De heenweg via de westkust

19-10 Picton!

October 19, 2018 in New Zealand ⋅ 🌙 15 °C

Ja! We zijn er! En ondanks daar niet erg op letten: ik lig op schema!
    Vanochtend op weg naar Te Papa museum, leek dicht te zijn, we weten het niet zeker, zijn er nooit gekomen. Via een art galerie (sorry, ik vond het niets) naar de Bucket Fountain in de hoop dat daar wat leuke straten en winkels waren. Was zo. Becky is voor alles geslaagd, ik voor niets (ik wilde ook alleen maar een waka waka en een betere, edoch betaalbare hoofdlamp.)
    Keurig op tijd bij de boot. Bij het roze lintje zou een pinguin moeten nestelen. Wel veel guano gezien, geen pinguin. Overtocht was mega winderig in het midden. Boegwater waait gewoon tot de bovenste verdieping en het is toch geen klein bootje. Ook bijzonder dat die hele boot vol met treinen staat. The Marlborough Sounds waren weer goed te doen qua wind en mooi. Dichtsbijzijnde camping is weer Top 10, geen wind te bekennen. Best lekker voor een keer.

20-10 Linkwater

October 20, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 19 °C

Vreemde dag. We vertrekken naar Havelock, waar we willen kanoën. We komen door Linkwater, langs een camping, maar dat is nog wel ver van Havelock. We bezoeken wel de fair van de school, waar Becky oorbellen van gerecycelde fietsband koopt. Dan door naar Havelock, mooie tocht onder een strakblauwe lucht. Hartstikke leuke camping, waar de campingbaas ons vertelt dat het kanoën helaas uit Linkwater vertrekt. Hij belt nog voor ons, er is nog plek, en adviseert ons terug te gaan. Tijdens lunch met mosselen (Becky) en fish & chips besluiten we inderdaad terug te gaan. Blijkt het een soort kamperen bij de boer. We krijgen ieder een scone en een zakje biks voor de dieren. Om 6 uur lammetjes voeren, we moeten zelf ook eten. Er is een wandeling naar de waterval. Advies om om half 8 te vertrekken, dan zijn er op de terugweg glimwormen in het bos. We hebben het druk!
    De waterval en glimwormen waren prachtig.

21-10 Pelorus Bridge

October 21, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 19 °C

De ochtend in de kayak, na een lange safety-instruction. Maar 3 ipv 4 uur kayakken was voor mijn linkerschouder wel genoeg. Aalscholvers zien nestelen, verder gewoon mooi, maar niets spectaculairs.
    Lunch op Smits farm, want we konden vanochtend het muffinmandje niet meer vinden en ik wilde nog afscheid nemen, want Barbara was zo super aardig, met nog warme chocolademelk voor ons omdat Becky het zo koud had. Zij zat niet met dat mandje; zal wel weggewaaid zijn, vinden we wel.
    Daarna fietsen naar Pelorus bridge. Lekker windje achter, we rijden 25 als het vlak gaat, en het is vooral vlak. Prachtige camping aan een rivier, en nog tijd voor een wijntje en een kletsje in de zon.

22-10 Nelson

October 22, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 17 °C

Becky slaapt uit (kwart voor 8). Na het ontbijt nog een miniwandelingetje naar een waterval. Om 10 uur op weg. We zien een Weka! (loopvogel). Ondertussen is het weer super mooi weer geworden. Twee grote heuvels waren ons voorspeld, daarna alles naar beneden. De eerste viel mee, de tweede niet, en dat alles naar beneden viel ook een beetje tegen. "Beetje" moe. De weg was mooi maar een beetje druk. Camping is ook stroomop maar mooi en rustig.Read more

23-10 Nelson rustdag

October 23, 2018 in New Zealand ⋅ ☀️ 17 °C

Becky gaat 26 km wandelen, ik naar Nelson voor voornamelijk het openluchtmuseum. Omdat ik eerst naar het verkeerde rijd, doe ik ook een klein stukje van het museum met Maori instrumenten (nl. de instrumenten dus). Openluchtmuseum valt tegen, veel replica's en de originelen zijn dan als iets anders in gebruik. Bovendien liggen ze allemaal aan een asfaltstraat waardoor ik niet echt in de stemming kom. Wel leuke verhaaltjes. Boodschappen bij Countdown, geen waka waka te vinden (komt volgende week binnen, da's de derde keer nou), de vioolwinkel heeft geen strijkstokken waardoor ik niet even kan spelen, de Japanse tuin blijkt naast het openluchtmuseum te zijn, waar ik nu niet meer ben. Wel gelezen, verkeerd onthouden. Geen zin om weer terug te gaan, terwijl het niet zo ver is. Wel terug naar Countdown voor alle dingen die ik vergeten was. Moe. Dutje lukt niet. Becky heeft 20 km gelopen en was een uur eerder terug dan ik.Read more

24-10 Marahau

October 24, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 19 °C

Veel fietspad vandaag, en het meeste was super. Daarom was de 23% op gravel wat onverwacht en stortte ik langzaam om. Bij het historische punt zegt Becky terecht dat ze dan waarschijnlijk bij hoog tij zijn geland. 😉
    Mooie dag, schijnt voorlopig de laatste te zijn. Ik wacht even af wat er van klopt, voordat ik besluit wat ik ga doen morgen.

