• Day 1

Yangshuo in Guilin Shi

April 3, 2017 in China ⋅ ☁️ 21 °C

Laat in de avond komen we aan in ons hotel in Guilin, waar we worden verwelkomd door een enthousiast en goed Engels sprekend meisje. Ze tekent meteen voor ons uit waar we de volgende dag allemaal naartoe kunnen in Guilin. We vinden het echter niet zo'n interessant stadje en besluiten om de volgende dag meteen door te reizen naar Yangshuo om de li rivier te zien. We boeken hiervoor een excursie (jawel, de eerste groepsexcursie van onze reis) en worden de volgende ochtend al vroeg opgehaald. De omgeving van de li rivier is uniek in china en de wereld, want de bergen zijn prachtig gevormd en helemaal groen. Je ziet ook geen dalen, alleen maar bergen (nouja bergjes). Op een bamboevlot (geen echte bamboe helaas) varen we in kleine groepjes over de prachtige rivier. Het voelt een beetje als jurassic park, zo mooi ziet het er uit. Ons 'groepje' van drie bestaat verder uit een Chinees meisje, genaamd Sujean. Ze kan vrijwel geen Engels, maar met hulp van ons point it boekje en Google translate kunnen we toch een gesprek voeren. Ze stelt ons even later voor aan haar vriendin yaya die 'heel goed engels' (lees: meer dan twee woorden) kan. Ook zij overnachten in yanshuo en we besluiten 's avonds samen te gaan eten. Tot onze verbazing worden we bij ons hotel opgehaald door een vriend van de twee, die een restaurantje heeft. Daar maken we kennis met echt Chinees eten en de bijbehorende accessoires (allerlei kommetjes en en glaasjes). We hebben nog niet de kans gehad om Chinees geld te pinnen maar dat geeft niet, de rekening wordt voor ons ons betaald. 'S avonds verkennen we samen de avond markt en drinken we een biertje, de volgende dag verkennen we de prachtige omgeving op elektrische scootertjes (jawel, met zonnescherm). Ook knauwen we op aandringen van onze chinese vriendinnen voor het eerst in ons leven op een suikerrietstengel. Het smaakt zoet en is sappig, en de overgebleven droge pulp mag je natuurlijk gewoon op straat of in de bosjes spugen. We sluiten de laatste avond af met zijn tweeën, met een korte klim naar een geweldig uitkijkpunt over het stadje en een feestmaal waar je u tegen zegt: beer fish!! Deze vis, in een memorabele saus op bierbasis, is een lokale specialiteit en superlekker! De volgende dag nemen we afscheid van Sujean en Yaya en pakken we de bus+trein naar onze volgende bestemming: Zhangjiajie National Park!Read more