2021 Denemarken

July - August 2021
A 41-day adventure by Astrid Read more

12-7 Kollund

July 12, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 24 °C

Sapperdeflap. Ligt dat aan mij of wordt door Duitsland rijden een steeds grotere crime? Vanaf Bremen tot Hamburg bijna continue "wegwerkzaamheden" met bijbehorende files, al zijn er niet vaak mensen aan het werk. Daarna heb ik echt de A7 naar Flensburg niet gezien. Mijn navigatie doet het niet. Niet zo heel gek, zonder kaarten van Duitsland, al had ik gehoopt dat het goed zou gaan op snelwegen. Die kent ie nl. wel. Maar helaas. Dus beland ik eind van de middag in Hamburg. Blij dat ik daar niet woon. Duurt bijna een uur voordat ik er weer uit ben.
    De grens met Duitsland viel heel erg mee, niemand te zien. En dan de grens met Denemarken. Zou ik toch nog een pcr test moeten? Er zit wel echt iemand in een hokje, maar die wappert me meteen door. Ik hoef niet eens die QRcode te laten zien!
    Helaas gaan de campings minder makkelijk. De auto moet binnen op de camping, voor 1000 kronen, dat is 133,33. Dat vind ik toch een beetje veel geld voor parkeren. Dus ik parkeer op een parkeerterrein in Sønderhavn.
    Briefje in de auto dat ik echt weer terug kom.
    Terug naar de camping. 1 nacht kost 170 kronen! Dat wist ik eigenlijk wel. Maakt die 1.000 wel minder duur....
    Zo moe dat ik bijna niet in slaap val. Het is ook stik benauwd, ondanks dat het keihard waait.
    Het springkussen laten ze voor negen leeg lopen, da's handig.

13-7 Aabenraa

July 13, 2021 in Denmark ⋅ ☁️ 24 °C

Vannacht besloten dat ik in Aabenraa ga proberen de auto neer te zetten. Straks slepen ze hem weg...
    Ik ben laat wakker en dus om een uur of 11 in Aabenraa. Daar mag ik niet meer gratis de auto laten staan, maar wel voor 10 kronen per nacht (afgedongen van 20). Deal. Voelt toch beter. Blijf ik ook nog een nacht, en ga op mijn gemak shoppen in Aabenraa en dan vanmiddag lekker voor de tent.
    Goed plan. Gelukkig breekt op het moment dat ik alles heb de zon door (knetter benauwd weer) waardoor ik er achter kom dat ik alleen de glazen van mijn wissel-bril bij me heb, en niet mijn bril. Grrrrr. Dat is toch echt eerste levensbehoefte bij fietsen. Eerste handige bril is 200 euro. Aangezien ik zeker weet dat ik er dan helemaal meteen op ga zitten; dat moesten we maar niet doen. Gelukt voor 900 kronen met 70% korting. Toch nog 36 euro, maar vooruit maar. Lelijk maar lekker en functioneel.
    Gelukkig heeft de camping wifi, kan ik geld overboeken van een spaarrekening. Was ik thuis al 3 keer gaan doen, maar toch niet gedaan.
    Nu kan ik zelfs op dit tempo nog even vooruit.
    Er komen nog 2 losse fietsers aan, een Deense en een Duitse mevrouw van 75. Leuk om even met ze te kletsen. Brigitte, de Duitse, wil niet op de foto. Hanna (?) wel.

