Ecuador
Provincia del Guayas

Here you’ll find travel reports about Provincia del Guayas. Discover travel destinations in Ecuador of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

In Guayaquil freuen wir uns als Erstes über die zahlreichen aufrichtigen Liebesbekundungen und Freudenschreie guter Freunde nach dem Bekanntwerden unserer frühsommerlichen Rückkehr in die Schweiz. Zu den Gründen unserer Entscheidung gibt es nun doch nicht so viel zu sagen. Es gibt ja auch keine. Im Gegenteil! Vereinzelte Berufszweifler - allen voran Miro (der schlaue) Fuchs - haben den urkomischen „1. April“-Post schnell erkannt, andere gar nicht. Überraschend viele nicht. Naja, für die tut es mir natürlich leid, wir vermissen Euch auch. Trotzdem, wir bleiben sicher noch eine ganze Weile weg. Vielleicht einfacher wenn ihr uns besucht. Nur so als Idee. Auf das rein zufällige Zusammentreffen mit Lea in Cartagena freuen wir uns auf jeden Fall jetzt schon! Und da Guayaquil auch nur ein kurzer Zwischenstop auf dem Weg auf die Galapagos Inseln ist, mache ich hier schon wieder Schluss. Wir lieben Euch. Bussi.Read more

4-6 Guayaquil consulaat

June 4 in Ecuador

Na een onrustige nacht met een autoalarm zitten we om 9 uur op het consulaat. Daar kan alleen een noodpaspoort aangevraagd. Een eventueel echt paspoort kan alleen in Lima. Veel kosten, weinig wol.
    Wat ook weinig lol is, is dat ik de afschrijvingslijst van de verzekering bekijk en al mijn spullen afgeschreven blijken te zijn. We leren een heel handig nieuw trucje van de mevrouw op het consulaat om een hotel te zoeken in Ecuador namelijk: booking.com. Zucht. Zitten we vanaf overmorgen voor minder dan de helft van het geld in een hotel met zwembad. Grrr.
    Dus trakteren we onszelf maar op een heel lekker nieuw t-shirt (in de aanbieding hoor).
    Verder sjouwen we de halve middag door de stad op zoek naar een portemonnee. Dat lukt nog niet, maar wel nieuwe torks en inbusjes, want mijn multitool is ook weg. Het is hier gelukkig niet zo duur. Ik kan hier ook voor 4 dollar een aluminium pannetje kopen.
    De rest moet vrezen we ingevlogen worden, want de "outdoorwinkel" op maps en me verkocht alleen shampo en mottenballen. Maar gelukkig heeft Karin een vriend die dat vaker doet en de DHL hebben we ook al gevonden.
    Kost wat, maar dan hebbie ook wat. Of komt er iemand per ongeluk binnenkort deze kant uit? 😉

3-6 Guayaquil

June 3 in Ecuador

Met een enorme fietstocht (10 meter of zo) naar de hoofdstraat waar Karin het lumineuze idee heeft om te kijken of we daar niet al een bus kunnen pakken naar Guayaquil. Dat lukt via een busterminal. De rit daarheen kost 50 cent pp en de rit naar Guayaquil in een bus met airco, wifi en film 4,15 pp. Nou ja! Jammer dat de rit zo voorspoedig gaat dat de film nog niet klaar is.
    Vervolgens zoeken naar een betaalbare, leuke plek om te slapen. Dat is dan weer jammer, al hebben we nu wel een grote kamer met airco. Maar léuk? Mwah. Onze fietsen mogen in een hoekje in de gang. Word ik opeens naar beneden gebeld, de fietsen moeten op de kamer. (7 hoog, lift is 90 cm vierkant). Ik over de zeik. En vreemd genoeg word ik dan wél verstaan. Blijkt er een dikke mevrouw te klagen over dat het gevaarlijk is. Zeg ik tegen haar (in het Nederlands) dat er genoeg ruimte is om haar dikke reet in de lift te hijsen, druipt ze af! Terwijl als ik in mijn beste Spaans 2 koffie bestel, verstaat niemand me. (fietsen staan nu nóg subtieler geparkeerd).
    Daarna nog op sandalenjacht (mislukt) en een biertje op de boulevard.
    We doen ons best, maar echt genieten is het niet.

