Sharp Dressed Man

July 26, 2017 in the United States ⋅ 🌧 15 °C

Underdressed, in two ways.

Vandaag naar de Cheyenne Frontier Days. Amerika’s grootste Rodeo. Sinds 1897 komen hier cowboys uit heel Amerika samen om in één week voor 200.000 mensen hun vaardigheden met stieren, paarden, kalfjes, lasso’s en pistolen te showen.

Wij zijn er niet bepaald op gekleed....het is matig weer (19 graden en een drizzel regen) en de folklore wil dat iedereen vandaag zijn beste cowboypak uit de kast trekt en aan doet. Daar lopen wij in onze korte broek en t-shirt wat te koud en underdressed bij. (Erica heeft nog wel in de Boot-Barn-tent een paar kekke cowboylaarsjes gescoord)

Er worden herinneringen opgehaald aan vervlogen tijden. Mannen en vrouwen koken in grote Chuckwagons, koetsen waarbij gekookt wordt op vuur. Er is allerhande cowboy prullaria te koop in het cowboydorp. Op gemotoriseerde koetjes en kalfjes kun je de Rodeo nadoen (en er zijn volwassenen die dat doen). Uiteraard is er een standje met pistolen, een winkeltje met berenvellen, ijzeren mokken met rootbeer, een fotobooth met Saloon-thema, een knuffelweide vol vee en maiskolven op een stokkie.

Om 12 uur begint in het enorm stadion de Rodeo. Sien (Robbie's maatje is Amerikaanse Belgische ...of andersom) is gezellig met ons mee. We kijken naar een wonderlijk schouwspel. Uiteraard begint het met een “message” van de sponsoren, waarna de dominee het woord neemt. Brullend roept hij de zegen over het stadion af, dankt de heer voor de koeien, stieren en ander vee en dan (met z'n allen!)...Amen. De cowboys hebben hun blik naar beneden, de rug recht en de Stetson op hun hart. Daarna volgt het luidkeels meegezongen Star Spangled Banner, gezongen door de plaatselijke Imca Marina.

Met een enorme kanonskogel-knal start er een bijzondere voorstelling van ongeveer vier uur. Er is Bull-riding, Paardrijden/Rodeo in verschillende klassen, Bull-fight (van het paard afspringen om een kalf te vangen en die op z’n rug te leggen), Bull-rope (hetzelfde maar dan de 4 pootjes ook nog samen binden), Turnen op het paard, toneelstukjes over Buffalo Bill, ballet met vrouw en paard, nep schietpartijen, supersnel paarrijden met een (sponsor)vlag in je hand, jongleren met een lasso/pistool en zweep, parade van oude postkoetsen, kanonschoten, Miss Wyoming/Nebraska/Colorado/Utah, toespraken van de burgemeester en (“nations best!!!!!) Senator, een praatje met een voor ons onbekende countryster, een hobbelpaardrace voor de kleinsten, clownerie om de stieren af te leiden en junior-bullriding. De cowboys en –girls op de tribunes juichen, eten en drinken 4 uur lang.

En dat alles aan elkaar gepraat door twee onverstaanbaar knauwende Cowboys en muzikaal begeleid door flarden van Sharp Dressed Man (ZZ-Top), Lust for life (Iggy Pop), Born in the USA (Bruce), Highway to Hell (AC/DC) en nog veel meer muzikaal lekkers.

Maar na 3,5 uur op een metalen bankje in de koude wind te hebben gezeten en niet helemaal zeker weten of alles wat we zien volgens de Partij voor de Dieren door de beugel kan, besluiten we in de catacomben van het stadion af te dalen om op de aftandse braderie vol “kunst” en de rommelige Carnival (kermis) onze middag af te sluiten. Na een bliksombezoek aan downtown Cheyenne op naar huis waar we (op advies van Sien) een lekkere hamburger pakken bij de Red Robin in Fort Collins.