Dertig uur

July 22, 2016 in China ⋅ 🌙 23 °C

1800 minuten. 108 000 seconden. Dat is de tijd de we gisteren sinds 13 uur tot vandaag 21 uur hebben doorgebracht in een trein. In een ruimte van vijf vierkante meter. Samen met nog 4 andere Chinezen. Normaal duurde de treinrit tot 9:30 deze ochtend. Toen we om 10:00 wakker werden, schoten we dan ook meteen in actie, want we dachten dat we ons overslapen hadden en dat we ondertussen gearriveerd waren in Beijing. We hadden het verkeerd. Oh zo verkeerd. Een vertraging van drie uur werd al gauw eentje van zes uur om uiteindelijk te blijven steken op elf uur. Onze medereizigers maakten zich er niet druk om en snurkten, schransten, vervuilden... Lustig verder. En met vervuilen bedoelen we: nootjes pellen en alles in het rond gooien, kippenboutjes eten en morsen in bed, oorstaafjes laten vallen in het mini stukje gang ... Maar we moeten toegeven, net zoals de meeste Chinezen, waren ze ook erg vriendelijk, deelden ze hun eten met ons en deden ze hun best om wat te praten. De rest van de tijd konden we opvullen met fotoshoots met de rest van de mensen op de trein. Al bij al viel de dag nog mee, maar we hadden liever Beijing al wat verkend.Read more