Dag 2 - bergen en kastelen

April 7, 2018 in Scotland ⋅ 🌧 6 °C

Vandaag werden we gewekt door de bedrijvigheid van onze B&B host Margaret die al hevig in de weer was voor ons ontbijt. We hadden niet meer verwacht als wat toast en confituur. Dit was er, maar ook nog: croissants, allerlei soorten muesli, kaasjes, fruitsla, yoghurt ... Een leuke verrassing om de dag mee te beginnen.

Gelukkig had onze aquatische Fiat geen problemen om te starten en daar gingen we, op weg naar Cairngorms National Park. Dit wordt door veel bronnen vermeld als één van de mooiste routes om te rijden door Schotland. Ze liegen niet, die bronnen! We rijden door 4 seizoenen op 1 dag: sneeuwige bergtoppen, zonnige vlaktes, uitgestrekte velden ... Je kunt er uren rijden en constant van mooie uitzichten genieten.

Nadien zijn we naar Dunnotar Castle gereden. Deze ruïne zou niet misstaan in een Game of Thrones aflevering. In plaats van inkom te betalen, besluiten we om de omliggende kliffen en stranden wat te verkennen. Eva neemt net geen rugzak vol schelpjes en steentjes die ze "Bobjes" noemt mee naar huis. Een halve rugzak wel.

Om te slapen hadden we een nachtje geboekt in een hotelletje. Dit "hotelletje" bleek net iets chiquer te zijn dan gedacht. De oprit alleen al was 0,7 mijl en het zag er ongeveer zo uit als het vorige kasteel, maar dan opgeknapt. En het had een ommuurde tuin. Oeps. Daar stonden we met onze wandeloutfits en vieze schoenen. Misschien daarom gaven ze ons maar een kamer zonder elektriciteit... Dit werd snel opgelost en we konden er zelfs nog een diner reserveren voor die avond. Weer in wandeloutfits.

Nog een leuke anekdote: de gangen en opbouw van het hotel waren echt zoals een doolhof. Nergens stond er iets aangegeven en je liep er echt in verloren. Wij vonden na een tijdje onze weg wel, maar we kwamen er een man tegen, volledig in het zweet, die al een halfuur opzoek was naar zijn kamer, deze niet vond, maar ook de weg naar de receptie kwijt was...