Dag 1 - de Fiat als amfibievoertuig

April 4, 2018 in Scotland ⋅ 🌙 0 °C

Dankzij een snelle en vlotte rit van de Frankmobiel met Maddestoel als copiloot, zaten we voor we het wisten op ons vliegtuig richting Schotland. We verlieten het eindelijk best zonnige België voor de kille Schotse Hooglanden.

De vlucht verliep zonder problemen, alleen werd het wolkenpak rond onze Ryanair saucisse alleen maar dikker. Zelfs vijf minuten voor landing zagen we de grond nog niet. Langzaam begonnen we toch enkele gebouwen en bergjes te zien. "Amai, door de wolken lijkt het wel alsof er sneeuw ligt!" Ja, "lijkt alsof" blijkt dus nog echt sneeuw te zijn!

Onverschrokken en met onze kragen hoog opgetrokken gaan we richting onze huurauto service. Ze wilden ons nog een deal aansmeren voor een automatic, maar nee hoor, wij rijden manueel! Onze bolide voor de komende vijf dagen is een witte Fiat Tipo, wat uiteindelijk best een grote auto is. Het links schakelen en rijden is snel genoeg geleerd, dus daar gaan we, op naar onze eerste B&B.

We testen ons Fiatbeestje meteen uit op allerlei rotondes en smalle banen, maar dat deze ook amfibiefuncties heeft, hebben we ook aan den lijve mogen ondervinden. Een eerste bordje met "Flood" staat vlak voor een grote plas water over de weg. Dit blijkt nog maar een opwarmertje te zijn voor een beetje verder op... We zien een gi-gan-tische plas water met erin twee voertuigen die al op elkaar geknald zijn en een hoop volk ernaast. Alle auto's achter ons draaien terug en net als wij dit ook willen doen, krijgen we raad van één van de omstaanders om gewoon genoeg gas te geven. Oh jee, daar gaan we! Volle vaart doorploegen we de wateren en we halen het net. Maar dan ook echt maar net... Onze Fiatbaby is er nog niet goed van.... Blijkbaar zijn ze de amfibiefuncties vergeten te plaatsen.

Daarna komen we vrij snel aan in Burntisland, waar de uitbaatster van de B&B een erg vrolijke en open vrouw is die ons meteen thuis laat voelen. Ze geeft ons aanwijzingen om ergens te gaan eten, maar dit blijkt dicht te zijn. De lokale kebab tent dan maar eens uitproberen. 'S avonds drinken we "thuis" nog een koffie en thee met wat koekjes... Slaapwell!