensen uit het hostel. Heeeeel gezellig!!

Gisteren ben ik naar Fushimi Inari gegaan. Dit is een schrijn dat bekend staat om oranje poorten. Deze staan verspreid in een bos op een berg, dus het was een ontzettend mooie wandeling. Omdat het regende was het gelukkig niet zo druk. Dit was misschien wel het mooiste van mijn reis tot nu toe.

Zometeen gaan we richting Koyasan: een berg waarop een dorpje met een aantal tempels ligt. Maija en ik blijven daar een nacht slapen. Het lijkt me een unieke ervaring!

Koyasan

April 22, 2016 in Japan ⋅ 🌙 12 °C

Theedrinken, eten en slapen in een tempel op Mt. Koya. Wat een ervaring!

Koyasan is een tempelgemeenschap/pelgrimsoord bovenop een berg. Het kostte ons een halve dag om daar te komen: bus, 3 treinen, cable car en nog een bus. Eenmaal aangekomen waren we een beetje teleurgesteld dat het 'gewoon' een dorp in de bergen is met huizen, verkeer, winkels en daartussen de tempels. We hadden namelijk verwacht dat er slechts een aantal tempels in het bos zou staan. We konden onze tempel dan ook niet gemakkelijk vinden, omdat er huizen voor stonden :) Eenmaal aangekomen komt een oude monnik ons verwelkomen en gebaart dat we slippers aan moeten doen en hem volgen. Hij wijst ons naar onze kamer, wat een slaapkamer is en een woonkamer met daarin eigenlijk alleen een tafel en kussentjes om op te zitten. Dan komt een jongere monnik, die Engels spreekt, ons uitleggen hoe het werkt. Er zijn behoorlijk wat regels: we moeten om 18:00 terug zijn voor het eten, na 21:00 mag je de tempel niet meer verlaten, om 6:30 moeten we naar het ochtendgebed en de pyjama die we krijgen mogen we absoluut niet aandoen naar het ochtendgebed (is dat even jammer).

We hebben nog een paar uurtjes voor het eten, dus gaan een paar andere tempels bekijken. Ze zijn erg mooi en we krijgen ook een theeceremonie in een van de tempels. Ook leuk om de grootste zen rock garden van Japan te zien.

Terug in onze tempel komt de monnik ons eten brengen. Het is allemaal zelfgemaakt en vegetarisch. Alles behalve de rijst is koud en er is veel tofu en gepekelde groenten. Ik heb er niet echt van genoten ;) 's Avonds hebben we helemaal niks gedaan--er was ook niets te doen behalve zitten en lezen. Het ochtendgebed was wel interessant. We hebben een half uur geluisterd naar het gebed van de monniken wat klonk als een heel vaak repeterend wijsje terwijl de kamer zich vulde met wierook. Daarna wordt het ontbijt weer naar onze kamer gebracht. Het is precies hetzelfde als het avondeten haha.

Toen zijn we de rest van het dorp gaan bekijken. Er is een prachtig pad in het bos, waar een gigantische begraafplaats te vinden is. Dit vond ik het mooiste aan Koyasan. Aan het eind is een mausoleum van een belangrijke boeddist te vinden. Na 2 uurtjes hebben we alles in het dorp gezien en gaan we weer terug naar de bewoonde wereld.

Osaka

April 23, 2016 in Japan ⋅ ☀️ 22 °C

Onderweg terug vanuit Koyasan zijn Maija en ik Osaka gaan bekijken. Het is er druk en er zijn veel winkeltjes en eettentjes op straat. Het ziet er naar uit dat het nachtleven hier heel gaaf kan zijn, maar dat maken we niet mee omdat we alleen die middag blijven. Er zijn veel dingen vergelijkbaar met Tokyo, maar toch is de sfeer iets meer laidback en de mensen lijken wat meer alternatief.Read more

Nara en Kyoto

April 24, 2016 in Japan ⋅ ⛅ 21 °C

Voordat Maija en ik de nachtbus naar Tokyo nemen, hebben we nog de hele om highlights te bekijken. We gaan naar Nara, een stadje ten zuiden van Kyoto, waar veel tempels staan en overal herten loslopen. Ze zijn helemaal niet schuw, omdat ze overal hertenkoekjes krijgen die op straat worden verkocht. Ik had Nara op tv gezien en wilde hier heel graag naartoe! Ben blij dat het is gelukt :) In Nara staat ook de grootste tempel van Japan: Tōdai-ji, met daarin een gigantisch boeddhabeeld en andere beelden. Jammer dat je op de foto's niet goed kan zien hoe groot en indrukwekkend het is.

