Nieuw Zeeland

December 4, 2016 in Indonesia ⋅ 🌙 27 °C

En hier de laatste foto's van Indonesië van Uluwatu

Roadtrip Auckland - Wellington

December 15, 2016 in New Zealand ⋅ ⛅ 17 °C

Na een korte vlucht en een lange overstap in Brisbane aangekomen in Auckland. Hier de stad een beetje verkend en de regelzaken geregeld.

De 3e avond maar de kroeg ingegaan en hier Rob (een Engelsman), Alex (een Amerikaan) en Benjamin (een Belg) leren kennen om mee te gaan reizen. Zij kenden elkaar net een dag langer, dus een mooie combi. Samen een auto gehuurd voor 5 dagen die afgeleverd moest worden in Wellington.

De eerste dag naar Hobbiton geweest. Hier zijn de lord of de rings en de hobbiton films gemaakt. Was wat prijzig, maar moet je toch geweest zijn vond ik.. Eind van de middag in Rotorua aangekomen en reden gelijk langs een park met allemaal geisers. Hier eerst maar eens rondgelopen. Overal plekken waar stoom uit de aarde komt en water en modder kookt, stinkt er wel overal naar rotte eieren, maar wat een apart natuurverschijnsel is dat.. S avonds ook maar gelijk naar Kerosine Creek geweest. Dit was een hotspring, dus hier heerlijk in gelegen.

De volgende dag zijn we naar het blue and green lake gereden, 2 verschillende kleuren meren naast elkaar. Helaas was het erg bewolkt en de kleuren wat minder goed zichtbaar en te koud om te zwemmen, dus doorgereden naar Hamurana spring. Daar een wandeling naar de bron gemaakt, enorm helder water en dansend zand gezien :-)

Dag nummer 3 doorgereden naar Taupo, dit lag aan een meer, maar wat een enorm meer! Hier dezelfde dag nog naar de Haka Waterfalls geweest. De volgende dag hebben Rob en ik mountainbikes gehuurd en zijn we eerst via een supergave track langs de haka falls naar moon craters gereden, dit was al ruim 7 km, daar een track gedaan en toen bleek dat we voor de mooncraters nog 2 km verder omhoog moesten om daar een wandeling van een uur te maken. De wandeling was de tocht absoluut waard, wat een ander landschap weer hier. Vervolgens de weg weer terug, dus een lekker sportieve dag met ruim 4 uur op de mountainbike en een wandeling van een uur..

De volgende ochtend vroeg de wekker want we moesten anderhalf uur rijden om de Tongariro Crossing te doen. Een hike van 19,4km waar je tussen de 6 tot 8 uur over doet. Een hele pittige hike, maar zo mooi! Uiteindelijk stonden we zelfs tussen de sneeuw en aan het eind kwamen we in een bos terecht met een grote rivier! Na deze gave hike nog 4 uur de auto in, om aan te komen in Wellington waar de auto de volgende ochtend vroeg weer terug gebracht moest worden. En toen zat onze 5daagse roadtrip er al weer op.. Hier maar even een paar dagen rust gehouden en een middag aan het strand gelegen. Nu weer plannen maken voor mijn vervolg.

Hierbij de foto's van Auckland

Foto's Taupo deel 2

December 16, 2016 in New Zealand ⋅ 🌙 13 °C

En hierbij de foto's van Thermal Wonderland in Taupo

Foto's Tongariro Crossing

December 16, 2016 in New Zealand ⋅ 🌙 2 °C

En hierbij de foto's van de geweldig mooie en diverse Tongariro Crossing

Happy Newyear!

January 15, 2017 in New Zealand ⋅ 🌬 24 °C

Allereerst iedereen nog de beste wensen voor 2017! Hoop dat iederen goede feestdagen gehad heeft!

