China
Shuangbei

North Railway Station, Chongqing

August 31, 2014 in China ⋅ ☁️ 25 °C

Die letzte Zugfahrt in China steht an. 313 Kilometer von Chongqing nach Chengdu. Zum Abschied zeigt sich Chongqing noch im Regen.
      Mittlerweile lässt mich das Prozedere im Bahnhof (Anstehen um reinzukommen, Sicherheitscheck, Ausweis- und mehrfache Fahrscheinkontrolle) völlig ruhig. Und auch über die drängelnden Chinesen kann ich nur noch müde lächeln. Auch wenn ich heute zum ersten Mal am
      falschen Eingang angestanden bin und am anderen Ende des Gebäudes nochmal in die Schlange musste.
      Wenn ich in Chengdu bin endet sozusagen mein Chinateil der Reise. Und ein bisschen Wehmut kommt auf.
      Aber ich freue mich auf auf Tibet und die andere Art des Reisens.

Train to Lhasa

November 4, 2016 in China ⋅ ⛅ 22 °C

Vanochtend vroeg vanaf Chengdu de trein gepakt naar Chongqing. Hier ben ik overgestapt op de trein naar Lhasa, de hoofdstad van Tibet. De totale spoorlijn loopt van Beijing naar Lhasa over 2000 kilometer. De aanleg duurde van 1984 t/m 2005 en het hoogste punt is op 5076 meter. Daarmee is het de hoogst gelegen spoorlijn ter wereld. Het station Tanggula is met 5068 meter boven de zeespiegel het hoogst gelegen station ter wereld.

De rit gaat zo'n 44 uur duren, dus ik kom pas zondag ochtend aan.

In de trein deelde ik een slaapcoupé met 2 Chinese meiden en een wat oudere Chinese man. Die twee meiden konden een klein beetje Engels, maar die man geen woord. De coupé zelf was vergelijkbaar met die van de Trans Siberië Express. Vier bedden waarbij je op de onderste twee kunt zitten en de bovenste twee kunnen opgeklapt worden. Niet enorm ruim, maar goed te doen. En er is natuurlijk een wagon waar je eten en een biertje kan halen.

Onderweg zie je verschillende landschappen. Maar in de eerste uren ook vooral heel veel flats. Overal hoge flats! China is groot en er wonen enorm veel mensen, maar dat merk je pas goed als je hier door heen reist. Naast de vele gebouwen die er al staan, wordt er ook overal druk door gebouwd.

Op een gegeven moment hield de bewoonde wereld op en kwamen we in een bergachtig gebied terecht waar al vorst en lichte sneeuw op grondniveau was. We zaten toen dus al redelijk hoog.

Het eten in de trein (uiteraard met stokjes) bestond vooral uit rijst met een soort vlees. Niet super lekker, maar wel eetbaar.

De tweede avond kregen we een zuurstofslangetje. Deze kun je aansluiten zodat je extra zuurstof binnen krijgt indien je dit nodig heb vanwege de hoogte waarop we nu komen te zitten. Maar ik heb niemand het slangetje zien gebruiken.

Shuangbei, 双碑