Bolivia
Khello

Fremme i Madidi jungelen

February 24, 2015 in Bolivia ⋅ ⛅ 8 °C

Plassen vi skule bo på i tre dager var nydelig og utrolig varmt, etter å ha satte fra oss sekkene og tingene våre fikk vi møte guiden vår Migel. Det som var super var at meg og Mari Elena hadde en guide for oss selv ? så etter å ha hilst på hverandre så spaserte vi en liten tur bare oss tre. På den halvtimen vi gikk fikk vi sett store trær, forskjellige medisiner som blir brukt til forskjellige ting, masse insekter og selvfølgelig myg. Da vi var fremme fikk vi spist litt mat.Read more

"Artesanía"

February 24, 2015 in Bolivia ⋅ ⛅ 8 °C

Etter å ha fått spist, fikk vi vite vi skule få lage en ring av en liten kokos nøtt. Noe jeg synes var utrolig gøy. Kokos nøtten ble sag opp og så ble den pusset med sandpapir. Kjempe gøy å se så mye forskjellige smykker man kan lage av bare naturen. Alle guiden hadde smykker de hadde laget rundt halsen. Fikk også prøve Coca blad, først så måte jeg tygge på en trebitt ved navn "chamario" for å gjøre den bløt, dette smakte da veldig biter. Så sette den oppå Coca blader, strø litt hvit pulver ved navn "soda", så pakke den inn i flere Coca blader før man staper den inn i munnen. Den skal ligge på siden av munnen og kan vare opp til mange timer. Var ganske skeptisk til å prøve det i begrunnelsen fordi jeg trodde man ble på en måte dopet ned eller noe, men eneste effekten den har er at den numer plassen Coca blader er plassert. Så den numet bare halve tungen min og munn ? og folk her gjør det også for å få mere energi og kunne klare seg uten mat i mange timer. For her så må folk klare seg uten mat til de finner noe å jakte på eller finne frukt. Så Coca blader her er en måte å holde energi oppe og metter magen med noe.Read more

Utforske jungelen

February 24, 2015 in Bolivia ⋅ ⛅ 8 °C

Rett etter å ha stapet Coca blader i munnen gjorde vi oss klar til å gå og utforske jungelen med Migel. I dag fikk vi sett så mye, masse store trær overalt og helt utrolig å høre jungelen. Så mye insekter som lager lyder og fugler som synger på sin egen måte. Her så trenger man ikke musikk, her så har jungelen sin egen spesielt måte å lage en fin lyd. Migel vet utrolig mye, er helt fasinert på hvor mye han fortelte og viste oss. Alt han viste har han lært av foreldrene sine, han er oppvokst i jungelen og fortalte at foreldrene hans fortsatt bor i jungelen. Han fortalte oss også at han liker seg i jungelen utrolig godt og bedre en i byen. Han er kunn i Rurrenabaque max tre dager før han vender tilbake. Vi så hvilken medisin som hjelper mot hode pine, når man har løs mage, vondt i magen osv... Fikk også prøve jungel snop som var fra frukten man lager kakao fra. Man suger bare på frøene, dette smakte litt søtt og litt sur og utrolig godt og friskt. Han viste oss også hvordan de hadde det gøy når de var små. Fra ett tre så hang det en husk man kunne svinge seg med ? kjempe gøy var det.Read more

Utforsker jungelen fortsatt

February 24, 2015 in Bolivia ⋅ ⛅ 8 °C

Etter at vi var ferdig med å leke og føle oss som om vi var blitt 10 år igjen, dro vi videre. Migel kapret av en tre for å prøve vannet som var inni den, forfriskende og den smakte som vann man får i spenning fra Norge. Videre gikk vi bare innover jungelen, fikk prøve hvitløk tre, smakte akkurat som hvitløk man får i Norge. Bare at denne får man fra et tre. Er vanskelig å beskrive hva vi så får det er var så mye å se og høre og ikke alltid jeg hadde mobilen lett tilgjengelig for å ta bilde eller filmer. Her så ser man noe nytt hvert sekund. Men det jeg kan si sikkert er at alle burde ta seg en tur til jungelen, er bare en utrolig følelse å være her og lære hvordan folk klarer seg med så lite men allikevel så klarer de å overleve. De arbeider sinsykt hardt men allikevel med smil rundt munnen og er så vennlige og gjør alt for å forklarer eller hjelpe om man lurer på noe.Read more

Dag 2 i jungelen

February 25, 2015 in Bolivia ⋅ ⛅ 21 °C

Kjempe koselig å våkne til jungel lyd av insekter og fugler som synger ?. Etter frokosten så gjorde vi oss klar til å gå inn i jungelen. Her så viste migel oss masse, han lagde vifte til oss av palme blader, veldig imponerende og fascinerende å se. Han viste også et tre som brukes til å å lage vesker og klær. Han var så snill og ville lage veske til oss begge ? Først så kapret han av en tre stamme, så banket han den (helle) med en stein, så med en kniv så skjærte han langs tre stamme nedover. Da han var ferdig så skrelte han på en måte av "skinnet" til treet. Gøy å se på. Etter det så banket han på selve skinet for å få den breiere. Etter det så var han ferdig og vi gikk videre, på kvelden skule han vise oss hva som skjede videre. Vi gikk i 5 timer i dag, vi bare gikk rundt og utforsket jungelen. Vi så to forskjellige aper, og fugler. Etter å ha gått, ble det bading i elven. Så deilig å kjøle seg ned. Og kjempe gøy å leke med leiren fra elven. Etter bading så var vi fremme i camping plass, her fikk vi middag. Da vi hadde spist så ble det å lage smykker igjen ? migel lage en veldig fin ring til meg av kokos nøtt. Her så fride han til og med ? hehe. Han viste oss også hvordan vi skule sy tre veskene våre. Veldig koselig å lage smykker av jungelens ting og tilbringe kvelden ute i det frie.Read more

Dag 3 i jungelen

February 26, 2015 in Bolivia ⋅ ⛅ 21 °C

Dagen i dag gikk veldig fort, først så spiste vi frokost så ble det smykke laging igjen? og Kl 14 ble vi hentet ? verken meg eller maria ville reise, vi har hat det så kjekt og vår guide migel har vært så snill og super flink til å gjøre denne jungel opplevelsen utrolig gøy og bra. Så var veldig trist å måte si hade. Fra camping plass til Rurrenabaque så tokk det 1 time sånn cirka å kjøre med båt langs amezona elven. Da vi var fremme i Rurrenabaque gikk vi til en restaurant for å spise middag. Så var det å gå til "flyplassen" for å ta fly tilbake til la paz. Vi var i la paz Kl 22 så vi var ganske trøtte. På veien så bestemte meg og Mari at vi skule stå opp tidlig dagen etter for å se om vi kunne å ta "death road".Read more

Khello