's Middags ga ik nog naar Kiyomizu-dera tempel in Kyoto. Deze is gebouwd tegen een berg aan en staat daarom op palen.

Cairns

April 29, 2016 in Australia ⋅ 🌧 26 °C

De eerste dag heb ik een beetje door Cairns gelopen en het verbaast me dat er zo weinig te doen is. Er zijn wel veel hostels, bars, clubs en reisburo's die tours verkopen. Er is ook een botanische tuin en een lagoon (soort zwembad). Maar het is vooraal een party town voor backpackers. Eerlijk gezegd valt het een beetje tegen na Japan, waar zo ontzettend veel te zien is. En men zegt dat er in de overige plaatsen aan de oostkust nog veel minder te doen is! Ik ben benieuwd.

Vrijdag heb ik een tour naar Cape Tribulation en de Daintree forest gedaan. Dat was heel gaaf. We hebben eerst door het regenwoud gelopen, vervolgens een picknick gedaan op het strand van Cape Tribulation. In het regenwoud zaten de grootste spinnen die ik ooit heb gezien. 's Middags hebben we een boottocht over de Daintree river gedaan, waar we krokodillen hebben gezien! 3 grote en 1 baby van zo'n 3 weken oud. Als laatste nog naar Mossman gorge, een rivier met grote stenen erin, maar je kunt er wel zwemmen.

In het hostel was donderdagavond een feest met een kroegentocht. Erg gezellig en het leukste van alles is dat ik een prijs heb gewonnen: een 3 daagse trip naar Fraser Island! Ik was toch al van plan dit te gaan doen met Elianne. Heel fijn dus!

Great Barrier Reef

May 1, 2016 ⋅ ⛅ 28 °C

Inmiddels ben ik al een paar dagen in Australië en het is vooral erg ontspannen! De foto's van Japan en de eerste dagen Australië zijn ook geüpload.

Gisteren ben ik gaan snorkelen in de Great Barrier Reef. Dat was zo ontzettend mooi! Ik ben heel erg blij dat ik dit heb gedaan. Ik heb koraal en vissen met alle kleuren van de regenboog gezien en zelfs een haai! Omdat het stinger season is, werd het aangeraden een pak aan te doen. Dat is waarom ik in het blauw gekleed ben :) Op de foto's kun je helaas niet zo goed zien hoe mooi de kleuren echt waren. Wel heel gaaf om de onderwatercamera eindelijk te kunnen gebruiken :D

Aan de hele relaxte sfeer moest ik wel even wennen, omdat ik juist heel veel dingen wil doen elke dag. Nu verspreid ik het gewoon over meerdere dagen en tussendoor hang ik een beetje bij de lagoon. Het is meestal ook te warm of het regent te hard om veel te ondernemen: het is hier . Nu ik het rif en het regenwoud heb gezien, heb ik wel heel veel zin in de rest van mijn reis!

Magnetic island & Townsville

May 6, 2016 in Australia ⋅ ⛅ 29 °C

Onderweg naar Townsville kreeg de bus een lekke band. De chauffeur, een oude man met kunstheupen, moest hem zelf vervangen! Dat duurde 2 uur (de reserveband loskrijgen was bijna onmogelijk), waardoor ik te laat in mijn hostel aankwam en voor een dichte deur stond. Gelukkig vond ik een ander hostel om de hoek, dat ook nog eens onwijs mooi was! En ik kreeg een hele kamer voor mezelf, heerlijk. Geluk bij een ongeluk :)

Na een dag een beetje in Townsville rond te hangen, ga ik de volgende dag naar Magnetic island met een vroege ferry. Je kunt er mooie wandelingen maken, dus je kunt beter vroeg gaan als het nog niet zo warm is. Ik heb de Forts walk gedaan: een wandeling van zo'n 2 uur langs gebouwen uit de 2e Wereldoorlog. Bovenop de berg heb je een practhig uitzicht over het hele eiland. Tijdens deze wandeling zou je koala's kunnen spotten. Toen ik op de weg terug bijna aan het einde de hoop had opgegeven, zag ik er gelukkig toch nog een. Zo schattig!

Daarna heb ik nog naar een aantal baaien gewandeld. Het was behoorlijk warm en vermoeiend, maar om dan beloond te worden met een strand helemaal voor jezelf is toch wel bijzonder. Er kwam op een gegeven moment een man die me wel met de auto terug naar de bushalte wilde brengen. Hij was een beetje creepy, maar ik had echt geen zin meer om nog verder te lopen haha.

Voordat ik terug naar Townsville ging, heb ik even bij de rock wallaby's gekeken. Ze zijn helemaal niet schuw: ze eten uit je hand. Heel lief!