China

April 5, 2017 in China ⋅ ⛅ 27 °C

China is met 1,4 miljard inwoners het 'volste' land ter wereld. 1 op de 5 wereldburgers is dus chinees, en 'Lee' is dan ook niet verrassend meest voorkomende achternaam ter wereld. De meest voorkomende voornaam is overigens Mohamed, en de combinatie van deze twee komt juist weer zelden voor... afijn er zijn dus veel chinezen. En het worden er steeds meer, sinds een aantal jaren is de 1-kind-politiek afgeschaft en dus zie je overal jonge gezinnen met meerdere kleine kinderen. Lange tijd wilde de regering de bevolkingsgroei beperken maar dit had als vervelend gevolg dat er door allerlei illegale praktijken (geboorte-runs naar hong kong, maar ook abortussen) een 'overschot' aan mannen ontstond. In combinatie met het Chinese gebruik voor mannen om 'omlaag' te trouwens zorgde dit ervoor dat er een grote sociale onderlaag ontstond van laagopgeleide mannen die geen partner konden vinden. De druk die op de schouders van de enig kinderen rustte om maatschappelijk te slagen en voor nageslacht te zorgen was, en is voor velen nog steeds, enorm.

Ook in veel andere opzichten is China een heel ander land dan de landen die we tot nu bezocht hebben. China trekt zich weinig aan van 'het westen' en waarom zouden ze ook, ze zijn immers met heel veel. Dat naar binnen gerichte maakt China voor ons enorm interessant om te ontdekken en we staan tijdens onze reis dan ook meerdere keren versteld van de gewoontes, de omgangsvormen en de reacties op ons als buitenlanders (weigo-ren).

Hieronder wat leuke feitjes op een rij, deels uit eigen ervaring:

China heeft maar liefst 260 steden met meer dan 1 miljoen inwoners.

Rijke Chinezen komen graag naar Europa, met name Londen is populair onder de elite. Een Chinese toerist in Londen besteed gemiddeld 4000 euro aan winkelen bij Harrods. Geld hebben ze want ze hebben de grootste economie ter wereld.

Ook in China zelf lopen Chinese toeristen de hele dag in grote groepen achter een vlaggetje aan, vaak met een felgekleurd petje op zodat je kan zien dat ze bij elkaar horen.

Chinezen zijn praktisch ingesteld en generen zich ogenschijnlijk nergens voor. Hard praten, voordringen, overal roken, boeren, scheten laten en op straat spugen (na eerst luidkeels een flinke rochel te te hebben gemaakt) is doodnormaal(zelfs vrouwen). Echt niemand kijkt ervan op (behalve wij natuurlijk!).

Chinezen gaan ervan uit dat alle buitenlanders chinees kunnen spreken. Als blijkt dat wij dit niet kunnen vinden ze dat gek en gaan ze er vanuit dat we het dan toch in ieder geval kunnen lezen...

Chinezen zijn dol op hun selfiestick, deze zit vaak standaard aan hun mobiel vast. We hebben veel Chinezen gezien die aan het bellen of appen waren terwijl dat ding er aan vast zat.

Baby's en peuters dragen broeken met een groot gat in de onderkant. Super praktisch, een kind met 'aandrang' kun je dan zo boven een prullenbak houden en klaar is kees.

Chinezen hurken boven het toilet, en deze houding lijkt ook buiten het kleine kamertje favoriet, overal zitten Chinezen gehurkt, soms zelfs op een stoel of bankje.

Op straat zie je geen armoede. Bovendien zijn de straten overal superschoon. Veel auto's en scooters zijn elektrisch. Toch zijn er 100 miljoen chinezen die van minder dan een dollar per dag leven, dit is met name op het platteland. Ook bijzonder is dat 35 miljoen chinezen nog steeds in grotten leven. Opvallend veel flats worden er gebouwd in heel China, één flat iedere vijf dagen. China heeft tussen 2011-2013 meer cement gebruikt dan de V.S. in de hele 20ste eeuw.

Chinezen kaarten graag, de oude generatie doet dit het liefst de hele dag.

Maar 7% is religieus daarmee is het het minst religieuze land ter wereld (Thailand het meest met 94%). Toch gaan er elke zondag meer mensen in China naar de kerk dan in heel Europa.

Een chinees die de deur uit gaat heeft in ieder geval een thermoskan met theebladeren bij zich. Overal is heet water gratis verkrijgbaar en zo kun je dus de hele dag gratis thee drinken. Ook weer zo praktisch!

Nog een praktisch ding: alle scooters zijn uitgerust met een deken en wanten tegen mogelijke kou en een parasol (ja ECHT!) tegen de zon en de regen.

Chinezen gaan graag met buitenlanders op de foto en steken dan meestal twee vingers in de lucht. Peace!

Sowieso lijkt een foto het hoogste doel bij een bezoek aan een toeristische attractie, hier wordt dan ook uitgebreid de tijd voor genomen. Dat ze hierbij pontificaal in het midden gaan staan (en voor iedereen het zicht belemmeren) is iets waar we wel even aan moesten wennen...

Verbazend genoeg (maar gelukkig!) zijn chinezen 1 op 1 juist geweldig aardige, behulpzame mensen en zijn we meerdere keren verrast geweest door hun hoffelijkheid en geduld.