14-7 Saed

July 14, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 27 °C

Ik heb gisteren zo weinig gegeten, dat ik nu veel te veel brood heb. Dus ontbijt ik nu maar met een broodje ipv havermout. Na een half broodje zit ik al vol. En dan half 9 echt op weg. Heerlijk. Mooie route door bos, graan, mais aardappels. Gaat nergens over maar heerlijk rustig. Ik ben blij.
    Pauze blijkt wat moeizamer, het is inmiddels aardig warm (35 graden), maar de schaduw moet ik delen met te veel vliegen. Om half 2 pas redelijk vliegloos in de schaduw kunnen liggen. Ik doe een extra rondje ri Padborg. Natuurlijk verder dan ik dacht. Het museum over reddingsdingen heb ik geen zin in. Wel een mooi bos inderdaad. Dan ri mini camping 3 km voorbij Saed. Ik word een beetje niet lekker van de warmte en mijn kont doet zeer. Kom ik vóór Saed langs een soort SVR, maar dan echt klein. Helemaal leuk. Er zijn ook 6 jonge kittens. 4 uur staat de tent, 76 km. 's Avonds op de koffie gevraagd door 3 Duitse fietsers, waarvan er 2 wat Nederlands verstaan, één vanwege Nederlandse vader, de ander vanwege Nederlandse vriendin. Gezellig. Na tanden poetsen nog een tijd naar de kittens staan kijken die nu druk aan het spelen zijn.

15-7 Ballum

July 15, 2021 in Denmark ⋅ ☀️ 22 °C

Ondanks nog 2 kletsjes en naar de kittens kijken, om 8 uur weg. En dat terwijl die rode kat vannacht 2 keer probeerde mijn eten te stelen. Dat had ik al verwacht, dus alles zat goed in de tassen.
    De route Noord langs de spoorlijn heeft infoborden, héél veel Deens en een mini vertaling in Engels en Duits (EU heeft mee betaald, vandaar). Toch leuk. Tønder is ook leuk, minder specta dan gedacht. Maar mijn kont doet nu al zeer, dus ik neem de tijd en wandel een uur rond. De VVV gaat pas om 11.00 open maar er zijn infoborden. Die zijn in het Deens. Vertaling kan met QRcode, maar ja, moet je internet hebben. Goede oefening in gewoon kijken en genieten zonder te weten waar je naar kijkt. Lukt al een beetje. Gelukkig heb ik gisteren beter voorbereid dan de dag ervoor, dus door naar Løgumkloster. Onderweg tracht ik pauze te houden, maar er zijn echt teveel vliegen en horzels. Klooster en kerk zijn mooi, relaxed, stokoud, en het nabijgelegen refugium heeft WiFi waar ik dankbaar gebruik van maak. Ik heb alleen nog geen honger. Dus door naar Ballum. Plan was eerst nog weer zuid, maar dan moet ik alleen maar langer langs een dikke weg weer terug Noord. En het is gelukkig blauwer dan gisteren en het gaat steeds harder waaien. Lekker koel, maar wel schuin tegen. Ik ben heel blij met mijn nieuwe bril! Het valt me niet mee. Ik ben blij als ik een blikje vind en even kan afstappen. De route is een heel stuk langs een "echte" weg al valt het verkeer best mee. Toch minder leuk, maar: er zijn hectometerpaaltjes! Km teller blijkt ondanks de nieuwe banden nog best te kloppen.
    In Ballum nog een kilometer door, want daar zou een natuur camping zijn. Als ik op het blauwe stipje op de app sta en nog niets zie, vind ik het best en waai terug naar de "echte" camping. Prijs valt mee, ze hebben pizza, helemaal fijn, mijn bij elkaar geraapte gratis biertje erbij. Mjum! Alle stormlijnen vast.
    Mijn zadel 1 klikje verzet. Ik zie het verschil niet eens, maar ik hoorde hem klikken. Hopelijk helpt het.
    Ik kan 's avonds mijn trui aan. Lekker hoor. En net als ik wil gaan tanden poetsen, zie/hoor ik een vogel. Kan hem niet vinden in mijn boek. Hij zegt alleen tuut tuut. Foto bij Løgumkloster.

15-7 Løgumkloster (Ballum deel 2)

July 15, 2021 in Denmark ⋅ ☀️ 21 °C

De route vanaf Løgumkloster staat vooral goed aangegeven als je achterstevoren fietst. Gelukkig heb ik gisteren mijn kaart al beter leren kennen en kan ik het al bijna zonder bordjes.

