Nieuw Zeeland Zuidereiland 1

October - December 2018
De heenweg via de westkust

9-12 Balclutha

December 9, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 16 °C

Ik doe in Owaka niet al de boodschappen voor de Gold Trail, want de 4square is daar best heel duur. Wel wordt ik er zeer aangenaam verrast door het toilet. Ik vind het prachtig, gemaakt door schoolkinderen. Ook is daar theepotworld (aparte footprint).
    Ik zwoeg mij via hele korte, maar zéér venijnige klimmetjes naar Nugget point. Geen zeeolifanten, wel op een rots koningslepelaars en in de diepte wat seals, en mooie rotsen bij de point en onderweg omgevallen pancakes.
    De zee bij Kaka point heeft een mooie kleur. En fijn: het onweer waait naar zee. Ik besluit door te gaan naar Balclutha, het is pas twee uur, al begint het weer fiks te waaien. Hebben ze toch op het stuk waar ik het tegen heb, heel lief coulissen gemaakt met bomen. Zo, dat scheelde! Ben ik op tijd voor boodschappen in Balclutha,.. bij de 4square want iets anders kan ik niet vinden. Uhhh, net zo duur, grrr. Aldoor onweerswolken, maar het gaat al 3 uur goed.

8-12 Newhaven, strand

December 8, 2018 in New Zealand ⋅ ⛅ 19 °C

Mag ik 10 foto's, past het nog niet😄
    En speciaal voor Dirk (en mezelf) het verschil tussen fur seal en sea lion.
    Ik vind het nog steeds moeilijk, ik vond die mannetjes seals ook errug groot, of waren dat dan toch lions?

8-12 Newhaven

December 8, 2018 in New Zealand

Veel watervallen, veel kleine steile klimmetjes, af en toe miezer. De watervallen zijn van dit rijtje duidelijk het leukst. Bij de Matai falls krijg je de horseshoe falls er gratis bij. De bomen tijdens de wandelingetjes zijn weer prachtig, aan 1 groeit kaas?
    Jack's blowhole doe ik niet omdat ik dan eigenlijk al moe ben en het geen echte blowhole schijnt te zijn. Ik ga ri. Newhaven, daar schijn je op het strand zeeleeuwen te kunnen zien. Klopt, moet je wel helemaal naar de andere kant van de baai, maar dan heb je ook wat. Gaaf hoor. De lucht doet dreigend dus ik hurry terug en besluit tot de dure camping vlakbij, vanwege het uitzicht en ook omdat ik anders tegen de aangewakkerde wind terug moet. Rekent ze 10 dollar omdat ik fiets! Met 2 voor de douche ben ik dan net zo duur uit als op die ander. 😊. En weertechnisch niets aan de hand natuurlijk.
    Omdat je in die dorpswinkels meestal geen groente kan kopen, knip ik veel bieslook door mijn pasta en knip wat rucola, er staat niet zo heel veel, al is een tuintje hier best heel bijzonder. En omdat voor 2 personen spagetti blijkbaar toch nog niet genoeg eten was, eet ik nu toostjes met pesto (groene!)
    Ik vind dat dat dan maar als groente moet tellen.

7-12 Papatowai

December 7, 2018 in New Zealand

Ook vannacht geen pinguins gezien, ik denk dat je ze pas hoort als ze op het nest hallo zeggen. Heb nog 10 minuten uit mijn tent liggen loeren, maar zelfs met slaapzak was het te koud. En retedonker. Rare hemel met zwarte vlekken.
    Ook geen dolfijnen vanochtend. Heb ik ook niet aldoor voor mijn tent gezeten want ik ging porridge koken.
    Na 12 km langs een baai had ik toch al 120 hoogtemeters geklommen (en gedaald) en de Niagara waterval al bezichtigd. Kreeg ri west wel wind mee, tof is dat. Toch een e-bike?
    Via Macleans waterval (dacht dat ik 15% terug moest duwen en toen was het niet zo, pfjoeh!) en niet de Cathedral caves (hek is maar 3 uur per dag open en nu dus niet), een historic site (zaagmolen en tram), Wilkies lake, een mislukte grot, naar een lookout: hier is nog oorspronkelijk bos met 1000 jaar oude bomen. Huh? Ik heb ze niet gezien, en die zaagmolen dan? De spuitgrot spuit niet zo nu. Ben om 3 uur op de doc camping. De volgende met het mooie uitzicht is te ver weg, vooral omdat daar nog weer 2 watervallen tussen zitten. Ik koop in de winkel een biertje voor 11 dollar! Maar goed dat dat pas buiten doordrong, want het is wel lekker. Gedouched met mijn waterzak.