Ondertussen alweer een aantal weken geleden dat ik wat geschreven heb. Dat krijg je als je wat langer op 1 plek blijft ;-)

Na een aantal dagen Wellington, waarin ik niet zo veel gedaan heb behalve door de stad wandelen, op het strand liggen en een paar laatste borrels met de jongens voordat we zouden opsplitsen. Ook een beetje plannen proberen te maken voor kerst en oud en nieuw, de planning was naar Raglan (westkust) voor kerst, maar toen zag ik een leuk festival om te werken met oud en nieuw in Gisborne (oostkust) waardoor ik mijn plannen omgegooid heb en in plaats van een bus te boeken naar de westkust heb ik een bus geboekt naar de oostkust. Hierdoor na Wellington in Napier aangekomen. Een klein plaatsje met een zwart strand. Napier is in de aardbeving van 1931 heel hard getroffen, 250 mensen overleden, meeste gebouwen verwoest en het was ineens 40 km2 groter(!!) doordat een stuk land boven de zeespiegel kwam te liggen. Alle gebouwen zijn vervolgens opgebouwd in Art Deco stijl, wat het een bijzondere en mooie uitstraling geeft. Vervolgens ook de gevangenis bezocht, erg interessant en Bluffs Hill beklommen voor het uitzicht.

Vervolgens doorgegaan naar Gisborne. Gisborne draait om de zee en het surfen. Het plaatsje zelf is een stuk groter dan ik verwacht had, maar wel met een lekker relaxte sfeer. Meteen de 1e dag in contact gekomen met de surfschool Surfing with Frank en na een aantal dagen begonnen met helpen waardoor ik nu gratis kan huren, en de laatste paar lessen zelfs betaald kreeg :-) Dus ondanks dat ik zelf niet kan surfen, kan ik wel lessen ondersteunen. Ik help met de kinderen in de golven duwen (vooral kleintjes en alleen beginners) en help ze met de basis.

En toen was het al kerst... kerstavond met een clubje de kroeg in geweest en 1e kerstdag 's ochtebds gesurft en 's avonds een heerlijk diner met het hele hostel gehad. Iedereen heeft wat gemaakt en we hebben heerlijk gegeten.

Na de kerst maar begonnen met een baan zoeken, vooral omdat Gisborne me wel bevalt en er toch geld binnen moet komen als je ergens langer blijft.

Oud en nieuw gewerkt op het Rhythm and Vines festival. Dit is een 3-daags festival met een camping tussen de wijngaarden, ziet er erg leuk uit. Hier heb ik 3 dagen gewerkt, erg leuk en hard werken. Wat mij vooral opviel is wat enorm duur alles is en vooral wat mensen uitgeven.. Een van mijn collega's vertelde dat zij er ook wel eens heen geweest was en dat zij een budget van 300 dollar per dag had. Daar kan ik een mooi tijdje van op vakantie :-) Nu zijn festivals in Nederland ook duur, alleen hebben wij andere drinkgewoontes. Wij drinken vooral bier en wijn, hier drinken ze zo veel mogelijk, voor de laafste prijs met de meeste alcohol. Dat werd mij ook regelmatig gevraagd, wat is het goedkoopst met de meeste alcohol, in plaats van dat vind ik lekker...
    Ook opvallend is dat de politie bij de barren en op het festival rondhangen om te kijken hoe dronken de festivalgangers zijn en of er geen alcohol aan dronken mensen wordt verkocht. De main bar is dan ook 2 avonden op rij eerder gesloten, omdat het laatste wel het geval was... Dit was niet de bar waar ik werkte overigens ;-)

Op het festival een mooie vuurwerkshow gehad en het nieuwe jaar begonnen met een prachtige zonsopgang toen we klaar waren met werken. Op 1 januari een gave vuurwerkshow in het dorp gehad en toen was het alweer 2017!

De eerste week van 2017 op 1 dag 2 banen gevonden, in de maisvelden (detassling) en in het restaurant Gisborne Wine Centre (bediening). Dus fijn voor de afwisseling, maar hierover de volgende keer meer!

Foto's Napier & Gisborne

January 18, 2017 in New Zealand ⋅ 🌬 24 °C

Hierbij 1 foto van Napier en de rest van Gisborne :-)

En zo vliegt de tijd

February 18, 2017 in New Zealand ⋅ ☀️ 28 °C

Alweer ruim een maand geleden zie ik, dus tijd voor een update..

