Border crossing, El Questro & Purnululu

August 20, 2018 in Australia ⋅ 🌬 24 °C

Na Katherine doorgereden richting de grens tussen Northern Territory en Western Australia. Eerst nog een stop gemaakt bij Gregory NP. Hier een leuke hike gemaakt en waren van plan hier langer te blijven, aangezien je geen vers fruit, groente, noten of honing de grens over mag nemen en wij nog een aantal dingen moesten opmaken of koken. Maar de rest van het park stelde niet veel voor en was allemaal voor 4wd. Dus dit overgeslagen en gekampeerd vlak voor de grens.

De grensovergang verliep soepel, uiteindelijk toch wat wortels de grens over gesmokkeld, konden niet alles opkrijgen, maar is gelukkig gelukt :-)

Na de grensovergang weer geshopt in Kununurra en doorgereden naar El Questro NP. Dit is aan het begin van Gibb Rover road, 660 km of dirtroad vol met rivercrossings en gaten en corrogation (hobbels in de weg). Dit is een geliefde weg voor high clearance 4wd, maar wij hebben voor de lange weg gekozen, 1206km, om Hank (de auto) te sparen. Wel besloten naar El Questro te gaan en dat was een hele goede beslissing. Zo gaaf en super helder water. De eerste hike die we deden wat El Questro Gorge, 6km. Maar vlak voor het begin was er een lange en diepe rivercrossing, dus de auto ervoor achtergelaten en gaan lopen. Halverwege zeiknatte voeten en schoenen en uiteindelijk 10km gedaan. Maar het was het waard. Een klim over rotsen bracht ons bij een super helder meertje. Vanuit daar moest je door het water omhoog klimmen over een paar flinke rotsen naar de rest van de hike. Na nog 2 km klimmen iver watervallen en rotsen kwamen we uit bij de gorge. Super gaaf, helemaal voor ons alleen, super helder blauw water en een waterval. Hier even gezwommen en genoten en weer terug gelopen. Moesten nog iets opschieten, aangezien het nu ineens om 17.15u de zon ondergaat. Western Australia doet niet aan zomer en wintertijd, dus de klok ging 1,5u achteruit, waatdoor het nu om 5.30u licht is (en ik dus wakker) en om 17.15u weer donker. Dus gauw terug gelopen en naar de camping gereden. Voor de camping nog 2 korte rivercrossings, waar we eerst niet doorheen wilde, tot dat een auto stopte en zei dat wij dat makkelijk konden dus wij Hank aangemoedigd en we made it!!! Zo cool!!!

De volgende ochtend vroeg de Amalia gorge hike gedaan, was mooi, maar vanwege krokodillen waarschuwingen, maar niet gezwommen.
    Daarna door naar Emma gorge. Hier werd het al aardig warm (10u 's ochtends, rond 11u is het 35graden). Het eerste deel was pal in de zon, dus blij dat het 2e deel grotendeels in de schaduw was. Hier weer geëindigd bij een helder blauw meertje, doorgeklommen naar de gorge en het water was hier koud... zo koud! Het meertje was iets beter, dus daar nog even gezwommen en weer teruggelopen. Erg blij dat we last minute besloten naar El Questro te gaan.

Vsnuit El Questro doorgereden naar Purnululu NP. Om het park in te gaan heb je een high clearance 4wd nodig, weg is super slecht hoorden we. Het is 53km naar het begin van het park en dan nog 27 km naar de bungle bungle domes, waar het park bekend om is. Dat is ook zo'n beetje het enige dat daar te zien is, dus was ons plan om het park in en uit te liften, veel mensen gaan op en neer voor een dagje, dus moet lukken. De eerste ochtend 2uur gestaan, alle auto's hadden kinderen of spullen achterin en dus geen plek. Die avond iets actiever geweest op de camping, maar alle auto's waren vol of mensen gingen niet het park in. Dus geen succes, in de ochtend het caravan park nog geprobeerd en wederom geen succes. Daarbij kregen we veel verschillende antwoorden, ik zou het niet doen met een all wheel drive, oh maar de subaru kan dat wel. De weg is niet zo slecht, de weg is vreselijk etc. Uiteindelijk beslotem de banden half leeg te laten lopen en het te proberen, als de weg te slecht was, draaiden we gewoon om... en zowaar we made it again! Hier bij de domes een fikse wandeling gemaakt, 9km in de brandende zon. Dus elk stukje schaduw dat we vonden even uitgerust. Ook onze eerste slag gezien, een green tree snake. De domes waren gaaf om te zien, maar hoef hier niet nog een keer naar terug. Mischien vanwege de hitte, maar ook omdat de terugweg wat lastiger ging dan de heenweg, Hank maakte wat rare geluiden, dus de laatste 15km in een uur gedaan ongeveer. De weg was super slecht en we waren bang voor de auto. Gelukkig lijkt de auto nu goed, maar aankomende dagen maar even de onverharde wegen proberen te vermijden :-)

Hieronder de foto's van Gregory en El Questro National Park en de grensovergang