Zhangjiajie

April 11, 2017 in China ⋅ ⛅ 14 °C

Het nationale park van zhanjiajie is wereldberoemd binnen china, maar georganiseerde reizen vanuit andere landen gaan er meestal niet heen omdat de stad wat lastig te bereiken is en een bezoek dus te veel tijd kost. Wij hebben deze beperking echter niet en dus gaan we ervoor! Na een bus-trein-overnachting-bus-overnachting-bus komen we aan in een schattig hotelletje vlakbij de westingang van het zhangjiajie nationale park. De hoteleigenaar, lucas, is een geweldig behulpzame die goed engels spreekt en dat is fijn, want we kunnen wel wat hulp gebruiken met het uitstippelen van onze routes. Ook helpt hij ons met het regelen van tickets, vragen over onze vlucht en hij brengt ons als het even kan weg met de auto. Op onze aankomstdag was het mistig, maar als we de volgende dag het park intrekken is het stralend weer. We beginnen met een zuidelijke route, die ons via een kabelbaan op ongeveer 1,5 kilometer hoogte brengt. Daar lopen we in alle rust een prachtige route langs de unieke begroeide rotspilaren, die bestaan uit aardlagen die over een periode van duizenden jaren omhoog gestuwd zijn. Door de hoge luchtvochtigheid zijn rotsen afgebroken en zijn bijzondere vormen ontstaan. Het is echt fenomenaal mooi en we krijgen, ondanks het grotendeels ontbreken van de kenmerkende laaghangende wolken, echt een avatar gevoel. Het kan inderdaad niet anders of dit park heeft 'model' gestaan voor de film. Dat de Chinezen verbeeldingskracht hebben blijkt uit de prachtige namen die ze de verschillende rotsformaties hebben meegegeven, zoals "the remaining pillars of the heavenly bridge" en "The five ladies visiting the general".

Het park is schitterend aangelegd en gratis shuttle busjes brengen je van hotspot naar hotspot. Handig, want de afstanden zijn enorm. Op onze tweede dag pakken we de middelste route. Dit is de populairste route bij chinese touristen en dus is het druk! NIET NORMAAL! bij de shuttle bussen richting de avatar rots en bij de glazen lift staat een enorme rij dringende mensen. En dan bedoelen we ook echt dringend: we zouden onze beide benen kunnen intrekken zonder te vallen! De Chinezen hebben de grootste lol als ze de massa naar voren duwen. Opvallend genoeg zijn het veel ouderen die flink duwen.

Het blijkt de moeite waard, want deze route is nog sprookjesachtiger dan die van gisteren. Dit is ongetwijfeld de mooiste plek van China. We komen langs twee rotsen die samen een brug vormen en waar je overheen kunt lopen. Het is de hoogste natuurlijke brug ter wereld en vooral eronderdoor kijken vanaf de zijkant is spectaculair.

We eindigen deze drukke maar fantastische dag met nog een record: de hoogste glazen lift ter wereld brengt ons weer naar beneden waarna we het park aan de oostkant verlaten. Onze koffers zijn dan inmiddels ook al onderweg, daar heeft lucas voor gezorgd. 'S avonds eten we met een andere reizigers uit Nederland bij een straatstalletje. Hij heeft in Vietnam lesgegeven en zijn verhaal geeft ons de nodige inspiratie voor ons voorgenomen be

Onze derde en laatste dag brengt ons nog één hoogtepunt en tevens een record: we mogen over de hoogste glazen brug van de wereld lopen!! Deze gloednieuwe attractie is niet geschikt voor mensen met hoogtevrees, maar daar heeft Corné gelukkig (bijna) helemaal geen last meer van. De brug ziet er hypermodern (en hyperveilig) uit en bevat grote glazen platen waar je overheen kunt lopen. Je kijkt zo 300 meter naar beneden! Wat blijkt, behalve een prachtig uitzicht biedt deze brug ook een legio aan mogelijkheden voor spannende en grappige truccage foto's. We gaan dus lekker los! Na een royale fotosessie (ook Chinezen blijken trouwens maar wat graag met ons op de foto te gaan), keren we terug naar ons hotel. We mogen ons namelijk al weer gaan klaarmaken voor de volgende halte: chengdu! 🐼