6-12 Curio Bay

December 6, 2018 in New Zealand ⋅ ☁️ 12 °C

Soms heb ik strontmazzel, en soms niet;
    Blauwe pinguins gehoord vannacht, vlak naast mijn tent, niet gezien. Ik heb nu mijn tent gedraaid, misschien lukt het dan wel (en als het wat helderder blijft)
    Ik blijk de zeeleeuwen al voorbij te zijn (eigen schuld dikke bult, niet goed de kaart gelezen). Da's 26 km heen en idem terug. Hm. Weet niet of ik daar zin in heb. Al staan er hier wel borden dat je niet te dicht bij de zeeleeuwen moet komen.
    Geen dolfijn te zien en die gele ogen pinguin ook niet, maar dat kan allebei nog.
    En dan: vannacht zuiderlicht gezien denk ik!! Ondanks bewolking! Soort stad in de verte, maar dan groen. Yeah! Ook hiervoor hoop ik op minder wolken vannacht.
    En dan en dan: ik doe de forrest walk van 10 min omdat die bomen voor een gedeelte afstammen van die versteende. Vind een leeg blauw ei (silvereye?). Hoor een tuï of is het nou een bellbird, blijf staan kijken, zie ze allebei, blijf nog langer kijken, wie zegt nou wat..... En al die tijd zit de valk die ik al weken wil zien op ongeveer 3 meter afstand! Gelukkig zag ik hem, door de tuï. Wauwerdewauwerdewauw!!
    En dan 's avonds nog een keer op pinguinjacht: tralala. 🤗. Echt goed en lang gezien.
    Oh ja, en die zeeleeuwen garantie voor 52 km: net 2 Nederlanders gesproken, die hadden ze daar niet gezien. Ga ik niet doen dus. Stewart eiland ook niet.

5-12 Curio Bay 2

December 5, 2018 in New Zealand ⋅ 🌬 10 °C

Geen gele ogen pinguins, wel Jurassic forest en springende golven achter waar de pinguins hadden moeten zijn.

5-12 Curio Bay

December 5, 2018 in New Zealand ⋅ 🌬 12 °C

Nou, Murphy heeft in een deuk gelegen vandaag. Bui na bui. Als ik niets aantrok werd ik zeik, als ik wel iets aantrok was het droog voordat ik weer fietste. Hahaha. Zonder overdrijven wel 6 keer of vaker mijn regenpak aan en uit getrokken. Dat was ook wel wat er te doen was onderweg. De wind was gelukkig zuid-west waardoor ik hem niet te vaak pal tegen had en soms zelfs mee. Mijn laatste heuvel kreeg ik kado, ik werd gewoon omhoog geblazen. Nog geen dolfijnen gezien. Ik denk dat ik morgen blijf.Read more

4-12 Ashers

December 4, 2018 in New Zealand

Geen onweer, wel regen gisteravond. Vanochtend ook, dus ik draai me nog even om: half 8! Droog dus ik pak in. Doe nog het museum, leuke opstellingen, info beetje suf. Ik fiets pas om tien voor 11. Weg is druk en saai, dus ik trap extra door. Blijkt 's middags dat ik eigenlijk mijn kruit al verschoten heb. Gelukkig is na Invercargill het verkeer weer iets minder en het weer iets zonniger. Dan ziet alles er toch leuker uit. Dus ik fiets rustig door: onweersbui met gerichte blik op me af. Vind ik eng als ik door weiland fiets, dus opeens kon ik weer heel snel. Mag gelukkig (illegaal) op de camping. Zet in vliegende haast mijn tent op, haal door de hurry mijn halve scheen open: waait het langs. En bedankt Murphy. Heb ik gelukkig wel tijd om door de prachtige tuin (voormalige kolenmijn, nu volgelopen) te lopen.
    Na het eten waait de bui niet langs, maar het is gelukkig vooral regen met wat binnensmonds gerommel. Wordt pas droog nadat ik het opgegeven heb en door de storthoos mijn tanden ga poetsen. Hahaha, die Murphy toch. 😤
    Het onweert hier eigenlijk nooit zei de campingbaas gisteren. Heel uitzonderlijk. Zal wel weer door mijn weer-god komen.

3-12 Riverton

December 3, 2018 in New Zealand ⋅ ☀️ 21 °C

Het onweer van gisteren levert vandaag mooie dampen!
    Geen spectaculaire dag, maar ik ben happy. Nog iets warmer dan gisteren, het asfalt zweet soms teer en dat klinkt alsof je op bubbeltjes plastic rijdt. Ik heb mijn schouders en nek ingesmeerd met zonnebrand. Klein stukje vergeten. Auw.
    Grappig al die mensen (inclusief ikzelf) die steentjes uit grind vissen, omdat iemand een bord heeft neer gezet: gemstone beach. Ik hurry met de tent opzetten, zodat ik nog wat plakspul op die lijntjes kan smeren, hopelijk droogt het dan nog voor het onweer. Nu (19.45) wel wat wolken, maar het zou mij niet verbazen als er niets gebeurt😀.Read more

2-12 Clifden

December 2, 2018 in New Zealand

Sommige dingen zijn te groots voor foto's. Links en rechts bergen met hun top in de wolken, ik door een breed dal met weilanden en heel veel bloeiende brem. Mjum, ruikt zalig. Gemiddeld stroomafwaarts, die heuvel had ik al op de kaart gezien. Viel me toch niet mee en hij was niet eens heel hoog of steil. Kijk ik op de thermometer: 36 graden. En gisteren nog met hemd, t-shirt, dunne en dikke trui en regenjack met capuchon op voor de kou op de boot. Goh, dat mijn lijf dat dan ff niet snapt. Raar hoor.
    Ik probeer nog de Clifdon caves, maar dat is me toch te eng (smal en laag) en te donker met alleen een telefoon als zaklamp. Twee gloeiwormen gezien, ik vind het best en ga terug.
    Eindelijk een gratis camping. Ik ben er knetter vroeg en blijf toch, ondanks dat de volgende "echte" maar 14 km verder is. Veel te leuk.
    Wéér onweer, het rommelt lang van te voren, dus ik heb mijn tanden al gepoetst en geplast, stormlijnen vast (al was het nog windstil). Gelukkig maar, het is op zijn Nieuw Zeelands; in het kwadraat. Op die 2 aanbindlijntjes na, houd ik het binnen droog. Best een beetje eng. Blijft ook boven mijn hoofd hangen🤢