Brazil
Pedra Azul

Pedra Azul: Op avontuur met Flavio

January 19, 2019 in Brazil ⋅ ☀️ 27 °C

Zaterdagmorgen gingen we toch maar even kijken bij Pedra Azul. We waren wat lui opgestaan. We namen de toeristische aanbevolen route 'Rota do Lagarto'. Een schitterend smal eng slingerweggetje. Het uitzicht was fantastisch, maar omdat we allebei meer op de weg aan het letten waren ging dat een beetje langs ons heen.

Het idee was wat info in te winnen over de wandelingen bij de berg en de souvenirshop te bekijken. Eerst de shop maar even in. Opeens herkende Silvania iemand: 'Heeeejjj!!!'. Ik kende de mensen niet, maar het was dus neef Flavio met vrouw Patricia, zoontje Gabriel en vrienden. Flavio is net zo enthousiast als zijn naam klinkt, dus we maakten al snel deel uit van de groep.

Wat volgde is vooral veel eten en drinken. Eerst naar het naastgelegen terras bij Fjordland, met wapperende Noorse vlag. Daar genoten van het uitzicht, de koffie en de corona's. Toen lunchen bij een Cervejaria waar Flavio de eigenaren van kent. Weer uitzicht op die blauwe steen, maar ook een rondleiding door de bierbrouwerij! Erg leuk en interessant. Het bier ook geproefd uiteraard, dat smaakte erg goed. Misschien wel door de Nederlandse mout die we zagen liggen in de opslag...

Daarna de auto in. Waarheen? We kwamen erachter dat we het eigenlijk niet precies wisten, we volgden Flavio gewoon. De eerste bestemming bleek een wijngaard 10km verderop. Flavio kende ook deze eigenaar en al snel zaten we aan een glas ontzettend lekkere rode wijn! Ik weet niet waarom ik niet gelijk een doosje gekocht heb. De wijn was echt heel lekker. Vol en fruitig van smaak, maar toch een lichte afdronk. Gelukkig kregen we de half aangebroken fles mee.

Al met al al een mooie dag, maar er zou nog meer avontuur volgen in de vorm van een bijna lege benzinetank. Bij het wegrijden bij de wijngaard viel mij op dat de meter nog maar drie streepjes telde. Aiiii, vergeten te tanken! Die drie streepjes werden er al snel twee, en een probleem was geboren. Flavio het probleem uitgelegd en deze was niet blij, maar geen paniek. Eerst nog even druiven plukken, proeven en kopen bij een andere wijngaard even verderop. Daarna kijken we wel.

Er werd overlegd. De dichtsbijzijnde pomp was 10km zandweggetjes verderop. Die konden we wel halen. Flavio ging rijden, de landman ging mee om de weg te wijzen en ik stapte natuurlijk ook in. De rest van de groep moest daar maar even wachten op ons. Ik voelde me een beetje dom en schuldig, maar het bleek een buitenkansje voor oud-rallyrijder Flavio om die nieuwe wagen van ons even lekker uit te laten. Ik en de landman hielden ons (hart) goed vast terwijl Flavio lekker gas zat te geven op dat leuke bosweggetje vol gaten en slingerbochten. Hij kon het wel gelukkig, en gelukkig haalden we ook de pomp op tijd.

In de veertig minuten dat we weg waren, was besproken dat we de geplande churrasco bij Flavio door zouden schuiven naar morgen. Het was me het dagje wel geweest en vermoeid in de auto stappen is geen aanrader hier. Teveel gaten in de weg, malloten op de weg en slingerbochten die volle aandacht vragen.

Onderweg naar huis deden we nog een pizza bij een Italiaanse pousada (incl. houtoven). Heerlijk, maar er was geen pinapparaat. Gelukkig was dat ook geen probleem. We kregen het vertrouwen, het bonnetje en een papiertje mee met wat bankgegevens. We mochten het overmaken of later komen betalen. Dat hebben we de volgende dag gelijk gedaan natuurlijk!

Pedra Azul: Iets kortere wandeling

January 20, 2019 in Brazil ⋅ ⛅ 20 °C

Eigenlijk wilde ik nog wel iets actiefs doen en ik had gezien dat er wandelingen waren aan de voet van de Pedra Azul. Maandag was het Parque Estadual Pedra Azul gesloten, dus zondag moest het gaan gebeuren. Silvania had speciaal sportschoenen geleend bij de pousada, zodat we het avontuur samen aan konden gaan.

Om acht uur 's-ochtends zaten we al aan het ontbijt, we aten een beetje extra en kletsten nog wat, om daarna snel de auto in te springen. Je moest er namelijk wel vroeg bij zijn, er mogen namelijk maar 150 personen per dag wandelen daar. Dus wij komen om 9 uur daar bij die poort, je raad het al, toch te laat. Trilhas fechadas, trails closed, wandelpaden dicht. Ik baalde wel ff. Dat moeten we de volgende keer dus anders doen.

Maar goed, dan iig maar wel bij het vertrekpunt van de trails gaan kijken aan de voet van de berg. We zijn er nu toch. Dat bleek nog een pittige wandeling van 800 meter omhoog te wezen. Best wel leuk en zeker de moeite waard. Het tempo was wel errug laag. Ik denk dat we een volgende keer niet alleen eerder aan de poort moeten verschijnen, maar ook wat fitter.. :-)

Het Park bleek niet zo groot. Het is niet meer dan een plek om even uit te rusten voordat je weer naar beneden gaat. Het heeft een huisje met daarin wc's en een verzameling opgezette dieren. Twee stukken boom bieden huisvesting aan bijennesten. Er zijn flink wat grote tropische planten, onder andere bromelia's. Een bord met wat uitleg over de regio. Een rots met uitzicht. Een bankje om op te zitten. Ik denk dat dat het wel zo'n beetje was.

Het alternatief voor teleurgestelde trailzoekers is trouwens een ander park ietsje verderop, Parque Estadual Forno Grande, deze heeft namelijk geen bezoekerslimiet. Ondanks de ietwat beangstigende naam, een goed alternatief denk ik. Dus we hebben sowieso nog iets overgelaten voor een volgende keer!

Pedra Azul