Australia
Cunninghame

Here you’ll find travel reports about Cunninghame. Discover travel destinations in Australia of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Den lilla stugan

January 19, 2017 in Australia ⋅ 🌙 19 °C

Det blev en lång biltur genom stora skogar kantade av överkörda Wallabies. En trevlig paus i Eden med en intressant historia och suverän utsikt över havet. Här passerar valar i augusti-november på sin migration norrut från Antarktis. Från ett utsiktstorn sköts gevärsskott då valarna siktade och då gick man ut med sina fångstbåtar. Späckhuggare som var "bofasta" hjälpte till att jaga in valarna mot harpunerna. En trogen späckhuggare kallades "Old Tom (Gabrielsson)" och hans skelett finns att beskåda på det lokala valfångstmuseet. Så småningom anlände vi till vår stuga vid Lakes Enrrance där vi nu tar det lugnt med två övernattningar. Några hyfsade köttbitar på grillen, lite bubbel och två pyttesmå Tequila före maten och sedan en god middag med lokalt rödtjut i glasen. Det är inte synd om oss!Read more

Lugnt och skönt

January 20, 2017 in Australia ⋅ 🌙 16 °C

I dag var det riktigt lugnt. 2 nätter på samma ställe ger utrymme för lite mer avslappnade aktiviteter. Fantastiskt ställe med stor fiskeflotta och ett innanhav som är väldigt speciellt med en strandbarriär som är 15 mil långt. Ostron till lunch och stekt havsplock till middag; pilgrimsmusslor, flygfisk och lite annat gott. En härlig dag!Read more

Cunninghame