Satellite
Show on map
  • Day 30

    10-8 Nivå

    August 10, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 18 °C

    Weet je wat het allerleukste is als er héél slecht weer wordt voorspeld?
    Als het dan niet uitkomt. Tenminste: niet op míjn hoofd.
    Ik was crisis vroeg wakker en aangezien het vanaf 9 uur zou gaan regenen en vanaf 11 uur onweer met hagel, dacht ik: ff opschieten, kan ik nog een uur droog fietsen en daarna zien we wel weer verder.
    Ik was ook wel benieuwd hoe lang ik er nou over zou doen naar Dronningmølle. Nou, dik 2 uur, maar dat had ook te maken met waarschijnlijk een bordje missen en braaf langs de kust blijven rijden. Hoe moeilijk kan het zijn? Mijn mooie pad wordt opeens "onderhouden" met een laag grind waar zelfs mijn dikke banden geen chocola van kunnen maken. Ik duwen. Wordt het daarna een ezelspoor en ik zie in de verte de struiken helemaal naar elkaar toe komen. Iemand zegt dat er rechts van me een weg is, het is niet ver. Nee, maar wel hoog. Het lukt uiteindelijk met alle tassen van mijn fiets. En terwijl ik omhoog duw, til en zweet zeg ik tegen mezelf: maar het is nog wél droog!
    En boven loopt een prachtig asfalt fietspad.
    In Dronningmølle is een beeldenpark. Alleen staat het nergens aan gegeven en ik heb geen zin om te gaan vragen. (Oh ja, ik had gisteren een citymapje meegenomen kom ik zojuist achter. Daar staat het op. Oen)
    Dus door naar het klooster van Esrum. Hartstikke mooi plekje. De uitleg is ook in het Engels gebaart de kaartjes verkoper. En ik geloof het niet. En ik wil fietsen nu de zon nog schijnt. Dus tot mijn schande bezienswaardig ik het klooster niet van binnen.
    Dan een prachtige rit langs Esrum Sø (meer van Esrum). Totaal niet fotogeniek maar leuk. Rij helaas weer verkeerd (volgens mij stond het bordje niet goed) en moet voor straf langer langs de drukke weg. Vlak voor Sorup wordt het wel heel erg donker en het begint te spatten. Een vrouw die bramen aan het plukken is spreekt me aan en we staan een tijd te kletsen,.... in de zon. Fiets ik daarna door: straat zeiknat!
    Ik maak een foto van Fredensborg slot, er staan wachters, dus de kroonprins is thuis. Dat weet ik van die vrouw. Wat draait die wacht raar om. Hij heeft er wel een speciale draaisteen voor.
    Route 36 wordt zo nauw en slecht dat ik denk dat ik weer verkeerd zit. Maar nee, dit hoorde zo. Omdat het weer ernstig gaat rommelen en ik ook geen zin meer heb, snij ik een stuk af. Ik kan de binnentent een beetje laten drogen voor het opzetten, maar terwijl ik onder de douche sta: bui.
    Daarna in de zon nog een poging gedaan tot vogelen bij een meertje. Kost al moeite om het meertje te vinden. Van de drie mogelijkheden pak ik precies de enige die niet klopt. Maar het komt goed, behalve met die vogels. Wel veel koolmezen gezien. Fish & chips gehaald en lekker voor de tent op gegeten. En om 7 een keiharde bui, zo een die klinkt als een hogedrukspuit. Maar ik voel de zon alweer.
    Wat een heerlijke dag!
    Read more