Na wat gezoek op booking.com en omdat we morgen pas weten of we geld terug krijgen als we eerder weg gaan, gaan we eerst maar gewoon vandaag vieren. Heerlijk ontbijt vlakbij een optie-hostel. En omdat we drukke wegen vermijden (moet je wel regelmatig door een park of door een voetgangersstraatje) komen we ook nog langs een Chinese tempel/klooster. En dan merk je pas goed wat die eindeloze herrie mer je doet, want daar was het stil. Net of je pas echt adem kunt halen.
    Daarna met de bus naar Cerro Blanco. Hilariteit omdat we voor een fabriek staan, en we een ander beeld hadden van een beschermd bos. Kwam goed.
    Laten ze je eerst toegang betalen, en dan zeggen ze dat je te laat bent voor een tour van 3 uur, terwijl het park nog 4 uur open is. Kwam goed.
    Lieve gids, haar engels is beter dan mijn spaans en ze weet veel en legt leuke dingen uit. Enig minpuntje: heel Guayaquil is zo plat als de pest. Gaan wij wandelen: 1 heuvel en jawel: 10% omhoog en weer terug.
    Op het bus station gevraagd of we een kaartje kunnen kopen zonder datum, we moeten van de ambassade een digitale reservering maken zonder datum, maar we snappen niet waarvoor of hoe dat zou kunnen. Nou, met een buskaartje kan het i.i.g. alvast niet.
    Met de fietsen ophalen op het busstation, goddomme weer een vingertje, terwijl hijzelf of zijn collega erbij stond toen we ze parkeerden. Hij wil Karins naam weten: Klazina Veen. En dan gewoon weglopen, dat is dan wel weer fijn. Hij er zo'n beetje halfslachtig achteraan. En nee: er is daar geen fietsenstalling die we te ver weg vonden.
    Leermoment: ik wil mijn krab voortaan gefileerd. En rijst die alleen is gebakken vind ik niet lekker. Karins betraande gezicht (van het lachen) maakte het ploeteren de moeite waard. Jammer dat mijn handen echt te vies waren om in de buurt van mijn fototoestel te komen. Fijn trouwens dat we nog wat maaltijdsalade over hadden. Biebop was al bijna klaar, zo laat waren we.

25-5-18 Colimes

May 25 in Ecuador

Na een onrustige nacht met veel geblaf, zijn we alweer vroeg wakker. Het is spaans benauwd, maar daardoor gelukkig geen zon. Veel bananenplantages en rijstvelden onderweg. De weg is bij vlagen wat druk, maar ik geniet toch van veel vogels (gieren!) en termietenheuvels in bomen.
    De dorpjes hebben meer "terrasjes". Karin is het in Palestina al zat, maar daar zien we de hostel niet. We rijden door naar Colimes. Daar vinden we de hosteleria eerst ook niet, maar dat is omdat we "volg de pijl" niet begrijpen in het spaans. Het zwembad heeft water, de kamer airco, ik lig in een hangmat onder een dakje want het spat wat en nu is zelfs de muziek uit, wat wil je nog meer.Read more

6-6 Guayaquil Santay

June 6 in Ecuador

Na nog meer gemail en bellen met Edo vanwege zijn super camera oplossing vertrekken we per fiets naar de fietsbrug naar Santay. Die staat open tot 20 juli. Geen boten zeggen ze daar. Blijkt later niet zo te zijn. Was mijn bananenschil vlak voor de uitgang lekker terecht.
    We neuzelen via een paar winkels terug naar het begin van de pier, waar we weer een vingertje krijgen van een of andere bewaker. Bezienswaardigen de oude mercado (door Eifel?) en nog een toeristenmarkt.
    Dan langs de VVV om te zeggen dat de brug open staat. Ik daar het belang van fietsen uitleggen aan het vingertje daar, loopt ie midden in mijn betoog weg! Nou ja zeg.
    Maar zo horen we van de boot. Kan je voor relatief veel geld met de boot naar het eiland. Daar hol je dan overheen omdat je na dik een uur alweer terug moet. Omdat bijna alle vogels slapen en we ondanks de muggenspray op basis van boombast, lek gestoken worden (hij ruikt wel lekker) is het ook wel best.
    Daarna verhuizing naar nieuwe hostel. Dat is 40 minuten fietsen, althans, zo lang ben je onderweg omdat je iedere 200 meter voor het stoplicht staat.
    Maar de hostel lijkt prima.