25-10 Wandeling Anchorage

October 25, 2018 in New Zealand

De boottour met de bioloog gaat vandaag niet. Becky verzint om met de watertaxi naar Anchorage te gaan en dan terug te lopen. 12 km en via de kust redelijk vlak, dat moet ik kunnen. Het weerbericht verandert van "vanaf 10 uur regen en dan de hele week", naar "vanaf 12 uur" naar "valt wel mee".
    Hartstikke leuk, ik ben nog nooit op straat in een boot gestapt, we krijgen als extraatje split apple rock en zeehonden en de wandeling is hartstikke mooi en prima te doen voor mijn knieën. Wel een beetje ver. Inderdaad maar 6 spatten regen, wat een mazzel.
    Biertje, regenbuitje terwijl we onder een afdak zitten en daarna weer een heerlijke burger bij de Fat Tui. Rot hoor.

26-10 Takaka

October 26, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 14 °C

Na best wat regen vannacht, word ik wakker van helicopters; volgens mij een bosbrand want ze vliegen af en aan met oranje containers. Ik hoop maar dat ze het snel kunnen blussen.
    De klim naar de grot is zwaar, maar het lukt wel. Het miezert vaag. Bij de grot carrotcake en een pie. Daarna een tour (inmiddels regent het) met een super enthousiaste gids die mega veel weet, maar wel een beetje lang van stof is. Ze zingt haleluja in Maori om de akoestiek te laten horen. Gaaf. Droog als we weer buiten staan.
    Mijn reisgids zegt dat de grot op de top is, daarom klimt het nog 2 km en 150 verder. Grrr. Daarna haarspeltafdaling (grrr) (donsjas en handschoenen aan) en daarna nog dik 20 km tegen de aangewakkerde wind in. Grrr.
    Becky is steeds een stip aan de horizon al wacht ze op cruciale punten op me. Voelt toch niet relaxed.
    En dan kunnen we op de camping nog in de zon zitten! Over het weer echt geen klagen!
    We zijn allebei te moe om nog dik 8 km naar de bron te fietsen, half uur te lopen en weer terug. Doen we morgen, en of we daarna terug fietsen zien we dan wel.

27-10 Pohara

October 27, 2018 in New Zealand ⋅ 🌧 11 °C

We hadden gisteren besloten dat we vandaag zouden kijken of we die heuvel weer terug gingen. Maar eerst Pupu Springs. Ontbijt in de zon, bij de bron begint het te regenen. Toch erg mooi, ik kan me voorstellen dat deze plek heilig is bij de Maori's. Tijdens het klimmetje naar de bron, zie ik het wel zitten om nog terug de heuvel over te fietsen, Becky wil de kust zien, dus we besluiten om in Pohara te gaan staan. En dat vóelt toch lekker. Geen haast meer. Waarom kon ik dat nou zelf niet voelen wat ik écht wilde?
    Inmiddels stort het zo hard, dat we na de lunch in Takaka en de tweedehands winkel ons naar de tv room van de camping haasten. Daar kijken we een film. (Het blijkt een top 10 camping, hahaha, weer korting, jammer dat het dan nog steeds duurder is dan andere campings). Robin de campingbaas geeft ons de tip om een kwartiertje te fietsen naar "de Grove". Goede tip, wauw! Zelfs in de stromende regen. Nadat we de tenten hebben op gezet wordt het droog. Het zou een week regenen, ik klaag niet.
    's Avonds rugby gekeken. De All Blacks winnen. Ik voel me helemaal kiwi😊

28-10 Motueka, afscheid Becky

October 28, 2018 in New Zealand

We fietsen toch te anders, ik voel me toch een beetje opgejaagd. Becky weer als een malle die berg op, omdat ze zich niet zo goed voelde. Terwijl we uitzichtpunten zouden doen. En 8 km 5% op zijn minst kan/wil ik echt niet in 1 keer. Ver na lunchtijd treffen we elkaar pas weer, ik pislink (honger) en zij zich van geen kwaad bewust. Morgen wil ze in 1 keer naar Nelson Lakes NP fietsen, meer dan 100 km. Het gaat haar ook om de prestatie. Ik wil niet. Het is denk ik ook goed om gewoon weer echt mijn eigen ding te gaan doen. Als afscheid hebben we veel cider gedronken en taco's gemaakt. We hebben van elkaar geleerd, zij om af en toe gas terug te nemen, en ik dat af en toe doorstieren ook geen kwaad kan. We zullen elkaars gezelschap wel missen, het was tof.Read more