Brazil
Goioerê

Tournament, day 1

January 28, 2017 in Brazil ⋅ ☁️ 17 °C

Om 7:00 uur op voor de eerste wedstrijden. Eerst een ontbijt dat bestond uit een flink broodje met boter en daarna naar het veld. Er zijn uiteraard meerdere locaties voor de wedstrijden, maar de locatie waar wij speelden was echt alleen een veld. Verder weinig aankleding. Het niveau van de tegenstander was ook nog niet al te best. Zonder een tegengoal werden alle wedstrijden door Laranja Mecanica gewonnen.

Ik mocht de warming up doen en verder vooral ook kijken naar de tegenstanders. Als er goede spelers tussen lopen, willen ze die graag benaderen om naar de academy te komen. Vandaag echter nog niet zo veel talent gezien. Wel bij onze teams, daar lopen wel een paar echt goede spelers rond.

Na een lunch gingen we terug naar de school waar we de rest van de middag vrij hadden. Zo'n toernooi is wel gelijk een mooie manier om de spelers een beetje te leren kennen. En ondanks de taal barrière lukt dat best goed. Ze hebben mij ook al een soort vereenvoudigd klaverjassen geleerd. Een van de spelers was vandaag jarig, dus dat werd gevierd met limonade en een berg gefrituurde snacks. Rond een uur of 23:00 uur gingen de lichten al uit, morgen gaat de wekker namelijk nog een uurtje eerder...

Tournament, day 3

January 30, 2017 in Brazil ⋅ 🌙 18 °C

Ook op de derde dag wonnen beide teams hun wedstrijd. Dit waren de laatste groepswedstrijden. Morgen begint de knock-out fase. Het ene team staat direct in de halve finale en het andere team in de 1/8-finale.

Iedere dag vooralsnog steeds slechts 1 wedstrijd. Wat betreft de belasting uiteraard prima, maar betekend ook wel veel vrije tijd. Deze tijd wordt gevuld met kaarten en een soort mini-voetbal bord waar je een knikker met een stokje in de goals moet zien te krijgen. Op het bord staan alleen wel 22 metalen stokjes waar de bal dus tussendoor moet.

De ijscomannen van het stadje doen erg goede zaken. Overal waar de spelers zijn, hoor je de handtoeter van de karretjes waar ze mee rond rijden.

Het is overigens prima voetbalweer. De temperatuur is rond de 24 graden maar niet continue volop zon. Redelijk wat bewolking en soms zelfs wat miezer regen.

Tournament, day 4

January 31, 2017 in Brazil ⋅ 🌙 -7 °C

Vandaag was het jongste team vrij. Ze spelen pas morgen hun halve finale wedstrijd. Het oudere team moest wel spelen en kreeg voor het eerst te maken met echte weerstand.

Twee geweldige goals van Diego en Igor zorgde voor een 2-0 ruststand. De tegenstander scoorde zo'n 10 minuten voor tijd echter de aansluitingstreffer. Maar dan zie je dat deze spelers toch wel een stukje verder zijn dan veel van hun leeftijdsgenoten. Bij kleine overtredingen gingen ze naar de grond en vertraagden zo het spel. Uit een van de toegekende vrije trappen werd 2 minuten voor tijd zelfs de 3-1 gescoord waarmee de 1/4-finale een feit was.

Veel spelers lopen hier rond met een bidon met een tuitje. In die bidon zit Mate. Dit is een soort koude thee met limonade. Redelijk zoet maar wel lekker. Ik krijg het continue aangeboden. Evenals chips, snoep en koekjes.

's avonds gingen we naar het huis van een kennis van een van de spelers. Hier was een flink voetbalveld en een prima BBQ. Een keer wat anders dan rijst, spaghetti en aardappelen. Bovendien ook leuk om een avondje uit de school te zijn.

Tournament, day 5

February 1, 2017 in Brazil ⋅ ☀️ 6 °C

We konden dit keer redelijk uitslapen. Pas rond 8:30 uur gingen we ontbijten. De eerste wedstrijd was om 14:00 uur en de wedstrijd van het andere team was aansluitend. Vanwege een terugtrekking van een team waren het beide halve finales.

De eerste wedstrijd was van het oudere team. Het was een redelijk sterke tegenstander maar een vroege goal hielp enorm. Toen de tegenstander ook nog eens met 10 man kwam te staan, lag de weg naar de finale open. Maar nadat de scheidsrechter kort in de tweede helft een penalty gaf, leek de wedstrijd weer spannend te worden. Lucas pakte de penalty echter met een geweldige safe. Daarna was het verzet gebroken en kwamen we niet meer in de problemen.

Het jongere team kwam al vroeg 1-0 achter en ondanks een enorm veldoverwicht kwamen we niet tot scoren. Helaas bleef het 1-0 en dus geen finale. Vooral bij die jongere ventjes maakte dit wel indruk en dus veel tranen. Een half uurtje later waren de meeste het echter wel weer kwijt.

Nadat ik na het eten 's avonds zei dat iedereen ijs kreeg, waren ze het helemaal vergeten. Dus met de hele groep naar de ijszaak. Een van de vaders had ondertussen wat bier gekocht, wat het er alleen maar gezelliger op maakte.

Tournament, day 2

January 29, 2017 in Brazil ⋅ 🌙 18 °C

Vandaag dus al om 6:00 uur de wekker, je heb dan tenminste wat aan je dag...

Ook vandaag werden de wedstrijden in winst omgezet en wederom zonder tegengoals. De jongste ploeg had wel een lastige wedstrijd, maar 1-0 is ook genoeg!

Morgen de laatste groepswedstrijden.

Goioerê, Goioere