Ik ben toch op best al wat plekken geweest, maat ik heb nog nóóit zo'n fietsonvriendelijke stad meegemaakt als Guayaquil. Het is echt niet leuk meer.
    Dat alles is ingericht ter meerdere glorie van de auto, o.k.
    Dat iedereen gewoon rechtsaf slaat, desnoods over je heen (ze hadden toch getoeterd?) o.k.
    Maar dan heb je gloeiende hier en bedaard een fietspad, dat sluit aan op een brug van weet ik veel hoeveel honderd meter, mag je alleen je fiets aan de hand. Aan de overkant trouwens geen fietspad meer te bekennen. En overal van die kut-vingertjes. Je kan nergens je fiets neerzetten of er komt wel iemand vingeren. Behalve als je pontificaal tegen het verkeer infietst, dat mag blijkbaar wel (maar is eng en klote).
    Terwijl automobilisten willekeurig waar hun auto neerpleuren, (bijvoorbeeld op de zeer zeldzame cyclovia's); nooit een vingertje te bekennen. Bussen stoppen 2 meter van de stoeprand, je kan er dan aan 2 kanten niet langs.
    Maar goed, we hebben ons door de stad geworsteld, veel leguanen gezien en een paar vogels op het speciale vogelplekje.
    In de hostel staat "gelukkig" muziek aan, anders zou het misschien een keer stil zijn. Nou ja, over 10 minuten begint poepiedoea, dan zal de radio wel uitgaan. 🤢

17-6 El Morro - dolfijnen

June 17 in Ecuador

Na een rustige nacht, ondanks muziek in het dorp, maar om een hoekje en ver weg, om 6 uur wakker. Ik ga vogelen. Niet erg gelukt, maar fijn om in de gelegenheid te zijn.
    Daarna naar Puerte del Morro voor een dolfijnen tour. Kost 2 keer zo veel omdat we maar met zijn tweeën zijn. Vind ik redelijk, zij verdienen dan nog steeds maar de helft en het is een stuk minder dan 60 dollar wat eerst gezegd was.
    Zijn we 10 minuten onderweg: terug, er zijn nog meer toeristen gekomen. Prima, en wij krijgen de helft van ons geld terug. En best of all: heel mooi dolfijnen gezien. Echt gaaf. Maar ze zijn maar 1 seconde in beeld, en zo snel kan ik niet mikken. Maar echt supertof.
    Daarna naar Playas gefietst en in superleuke golven gehannest. Om de beurt, de ander blijft bij de spullen, ondanks dat onze portemonnees en paspoorten binnen bij de eigenaren van Paradiso Spa (onze "camping") liggen.
    Met onze zwempakken aan terug gefietst naar de Spa, kunnen we daar nog even in het zwembad. Zalig hoor.

31-5 Montañita

May 31 in Ecuador

Komen we toch andere fietsers tegen! Lagunas moeten we heen. En ze kwamen net van een cámping in Montañita. Omdat we de hele dag in zeewind rijden, besluiten we ook door te gaan deze fijne camping. De tocht zal best mooi geweest zijn, maar door de zeewind weinig van gezien.
    In Montañita worden we geronseld voor een hostel met camping. Best leuk, op de bloedverziekend harde muziek na. We vinden de camping van onze medefietsers (denken we) aan de kant van de weg waar we vooral niet heen morten, anders worden we beroofd. Karin hoeft niet eens haar stok te gebruiken. Alleen: die camping ziet er uit als een gevangenis. Karin wordt er naar van, en ik had me er ook iets anders bij voorgesteld. Van de volgende hostel met "camping" hadden we ook foto's moeten maken voor de reeks "en bedankt hѐ". Noem je dat een DOUCHE? We belanden uiteindelijk aan zee, op het zand, wel leuk uitzicht en gebruik van baños vlakbij. Alleen:het miezert nog steeds en dan met zand.....
    Fijn dat we gisteren de fietsen hadden schoongemaakt😕.
    We bezatten ons voor weinig geld in het dorp.
    Boeh.
    Ik denk wel dat ik straks lekker slaap in een koud mugvrij tentje.

5-6 Guayaquil st Anna

June 5 in Ecuador

Veel bestellingen 's morgens en denkwerk gisteravond omdat thuis de koelkast stuk is. Ook daar een beslissing over genomen en gemaild met mijn super-buurvrouw.
    Daarna naar de moeilijk vindbare tourist info. Daar mogen we onze fietsen niet langs een hek zetten, want het is een autoparkeerplaats. We verstaan opeens geen Spaans of gebarentaal meer. Toch een beetje eng vind ik. Binnen is een enthousiaste mevrouw met super info.
    Naar het oudste stuk van de stad gefietst en daar gelopen en lekker absurd veel foto's gemaakt. Raar dat sommige trappetjes afgeraden worden "peligroso" en dat word je dan verteld door zwaarbewapende bewakers, die op de rest van de route staan. Wij risceren even niets dank u, en lopen van bewaker naar bewaker. Toch heel erg leuk, en lekker veilig!
    's Middags besloten dat ik niet als roze rolmops door het leven wil. Daarna naar de artesanial markt. Daar is veel al dicht maar wel geslaagd voor waar we voor gingen.
    's Avonds plannen voor alle leuke dingen die we nog willen gaan doen!

Provincia del Guayas, Guayas