16-7 Mandø

July 16, 2021 in Denmark ⋅ ☀️ 22 °C

Ik denk 3 keer: zo mijn oorbellen indoen. Ga vervolgens inpakken, en schut de tent uit, want er is allerlei pluis ingewaaid. Niet zo slim als je oorbellen nog in het tentzakje zaten. Grrrrr. Ik vind er 1 terug in de binnentent nadat ik die weer uitgepakt heb. De ander vind ik gelukkig terug in het gras.
    Beetje laat weg dus, terwijl ik gisteravond al betaald heb omdat kwart over 8 me zo laat leek. Huh.
    Dan ri noord. Zodra het noordzeeroute wordt, wordt het wegdek onverhard. En onverhard in Denemarken is prima onderhouden, vlak maar heel rul. Zwaar dus en wind tegen helpt niet. Gelukkig moet ik veel afstappen omdat de meeste veeroosters onfietsbaar zijn. Ik ben blij met mijn nieuwe, nog steeds heel brede banden! Ik ploeter dapper door, besluit Romø letterlijk links te laten liggen omdat ik 2 keer 10 km over zo'n drukke weg niet zie zitten. Gidsje was ook niet enthousiast over het eiland.
    Tot mijn verbazing gaat de noordzeeroute 5 km langs de eerste echt drukke weg die ik hier zie. Terwijl mijn kaart een lokale route weer naar de kust aan geeft. Doen we dat. Wordt op de helft onverhard, maar langs de kust onverwacht weer asfalt! Mijn kont wordt ontzien omdat ik nu steeds moet afstappen om een hek open te doen. En dan kom ik om 12 uur bij de toegangsweg naar Mandø. Die loopt onder bij vloed. Het lijkt echt laag water, ik durf niet 1 km landinwaarts het tij te gaan checken. Straks ben ik te laat..... Dus hup, en maar heuen. Terwijl de plassen nog op de weg staan, dus het is echt eb. Gelukkig fiets ik iemand achterop die vertelt dat het pas over 1 uur laag tij is. Wordt het toch nog relaxed.
    Lunch op de camping, tent op, wandelen. Veel vogels, parende vlinders en eindeloze wadden. Loop ik daar met mijn zwempak en handdoek 😊. Ben benieuwd wanneer er weer water is. Straks nog ff kijken.

16-7 Mandø deel 3

July 16, 2021 in Denmark ⋅ ☀️ 22 °C

Oh ja, en zo'n half dagje fietsen beviel ook goed. Vooral omdat ik hier wilde wandelen. Een halve dag voor de tent hangen is dan weer minder.
    Corona lijkt hier wel niet te bestaan. Winkeltje/receptie camping was zo vol dat ik buiten heb staan wachten. En die wagen zit ook gewoon vol geladen!
    Om 6 uur is er meer water, maar niet zwembaar.

17-7 Gredstedbro

July 17, 2021 in Denmark ⋅ ☀️ 20 °C

Ik had uitgerekend dat 8 uur hoog tij was. Dus ik kijk om 8.15: hm, meer zand te zien dan gisteravond, da's raar. Toch maar eens even vragen bij de receptie wanneer ik terug kan. 9 uur! Ik dacht op zijn vroegst 11 uur. Het museumpje wat ik gisteren vergeten ben omdat ik een coronapas moest laten zien is nog dicht en geeft ook niet aan wanneer open.
    Kwart over 9 vertrek. Ik doe echt een uur over die 7 km. Wind schuin achter helpt niks, de weg bepaald het tempo. Pfffff. Maar wát gaaf. Ik fiets door de Waddenzee! Grijns.
    Dan Waddenzee museum. Mwah. Het ontstaan interesseert me eigenlijk het meest, en dat is maar 1 bord met kaartjes die ik niet snap. Heel veel over (trek)vogels. Daar zitten leuke dingen bij, maar al die opgezette kunnen me toch niet boeien. Die ene die ik gisteren gezien heb heeft tot 2 keer toe geen naam😒. Ik kom Charlotte van Mandø camping tegen.
    Door naar Ribe. Inderdaad héél erg gaaf. Ik sjouw de hele stadswandeling. Onderweg tref ik de Duitsers van de SVR camping. Ik kom Charlotte ook weer tegen. Die wil nog door naar Rømø. Ik moet er niet aan denken. Ik hoef gelukkig niet ver, de camping is maar 1,5 km. Alleen issie vol, zelfs voor fietsers. Gelukkig is het pas 4 uur en heb ik echt nog niet veel gefietst vandaag. Ik ga ri Store Darum, 15-20 km. Alweer gelukkig kijk ik toch nog even in overnatning i die fri. Dus sta ik nu na 6 km in een soort scouting centrum. Ga nog extra water halen omdat de kraan het niet doet. Ben de tent al aan het opzetten: oh, ook geen toilet. Of ik nog nooit wild gekampeerd heb zeg. Bovendien: beter kijken. Het is open en er is water! Heb ik nog soort van gedoucht met mijn waterzak, wat warmte dat snel op zeg! Toch een beetje spannend, maar ook heel leuk.
    Ik geloof dat ik toch een beetje moe en. Zit ik om 7 uur met een trui en donsjack aan thee te drinken. En het is nog 19⁰! 35 km
    Om 21.45 krijg ik nog gezelschap van 2 Duitsers. Die zoeken al vanaf 6 uur naar een plek vanuit het zuiden. Alles was vol, zelfs shelters. Heb ik mazzel gehad of wat?!

