Ecuador
Urdesa

Guayaquil - Dag 1

February 13, 2023 in Ecuador ⋅ ☁️ 34 °C

Nadat ongeveer iedereen met wie ik contact had in het hostel vertrok, allemaal in een andere richting, ben ik vandaag in een totaal andere wereld terecht gekomen. Van een prachtige historische stad omringd door de bergen, nu in een grauwe en grote stad omringd door het water en plantages. Vanuit de bergen ging de weg direct door enorme bananenplantages. Het grootste verschil is dat het bijna allemaal plat is hier, iets wat ik de laatste tijd niet echt meer heb meegemaakt. Daarnaast valt het op dat in de dorpjes die we passeren, de armoede vrij hoog lijkt te zijn, met slechte infrastructuur.

De bus kwam aan bij het busstation van Guayaquil (verrassend). Wat de stad slim heeft gedaan, niet dus, is de enorme terminal (echt heel groot), die ook dienst doet als winkelcentrum, direct naast het vliegveld te zetten. Hierdoor was het buiten extreem druk, en enorm chaotisch. Ik wilde de bus nemen in plaats van een taxi, en heb die na lang zoeken en met de hulp van een armbandjes verkoopster (wederom shout out naar de Zuid-Amerikanen) gevonden. De stad is best lelijk, en best heel erg chaotisch. Alles gaat door elkaar heen en er gebeurt zoveel, dat je niet weet waar je moet kijken.

Guayaquil is de grootste stad van Ecuador en ook de gevaarlijkste (ook in de top 10 van Zuid-Amerika). Als ook locals hun telefoon niet tevoorschijn halen in het openbaar, kan je dat als gringo al helemaal beter niet doen. Het is dus super alert zijn, nog meer dan in andere steden. Gelukkig zit mijn hostel wel in een vrij rijke en relatief veilige wijk van de stad.

Verder is het hier ook een kwestie van zweten en lekgeprikt worden. Waar het de afgelopen weken aangename temperaturen te vinden waren, is het hier boven de 30 graden, maar ook aan de benauwde kant en vooral heel vochtig. Lekker door de stad glibberen dus. Maar, gewoon zoals overal hier in Colombia en Ecuador, kan het hier zoals vanavond met bakken uit de hemel vallen.

Guayaquil - Dag 3

February 15, 2023 in Ecuador

Deel twee van Guayaquil ontdekken! Na de markt door te hebben gelopen, waar ik vooral bezig was met mijn tas, ben ik naar Cerro Santa Ana gegaan. Op deze heuvel ligt de wijk Las Peñas. Een super kleurrijke wijk (waar geen auto's kunnen komen), met overal gangetjes, straatjes trappetjes en poortjes. Bovenop staat een vuurtoren, El Faro. Vanaf daar was er een mooi uitzicht, maar het leukste was om door alles straatjes te struinen.

Later die dag, zitten langs het water, heb ik Paolo ontmoet. Alles wat nu komt, komt van Paolo en niet van mij. Paolo is de messias. Hij heeft contact met engelen die hem dat hebben verteld. Uiteraard moet iedereen dit weten, maar dan moet hij eerst in Israël zien te komen. Helaas heeft ie daar geen geld voor. Ook zou hij graag met Paus Franciscus willen praten zodra hij in Israël is geweest, zodat hij zijn taken als messias kan bespreken.

Paolo vindt het te betreuren dat Ecuador een republiek is. De macht zou in handen moeten zijn van een koning. Een koning die de macht heeft over de politie en het leger, die hem kan begeleiden naar Israël (ik denk dat ik dit verkeerd begrepen heb door het Spaans, maar ik stond inmiddels open voor alles). Daarnaast wilde hij ook wel vechten voor Oekraïne, maar ook daar was geen geld voor, en Israël had voorrang.

Het meest bijzondere was nog wel dat de beste man niks op had, voor zover ik door kon hebben. Hij leek heel nuchter te zijn en voor zover mogelijk, "normaal". Hij heeft ook niet eens om geld gevraagd, wel heeft ie mn telefoonnummer, die die graag wilde.

Guayaquil - Dag 2

February 14, 2023 in Ecuador ⋅ ☁️ 33 °C

Guayaquil! Na een hete nacht en twee enkels vol muggenbulten (en twee handen die er niet vanaf konden blijven), heb ik de stad ontdekt, met de telefoon opgeborgen.

Het centrum geeft een heel andere indruk dan de wijken waar ik gisteren doorheen reed. Het centrum gaf namelijk een hele Amerikaanse sfeer. Net zoals in Riobamba, bestaat uit Guayaquil uit blokken. Het verschil was alleen dat alle wegen om deze blokken heen, erg breed waren, met erg veel verkeer van voornamelijk enorme auto's en veel bussen. Ook omdat er hier een aantal wat hogere gebouwen staan, voelde het wat Amerikaans aan. Misschien verwant, misschien niet, maar het grootste deel van de toeristen waren Amerikaans.

De stad heeft wel een aantal hele mooie plekjes! Het stadhuis is een enorm gebouw, waar je in een x vorm doorheen kan lopen, en er zijn meerder mooie parken, waaronder Parque Seminario. Dit park is relatief klein, maar is het onderkomen van, zo wordt geschat (beetje ruim naar mijn idee, maar goed), 350 Iguanas, ook wel Groene Leguanen. Het was vrij spectaculair om ze overal rond te zien lopen tussen de mensen.

En, zoals overal hier, heeft de stad ook een paar prachtige kerken, zoals de Basílica Menor Católica Nuestra Señora de La Merced en de Catedral Católica Metropolitana de Guayaquil, die van binnen vooral mooi was.

The hardest goodbye! 🥺

June 7, 2023 in Ecuador ⋅ ☁️ 25 °C

Von den Galapagos Inseln sind wir zurück nach Guayaquil geflogen. Dort hatten wir noch eine letzte Nacht zusammen. Daher gingen wir nach einer Maniküre noch ein letztes Mal zusammen Italienisch Essen. Wir ließen Revue passieren und sprachen über all die Highlights die wir zusammen erlebten. Es war ein seltsames Gefühl mit ganz vielen unterschiedlichen Emotionen.
      Am nächsten Morgen klingelte der Wecker wie immer früh. Es war Zeit Abschied zu nehmen. Nach 8 Wochen 24/7 und 6 Ländern war es ein super komisches und trauriges Gefühl alleine ins Taxi zu steigen. Denn heute gingen unsere Flüge in unterschiedliche Richtungen. Während Johanna und Melina noch einen letzten Tag in Guayaquil verbrachten und abends über Madrid nach Hause flogen, ging mein erster Flieger bereits in die Richtung meines nächsten Abenteuers: Bolivien 🇧🇴

Guayaquil

December 28, 2015 in Ecuador ⋅ ⛅ 31 °C

Guayaquil is a bit grim, too hot and pretty dodgy, but a necessary stop-off to catch an international bus over the border to Peru. The day we spent there was mostly about planning what to do in Peru, but we managed to get some good ideas together in the end and also decided where to spend New Years Eve. The border crossing was easy but long, as we'd decided to go all the way down to Trujillo, some 18 hours through the night. In the morning we woke up to totally different scenery to what we'd seen before. No hills but flat, scrubby desert with hardly any plants. Some craggy mountains sprung up later but the sand continues. The bus was definitely the best yet. Huge, fully reclining seats, food, drink and films to watch, it's like a business class flight. A good sign because we have plenty more bus hours ahead!Read more

Urdesa