Jumping crocodiles en Kakadu NP

August 14, 2018 in Australia ⋅ ⛅ 29 °C

Vanuit Darwin via een laatste markt naar onze Jumping Crocodiles tours gereden. Officieel kunnen krokodillen niet springen, maar het lijkt erop... Voordat ze omhoog komen zie je de staart naar beneden gaan, drukken ze al hun organen naar beneden en komt de kop omhoog. Gaaf om te zien en wat zijn ze groot!! Zo rond de 5 meter... erg gaaf.

Vanuit daar doorgereden naar Kakadu NP. Veel goede verhalen over gehoord, dus wel benieuwd. We reden al eerst zo'n 100km het park in, voordat er een hike of stop was. Eerst naar Ubirr gereden, dit is bekend om de aboriginal rock art en de zonsondergang. De rock art was interessant, sommigen tot wel tienduizenden jaren oud, de zonsondergang hadden we iets minder geluk mee, het was te bewolkt. De dag naar Nourlangie (burrunggui), hier een wandeling gemaakt met uitzicht over de savannah en de billabong, beide wat anders dan wij verwachtten. Ook nog een stukje tour meegepakt over de aboriginals en verschillende wetten die zij hebben met betrekking tot relaties, familie en incest. Erg interessant hoe ver dat ontwikkeld was en dat zij dat uitgevogeld hebben zonder onderzoek.

Vervolgens doorgereden naar Moguk, eindelijk wat meer wat we verwachtte van het NP. Gave waterval met een groot pool eronder en als je naar boven klom kwamen er nog een paar. Super verfrissend, vrij van krokodillen en dus heerlijk gezwommen. Hier ook overnacht en de volgende ochtend doorgereden naar onze laatste stop in Kakadu NP, Gunlom ook hier een steile klim naar boven, maar met 2 pools aan de waterval en wederom ook hier boven en beneden kunnen zwemmen. Na een wat minder begin, uiteindelijk toch mooie stukken gezien en heerlijk gezwommen en van de zon genoten. Denk alleen wel dat het park op zijn mooist is net na regenseizoen, wanneer alles mooi in bloei staat.

Onderweg uit het NP reden we nog door een bushfire heen. Overal in NT zie je verbrande stukken, of nog nabrandende stukken. Ze steken dat nu aan, zodat het oude verbrandt en er weer nieuw kan groeien. En door het nu te doen, worden de vuren niet te hoog, zodat niet alles verbrand wordt zoals de hogere bomen. Blijkbaar als ze de vuren nu niet aansteken, gebeurt het in het begin van het regenseizoen tijdens de vele onweersbuien en dan is de schade veel groter.

Als afsluiting terug in Katherine een kangaroo steak gekocht en die op de openbare barbecue gegooid. Was vergeten hoe goed kangaroe smaakt :-)