18-7 Rindby (Fanlø)

July 18, 2021 in Denmark ⋅ ⛅ 17 °C

De weg waar de scouting aan is, is best druk. En daar moet ik een hele tijd langs. Blijkt een toegang naar een bijna snelweg te zijn. Na 2 km wordt het goed te nakken. Bij Esbjerg snap ik niet waarom ik noord moet langs een vierbaansweg als de veerboot vanuit het zuiden gaat. Ik doe zelf wat. Met je fiets de boot op is een techniek, je fiets moet door het ene hek en jijzelf tegelijkertijd door het andere. Gelukkig word ik geholpen.
    Fanø kan mij niet erg bekoren, veel verkeer. Heel terras alle tafels gereserveerd. Maar dan kom ik op het strand, dat is de fietsroute! En nu durf ik wel want het is niet ver. Gaaf, het is bijna beton, alleen de duintjes vermijden. Sønderho is mega toeristisch. Maar ze hebben wel fish & chips! Joho! Ik loop een rondje dorp, leuk hoor, die huisjes met die rieten daken. En net als ik terug wil gaan: mensen in kostuum. Ik er achter aan. Wordt een optocht naar de molen, waar een optreden is. Welkomstwoord was vast erg leuk, mensen moesten veel lachen. Dan een lange toespraak van de minister van cultuur, ook in het Deens. Dan samen zingen, uiteraard Deens. Dan bruiloftsdansen. Hum, da's 1 dans. Kostuumshow. Leuk, weer Deens maar af en toe versta ik wat. Dan weer zingen, daarna Sønderho dansen. Hé, da's die bruiloftsdans, maar nu mag iedereen mee doen. Hierna komt nog meer zingen. Ik taai af, het is inmiddels bijna 4 uur, ik denk niet dat ik nog terug oversteek.
    Wind tegen terug, ik doe de panorama lus. Langs een eendenkooi. Route staat niet meer aan gegeven maar aangezien ik vlak langs zee moet kan er lijkt mij niet veel verkeerd gaan. Behalve dan dat het steeds ruller wordt. Als ik de haven zie krijg ik het bijna niet meer geduwd. Was gelukkig maar een klein stukje. Ik blijk bij terugkomst op asfalt toch echt op de panorama route gezeten te hebben, achter me staat hij weer aan gegeven.
    Het is inmiddels 6 uur! Zeker weten dat ik niet meer oversteek. Pak de eerste camping: plek, aardige vent die me drie keer in een deuk krijgt. Ik krijg de wifi gratis van hem en een plek achter een héle dikke heg. Nieuw Zeelandse winden hier!
    Ik ga douchen zonder handdoek. Mijn dunne fietstrui droogt eigenlijk nog beter af blijkt! "Beetje" moe. 58 km. Het is nu 8 uur en ik heb nog steeds geen trek! Leve de fish & chips.
    Blij dat ik niet op die andere camping sta, ik hoor de muziek hier!
    Oh, en vanochtend mijn zadel nog verder verzet. Geen pijn in mijn kont meer! Hoera!! Fietst toch leuker.