Zoals ik de vorige keer al vertelde, 2 banen gevonden. Een baan in de bediening voor 2 dagen per week, de zondag en een doordeweekse avond en een baan in de maisvelden, dit voor maandag t/m zaterdag. In de maisvelden heb ik detasling gedaan, Susan jij hebt het opgezocht, dus hoop dat ik het goed beschrijf en begrepen heb... In de maisvelden staan om en om 1 mannelijke rij en 4 vrouwelijke rijen. Als de tessels (bloemen) aan de vrouwelijke plant blijft zitten, bevrucht deze zich vanzelf en kan de mannelijke plant het niet meer doen. Best cool dat ze dat zelf kunnen doen dacht ik zo ;-) onze taak was om alle vrouwelijke bloemen eraf te halen, zodat ze zichzelf niet bevruchten.. Erg interessante, afwisselende en uitdagende baan (not), maar eigenlijk wel prima, verstand op nul en lekker ouwehoeren met onze en een andere crew. Smoko werd vaak 30min ipv 15 min en lunchbreak heb ik 1x zelfs bijna 2uur gehad ipv 30min... Konden we lekker even slapen, niet geheel verkeerd dus. Uiteindelijk heb ik dit maar anderhalve week gedaan, omdat ik meer uren in het Gisborne Wine Centre kon krijgen en dat vond ik toch iets leuker. Dus daar nu alweer 4 weken full time aan de slag. Sinds deze week help ik ook in Frank & Albies, (een sandwichbar van dezelfde eigenaren) tot dat ze daar weer iemand anders voor gevonden hebben. Nu even veel dagen en veel uren, maar dat moet ook wel, want heb 2 weken geleden een auto gekocht..

Mijn huis op wielen is een Nissan Presage uit 1998, een 7-zits auto. Lekker ruim, er ligt nu een matras achterin, ga deze week een fatsoenlijk bed bouwen, maar voor nu is het heerlijk om mijn eigen ruimte te hebben en weer mobiel te zijn..

Vorige week gelijk zondag na het werk vertrokken richting East Cape. Na een uur in het donker aangekomen bij Kaiaua Bay. Hier de auto geparkeerd, heerlijk een wijntje gedronken en op tijd naar bed gegaan, maar goed ook, want om 5u werd ik wakker van een prachtige zonsopgang. Na een lekker ontbijtje doorgereden verder naar het noorden, onderweg vele mooie stranden, uitzichten en slingerweggetjes gezien. Heerlijk aan de zee een middagdutje gedaan en uiteindelijk via een flinke omweg bij East Cape aangekomen. Hier was het erg winderig, maar gelukkig kan ik picknicken in mijn auto, want de voorste stoelen kunnen omgedraaid worden. Dus lekker warm in de auto gebleven.

De volgende ochtend weer vroeg op om naar de vuurtoren (800 trappen omhoog) te wandelen en de 1e zonsopgang van Nieuw Zeeland te zien. Wat een mooi uitzicht, dus lekker ontbeten met het uitzicht en weer rustig aan richting Gisborne gereden, want ik moest 's avonds weer werken. Al met een al een heerlijk (te) kort tripje, maar meteen mijn auto beetje kunnen uittesten en kunnen inrichten..

De afgelopen 2 weken vooral gewerkt. Nog wel weer wat leuke weetjes te weten gekomen. Op het moment verblijf ik in Kaiti en dat is een echte Maori wijk. Veel werkloosheid, overgewicht en blijkbaar ook criminaliteit. Het schijnt namelijk dat in Gisborne de 2 grootste gangs van NZ domineren, Black Power (kleuren blauw en zwart) en the Mongrel Mob (kleuren rood en zwart). Het schijnt zich vooral binnen de maori's bezig te houden en de blanken hebben er geen last van. Wel grappig want een week later gingen we grey fish fishing en toen zagen we een gangmember met op de ene wang Black en de andere wang Power getatoeëerd had. Ze zijn er dus echt ;-)

Tot zover voor vandaag, foto's van mijn camera volgen later. Morgen naar de horse races en verder vooral werken aankomende maand en daarna eens even zien wat er gaat gebeuren :-)